Lära sig att åka på bakhjul.

Det är en GSX-R 750 -98...

Bara mina 2 cent, jag har aldrig kört en sån... men jag tror inte det handlar om horsepowers i det här fallet, du har ju massor. Men en sån hoj har lägre tyngdpunkt än vad t.ex. min har, och sen är nog den sportiga körställningen en del av boven. Du får försöka flytta tillbaka tyngdpunkten så mycket det går. Då talar jag inte om ändan, utan om överkroppen.:) Försök sitta så upprätt du bara kan. Annars är det väl kopplingen som gäller.

Om jag vrider rullen fullt ut på 1:an så reser sig inte min 750???
Det borde den väl göra...eller :va

I vanliga fall gör inte min det, hänt ett par gånger när vikten fördelats långt bak.

Har precis modell som du.

-@

Last edited:
Har precis samma hoj som du.

-@[/QUOTE]

Är det sten, sax, påse som gäller då om båda är åksugna eller?

:tungan :pannkyss

Det enda rätta är att varva upp den ordentligt och släppa kopplingen. Börja med att göra det på 1 ans växel i ca 30 kmh sedan 2 ans.
Gå inte upp till balanspunkten direkt utan låt det ta ett tag så du blir van.
Håll foten på bakbromsen samt 2 fingrar på kopplingen när du övar.

Om jag vrider rullen fullt ut på 1:an så reser sig inte min 750???
Det borde den väl göra...eller :va

Samma hoj, samma årsmodell, och jag jag nyss fattat tekniken för att få upp den lite lätt. Gasa upp till 7000rpm sakta, och vrid sedan till lite snabbt på rullen. Det funkar även med en fetknopp som mig som lutar sig fram alldeles för mycket :)

Betydligt säkrare att koppla upp den på 2an än att gasa upp den på 1an. När man kör på 1an blir det ryckigare, mcn är tvärare på 1ans växel. Koppla eller via gas avdrag/påslag på 2ans växel blir mjukare och känns mkt säkrare.

enklaste e att koppla upp den...

man får mer kontroll genom att göra så..
El så köper man en hoj där powerwheelies är en del av vardagen...:D

Samma hoj, samma årsmodell, och jag jag nyss fattat tekniken för att få upp den lite lätt. Gasa upp till 7000rpm sakta, och vrid sedan till lite snabbt på rullen. Det funkar även med en fetknopp som mig som lutar sig fram alldeles för mycket :)

Tack för svar.
Det kanske är så att man bara måste få in teknik på det. Jag har ju inte tokövat. Jag ska prova på ditt sätt och se vad som händer.
Det kanske är så att dom där extra kilona gör det svårare :tungan (alltså inte dina, utan mina)

Annars blir det till att flytta tyngd bakåt helt enkelt som andra hade som förslag.

Träna Träna Träna...

Det kanske är så att dom där extra kilona gör det svårare (alltså inte dina, utan mina)

Annars blir det till att flytta tyngd bakåt helt enkelt som andra hade som förslag.

Dina extra kilon borde snarare hjälpa till att få upp den på bakhjulet om du lutar dig bakåt ;)

Dina extra kilon borde snarare hjälpa till att få upp den på bakhjulet om du lutar dig bakåt ;)

Inte om de kilona ligger på "fel" ställe. Då kan man inte ha den på tanken längre utan då måste man sätta sig på den och då kommer man ju högre upp. :tungan

Ett alternativ när du vill lära dig slanga är att träna på en vanlig MTB cykel. Lär dig hantera den med bakbromsen och glida på bakhjulet utan att trampa.
Det är samma teknik med mc, bara det att mcn väger en hel del mer och är självklart svårare att kontrollera.

Menar du att det är svårare att köra en motorcykel på bakhjulet än att rulla med en mtb på bakhjulet?

Enligt mig verkar det vara mkt svåare att rulla på bakhjulet med en mtb än att köra på bakhjulet med en stabil motorcykel. En motorcykel får man ju inte ur balans i första taget medans en mtb så räcker det med att man slänger ut en knä så e man nere!

Jag är också ny inom bakhjulsåka. Jag vet att min hoj är idealet men jag kommer upp tills det pirrar och slår av. Vet att det bara är att träna så det är just vad jag gör.

Än så länge fixar jag bara powerwheelies på första växeln i ca 30knyck. Ibland kommer jag upp och håller den där lite och när jag tar ner den ligger mätaren på ca 50-60. Lite läskigt bara att den kommer så fort.
Man vill ju inte ha pirelli mönster i pannan när man ligger på backen och undrar vad som hände

Antar att det bara är att ta det steg för steg tills man kommer över pirret och vågar mer.

Jag är också ny inom bakhjulsåka. Jag vet att min hoj är idealet men jag kommer upp tills det pirrar och slår av. Vet att det bara är att träna så det är just vad jag gör.

Än så länge fixar jag bara powerwheelies på första växeln i ca 30knyck. Ibland kommer jag upp och håller den där lite och när jag tar ner den ligger mätaren på ca 50-60. Lite läskigt bara att den kommer så fort.
Man vill ju inte ha pirelli mönster i pannan när man ligger på backen och undrar vad som hände

Antar att det bara är att ta det steg för steg tills man kommer över pirret och vågar mer.

Gasa upp den på 2:an istället. Mycket enklare o du slipper det där stimmiga.. Räcker med att slå på gas o ett lätt ryck i styret så kryper den upp , lugnt o stillsamt. Därifrån är det lätt att lägga i 3:an eller 4:an för att få ett lägre varvtal , sen är det bara att åka.....:)

Tjena gubben! Har en fråga till dig... Kör själv en R1:a 07:ans... När jag stegrar på ett och två och när jag vill trycka upp trean så går den inte in... Vet du vad det kan beror på???

Ha det gött!

Tjena gubben! Har en fråga till dig... Kör själv en R1:a 07:ans... När jag stegrar på ett och två och när jag vill trycka upp trean så går den inte in... Vet du vad det kan beror på???

Ha det gött!

Kopplar du när du växlar på slangen eller dippar du bara av gasen ? Om du slår av lite på gasen , så kanske du inte gör det tillräckligt ??.. Kanske inte håller tillräckligt tryck på växelpedalen ? Smiter växlarna i fint i vanliga fall , så ska de göra det på bakslangen oxå.....:)

Gasa upp den på 2:an istället. Mycket enklare o du slipper det där stimmiga.. Räcker med att slå på gas o ett lätt ryck i styret så kryper den upp , lugnt o stillsamt. Därifrån är det lätt att lägga i 3:an eller 4:an för att få ett lägre varvtal , sen är det bara att åka.....:)

Heh, nu är det så att jag tillhör den här ej existerande skaran som faktiskt kör den strypt :rolleyes:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman