Lära sig att åka på bakhjul.

Vadå?? nu blir jag orolig... alltså eeehh är det olika på vilken hoj man har? vilken växel funkar bäst? är det nått fel på min hoj som reser sig på 6:an i 240?? snälla hjälp mig kan inte sova om nätterna och kissar på mig av oro... nån måste berätta sanningen för mig hur man gör? en kompis sa att det var trick filmat stämmer det?

Seriös mode on:

Va fan! bakom tangentbordet kan ni inte lära er åka på slangen ut och åk hoj och träna!

Va fan! bakom tangentbordet kan ni inte lära er åka på slangen ut och åk hoj och träna!

Håller med. Jag är nybörjare och håller på och lär mig och jag har letat tips och kollat på massa filmer. Visst i teorin låter alla tips bra men när jag tränar följer jag inga utan det bara kommer naturligt på ens egen sätt iaf

börja litet. koppla upp han lite lätt tills du känner att du kan köra en bit. sen så gasar du på lite mer så du hittar balanspunkten å då är det nästan bara å köra som vanligt

Ett extra styrlager i reserv kan vara bra att ha :gnissla När man får in tekniken blir det nästan tvärtom, framhjulet kommer upp FORT man släpper gasen helt och landningen blir annat än snyggt. Minns att på framtunga VFR'en fick man ta i för kung och fosterland och ibland fick man till det lite för bra med hårda nedtagningar som följd :näsblod

Tjena håller på å lära mig bakhjulen

därför undrar jag vilken växel ni nybörjare åker på ?

jag själv försöker på 2:an då jag tycker att hojen blir hetsig på 1:an

kan inte åka så långt kanske 5-10 meter vågar inte dra upp den e nog lite för feg

åker ni på balansen när ni har kommit upp eller håller ni den uppe med gasen

kör r1 - 01

gärna tips å trix

//Bolle

Tack för tipset!

Ska testa det... Om den inte går in så bränner jag upp skiten istället... Haha! Ha det bra! Simma lugnt!

Jag har precis börjat försöka lära mig att köra på bakhjulet. Jag gör nog antagligen samma misstag som alla nybörjare på området. Jag nickar ner hojen genom att släppa gasen (1:ans växel) och gasar sedan och rycker i styret som om det vore en cykel. Jag börjar inse att jag inte KAN rycka upp nåt som väger över 250Kg. Jag försöker placera mig lite längre bak på sadeln. Jag har en Honda 900 Hornet.

Man ska väl kunna köra på bakhjulet på både 1:an, 2:an och 3:an???

Vad gör jag för fel, eller har ni några tips till en ödmjuk nybörjare?

Jag kör med lätthet på bakhjulet, varenda hoj jag provat har det ALDRIG varit det minsta besvär att inte klara av att köra bakhjul, från klen 125cc scooter till safttig 1100 custom, och allt mellan himmel och jord där emellan, det är en fråga om teknik och att våga !! Desutom plockas det igenom hela växelregistret.

Men jag har då samtidigt framhjulet i backen:D

Jag stegrar inte med kopplingen! Den lyfter på ettan som vatten... Men jag ska testa ditt tips också gubben!
Ha det bra! Kör lugnt!

kan inte åka så långt kanske 5-10 meter vågar inte dra upp den e nog lite för feg

kör r1 - 01

gärna tips å trix

//Bolle

Jag började att gasa upp min hoj på ettan men slog av tidigt och hårt för att jag var skraj. Mitt bästa tips är att istället för att slå av gasen när du känner att du inte vågar högre så slå av gasen pyttelite så kan du köra växeln ut. När du känner dig bekväm med det så testa att koppla upp den på 2ans växel. Slira på kopplingen, släpp och dra på full rulle tills du kommer upp och även här slå av pyttelite så att du kan balansera den med gasen.

Och som alltid när vi beginners är ute och leker på slangen, var alltid beredd med fotbromsen för att få ner hojen om du är på väg över!

Den filmen är kanon för nybörjare.
jag kan iof inte koppla upp den än (har faktiskt aldrig ens testat på nuvarande hoj)
gasar alltid upp den på 2:an, men jag börjar tycka att hastigheten är för låg, jag måste ligga runt 50-60 för att gasa upp skiten. Vill ligga runt 80-90 hellre, så nu kommer lamellerna att ryka :D

Ett alternativ när du vill lära dig slanga är att träna på en vanlig MTB cykel. Lär dig hantera den med bakbromsen och glida på bakhjulet utan att trampa.
Det är samma teknik med mc, bara det att mcn väger en hel del mer och är självklart svårare att kontrollera.

Sen finns det ju nått som kallas gyroeffekt som gör att man slipper det svåra momentet när man kör MC...(dvs att inte falla åt sidan så enkelt)

MC är det bara X axeln istället för X och Y som gäller för vanlig trampcyckel.

Jag kör med lätthet på bakhjulet, varenda hoj jag provat har det ALDRIG varit det minsta besvär att inte klara av att köra bakhjul, från klen 125cc scooter till safttig 1100 custom, och allt mellan himmel och jord där emellan, det är en fråga om teknik och att våga !! Desutom plockas det igenom hela växelregistret.

Men jag har då samtidigt framhjulet i backen:D

Goldwing har väl 1800cc dock e det enklare att slanga med en 50cc EU moppe.....så effekten/slagvolymen e väl inte allt.

kör r1 - 01

gärna tips å trix

//Bolle

De flesta håller den uppe med gasen så länge det går....ett fåtal wheelar i konstant fart.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...