Lära sig att åka på bakhjul.

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm
Jag har precis börjat försöka lära mig att köra på bakhjulet. Jag gör nog antagligen samma misstag som alla nybörjare på området. Jag nickar ner hojen genom att släppa gasen (1:ans växel) och gasar sedan och rycker i styret som om det vore en cykel. Jag börjar inse att jag inte KAN rycka upp nåt som väger över 250Kg. Jag försöker placera mig lite längre bak på sadeln. Jag har en Honda 900 Hornet.

Man ska väl kunna köra på bakhjulet på både 1:an, 2:an och 3:an???

Vad gör jag för fel, eller har ni några tips till en ödmjuk nybörjare?

Kör mer så kommer det av sig själv, din hoj är en utmärkt MC för lek. Med ett par tusen mil i kroppen så kommer den att göra allt du ber den om.

Vill inte vara den som är den, men nog fan finns det lätt över 1000 trådar om detta redan. Så prova funktionen som kallas "sök" och leta efter... ja, kanske "bakhjul" eller "slanga"? Tips från coachen bara.

Jag har precis börjat försöka lära mig att köra på bakhjulet. Jag gör nog antagligen samma misstag som alla nybörjare på området. Jag nickar ner hojen genom att släppa gasen (1:ans växel) och gasar sedan och rycker i styret som om det vore en cykel. Jag börjar inse att jag inte KAN rycka upp nåt som väger över 250Kg. Jag försöker placera mig lite längre bak på sadeln. Jag har en Honda 900 Hornet.

Man ska väl kunna köra på bakhjulet på både 1:an, 2:an och 3:an???

Vad gör jag för fel, eller har ni några tips till en ödmjuk nybörjare?

Du gör helt rätt, för att öva upp dig. Men se till att du håller rätt varv när du gasar. Den skall resa sig, sen ökar du bara höjd och längd sakta men säkert. Till slut så kan du köra på slangen :tummenupp

Är den så slö att den inte reser sig på 1:an så dreva ner en kugg fram och upp två bak, sen fixar du biffen... Jag lovar:)

Vill inte vara den som är den, men nog fan finns det lätt över 1000 trådar om detta redan. Så prova funktionen som kallas "sök" och leta efter... ja, kanske "bakhjul" eller "slanga"? Tips från coachen bara.

Jag antog detta också. Jag sökte därför och fick upp ca 1000 svar som handlade om allt från rabattkuponger på Lidl till grönsaksodling i sahara. Jag bestämde mig för att skapa en ny färsk tråd då jag tror att det skulle spara mig ca 45 arbetsdagar i letande.

Lär dig hojen ordentligt först!
MB´s slangarskola... Åk på 2an, slira lite på kopplingen med halvgas, släpp ut kopplingen samtidigt som du ökar till fullgas... typ:tummenupp
Gör som du gör när du bara ska iväg från stillastående men med med gas å mer slirande...

Du hittar mer bra skit om du SÖKER!

Last edited:
Är det olika tänk när man skall köra på bakhjulet om man kör encylindrigt, v-twin eller rad-två-tre-fyra ?

Är det olika tänk när man skall köra på bakhjulet om man kör encylindrigt, v-twin eller rad-två-tre-fyra ?

Det KAN vara lättare om du har en v-twin pga att kraften kommer mer jämnt och att den har mer vrid. Självfallet beror detta på vad det är för v-twin motorcykel vi pratar om!

Last edited:
Det KAN vara lättare om du har en v-twin pga att kraften kommer mer jämnt och att den har mer vrid. Självfallet beror detta på vad det är för v-twin motorcykel vi pratar om!

Jag har en 1000cc v-twin

Är helt övertygad om att den reser sig om jag gasar på, men jag har inte vågat.

Jag har en 1000cc v-twin

Är helt övertygad om att den reser sig om jag gasar på, men jag har inte vågat.

gör det inte... svårt att sluta när man väl börjat... min lilla är svår firtad men när man lånar hoj är det som en drog.

Ett alternativ när du vill lära dig slanga är att träna på en vanlig MTB cykel. Lär dig hantera den med bakbromsen och glida på bakhjulet utan att trampa.
Det är samma teknik med mc, bara det att mcn väger en hel del mer och är självklart svårare att kontrollera.

har inte hornet 100-110 häst? Då borde det väl bara vara att vrida fullt på ettan och hålla sig kvar. För reser den sig inte på fullgas på ettan så hade jag funderat på om den var strypt eller nått.

Jag är ingalunda proffs på slangning. Men det enda jag behöver göra för att hissa framhjulet, är att köra framåt på ettans växel och med relativt högt varvtal (nu är det en stor twin, så det är bara ca 5000 rpm i mitt fall) och vrida rullen fullt ut. Inget ryckande i styret eller trixande med kopplingen.

Då kan det väl inte vara nåt problem med en Hornet som visserligen är lite tyngre men har fler hästar?:va

Last edited:

Tror chassiet spelar större roll faktiskt. Allt går det är bara olika svårt. Bästa tipset är att kolla hur dom som kan gör, sen gör man likadant. Tvivlar man lånar man ut hojen till en expart sen brukar det visa sig att det är man själv som är problemet.

har inte hornet 100-110 häst? Då borde det väl bara vara att vrida fullt på ettan och hålla sig kvar. För reser den sig inte på fullgas på ettan så hade jag funderat på om den var strypt eller nått.

Japp det stämmer bra, håll bara fullt så reser den sig så fint så på 1:an , på tvåan behöver den lite hjälp för att komma upp.

Jag har drevat om min lite, 45-15 istället för 43-16 och nu reser den sig på 2:an ocskå om du drar fullt och varvar ut den.

Annars så funkar det bra att på 2:an hålla ca 70 km/h och gasa släppa och gasa,, då reser den direkt.

Jag antog detta också. Jag sökte därför och fick upp ca 1000 svar som handlade om allt från rabattkuponger på Lidl till grönsaksodling i sahara. Jag bestämde mig för att skapa en ny färsk tråd då jag tror att det skulle spara mig ca 45 arbetsdagar i letande.
Det var som fan. :va Jag gjorde en sökning, tog max 2 minuter och hittade följande trådar. Till att börja med.

Tråd 1

Tråd 2

Tråd 3

Så om det där skulle tagit 45 arbetsdagar för dig, kan det ta 78 år för dig att lära dig hjula. :rolleyes: Men lycka till...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman