Tussilago
Jesus died so we could ride!
Brats från göteborg är snäppet värre. Låter hemskt.
Håller med fullständigt! Fattar inte det fenomenet riktigt.. Vi kan skjuta av dem med.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Brats från göteborg är snäppet värre. Låter hemskt.
Göteborgare är och kommer alltid vara avundsjuka på Stockholmarna. Så kommer det alltid vara.![]()
Sant, just Göteborgare har enorma komplex vad det verkar.
Skåningar är nonchalanta, Norrlänningar bara nedlåtande och Värmlänningar begriper inte ens - men Göteborgare måste alltid jämföra, snacka om sin Avenyn (vår motsvarighet heter Drottninggatan och befolkas bara av Göteborgare och Finnar), snacka om sin enda krog med GM-stjärna, sin fina skärgård som mest bebos av Norrmän ändå. Osv.
De enda som verkligen använder göteboskan som den ska är egentligen feta fulla göbbar som gillar att hänga i feskekörka, eller deras kedjerökande fruar...![]()
![]()
Är det något för dig??![]()
Gammal Lule(å)bo som bott ett år i Götet och tio i Sthlm. Ett säkert sätt att smälta in i Göteborg är att säga "ja, ja, ja" varje gång man håller med om nåt. Säkerställ att du säger ja exakt tre gånger så är du hemmaFunkar även för "nej" som såklart också sägs tre gånger.
Nädu! Nu håller jag inte med!!
Jag har bott söder om göteborg hela mitt liv, (iofs inte så långt 20år)
först i askim, billdal och nu i kullavik.
Men jag har aldrig varit särkilt göteborgsk
i dialekten. Men nu i måndags började jag på
utbildningen för spårvagnsförare, dvs det mest
göteborgska jobbet man kan ha jämte Volvo-bandet
och hamnarbetare. Rena Rama Rolf ligger ligger färskt i minnet...
Vad jag vill komma till är att jag redan efter en vecka
bland alla spårvagnsförare pratar göteborgska som en jeffla idiot!
Man anpassar sig så satans fort. Alltså är det inte bara kedjerökande,
Feskekörkabesökande feta gubbar som pratar göteborgska,
utan även de med väldigt göteborgska jobb...![]()
Min uppfattning är att Nyköpingska och Stockholmska är samma i stort sett.
Ett bra sätt att avgöra om någon talar rent är att se om det går att imitera denne. Ingen har någonsin imiterat Stockholmska och ingen kan säga något annat kännetecken än veg, rev osv. Så som ingen här talar ändå.
Fördel: Markus
Ny har jag ju "fördelen" att träffa stockholmare varje dag så jag vet att det är ganska stor skillnad i språkbruk. Må så vara att jag mest träffar stockholmare med ett tydligare klassdrag i sitt språk men ni är verkligen inte bättre på rikssvenska på östermalm.
Din subjektiva uppfattning om dialekt räcker således inte till en eventuell seger.
Matchboll: Jonatan
Jag pratar med en del Nyköpare också och jag tycker de har en trevlig och lugn ton. Som mig.
Hur de låter i byggboden vet jag inget om.
Vinnare: Markus
Men det jag menar är att du tror du pratar rikssvenska men det gör du med all säkerhet inte.
Jag har bara varit i en byggbod i Sthlm max en vecka. Jag är ju så fin att jag jobbar på kontor.
Överklagan av IOK om att återta guldet från Markus.
Nu ä rdet ju så att du inte vet hur jag pratar så bespara mig från dina gissningar, i alla fall illasinnade sådana.
Om jag vetat att du var ombud med kontor och otaliga dagar på Lidingös spets hade det varit en annan femma.![]()
Överklagan: denied
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!