Lära sig att prata göteborgska?

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Göteborgska är den skönaste dialekten som finns. Den är fin, vacker, rolig.. Den är bäst helt enkelt.

Jag vill gärna lära mig att tala detta underbara språk. Hur gör jag? Har dammsugit youtube efter klipp med göteborgare och lyssnat på allt där. Att flytta till Götet borde väl vara det bästa. Det hade jag gärna gjort om jag hade hittat bostad och jobb där. Får börja leta lite seriöst nu under hösten. Någon som behöver en inneboende eller en anställd?^^

De flesta dialekter är störande, har svårt att tänka mig någon av dem alla somn är mier irriterane än göteborgskan dock.
Skånska suger ju stenhårt så klart och är nog det enda som ger göteborschkan en match.
Stockholms-"dialekt" (dvs rikssvenska/rent tal) eller norrländska ska det vara.

De flesta dialekter är störande, har svårt att tänka mig någon av dem alla somn är mier irriterane än göteborgskan dock.
Skånska suger ju stenhårt så klart och är nog det enda som ger göteborschkan en match.
Stockholms-"dialekt" (dvs rikssvenska/rent tal) eller norrländska ska det vara.

du e la go !

Göteborgska:

"I rikssvenskan övergår fonerna [d], [t], [n], och [l] till sina retroflexa motsvarigheter när de följer en retroflex konsonant eller kort [r]. I göteborgskan är så dock inte fallet." :mattias

"Göteborgskan har i en mängd fall fogemorfem där standardsvenskan saknar sådan, och typiskt för göteborgskan är användningen av -e- som bindevokal." :mattias

/http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborgska

[YOUTUBE-ID]R5PXpAGupfI[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Stockholms-"dialekt" (dvs rikssvenska/rent tal)

Nej Markus ni talar inte rikssvenska.

"Talat riksspråk, främst influerat av Mälarlandskapens bildade samhällsklasser, vann vidare spridning först med 1900-talets etermedia. Etermedia, urbanisering, en högre utbildningsgrad och överhuvudtaget en större geografisk och social mobilitet gjorde att lokala talspråk och genuina dialekter trängdes undan under 1900-talet och att alltfler svenskar, i synnerhet i professionella sammanhang, började tala en utjämnad, likriktad svenska, må vara ofta med en tydlig regional färgning i framför allt uttalet. Att man med detta slags rikssvenska förstår en högprestigedialekt, och egentligen inte en dialektfri svenska, visas när man säger att den bästa svenskan talas i Nyköping (den största stad som ligger vid gränsen mellan götamålen och sveamålen)."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rikssvenska

Tjöööööööööööötaaa

Sätt tungan längre bak i gomen vid bokstaven D så löser sig allt sen.

Som sagt flyttar jag mer än gärna till Göteborg! Men måste lösa grejen med bostad och arbete först..
Vad finns det att satsa på i Göteborg? Lagerarbete, säljare (möbelvaruhus typ Ikea eller Ilva)?

Som sagt flyttar jag mer än gärna till Göteborg! Men måste lösa grejen med bostad och arbete först..
Vad finns det att satsa på i Göteborg? Lagerarbete, säljare (möbelvaruhus typ Ikea eller Ilva)?

Vafan ska du flytta norrut för? har du förlorat förståndet? :confused:

Så svårt är det inte att prata göteborgska och så lockande är det definitivt inte så att man flyttar dit!

Nej Markus ni talar inte rikssvenska.

Min uppfattning är att Nyköpingska och Stockholmska är samma i stort sett.

Ett bra sätt att avgöra om någon talar rent är att se om det går att imitera denne. Ingen har någonsin imiterat Stockholmska och ingen kan säga något annat kännetecken än veg, rev osv. Så som ingen här talar ändå.

Fördel: Markus

Vad är syftet? Vädret är dåligt, staden är dålig, människorna är otrevliga, humorn är vedervärdig, läget är sämre än Skåne, allt är dåligt.
Och så har du inte ens jobb som lockar eller kallar? :3freak

Last edited:
Lägg till "la" och "änna" så löser de la sig, änna!

Jag har inte riktigt stenkoll på när man ska använda det eller vad det egentligen betyder :gnissla

Köp dig en kåteäm i stället så har du annat att grubbla över, typ när det är dags för nästa oljebyte eller om svinglagren behöver fettas in :tummenupp :D

Vädret är bra, läget är gött.. Människorna är fina och pratar vackert. Staden är finast!<3

De enda som verkligen använder göteboskan som den ska är egentligen feta fulla göbbar som gillar att hänga i feskekörka, eller deras kedjerökande fruar...:näsblod :tummenupp

Är det något för dig??:D

Vädret är bra, läget är gött.. Människorna är fina och pratar vackert. Staden är finast!<3

Men du har ju aldrig varit i Kristinehamn, då kan du ju inte veta att götelaborg är finast :va :confused:

Göteborgare är och kommer alltid vara avundsjuka på Stockholmarna. Så kommer det alltid vara. :)

De flesta "nollåttorna" skulle inte ens kvalificera sig att kalla sig "riktiga" Stockholmare. Massa inflyttade ufon som börjar prata dialekt efter två veckor och tror att de är grymma när de sputar champagne på Stureplanskrogarna..

In med dem på Råttsunda och skjut av packet.

De flesta "nollåttorna" skulle inte ens kvalificera sig att kalla sig "riktiga" Stockholmare. Massa inflyttade ufon som börjar prata dialekt efter två veckor och tror att de är grymma när de sputar champagne på Stureplanskrogarna..

In med dem på Råttsunda och skjut av packet.

Brats från göteborg är snäppet värre. Låter hemskt.

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back