Lär mig åka motorcykel tack :D

Aragorn skrev:
2497787 Jag kör en 600:a.
Föröker hålla mellan 4000-5000 varv när jag bara åker.
Växel 2 eller 3 när jag kör i 50.
Växel 6 från 100 och uppåt.
Om jag vill accelerera snabbt kanske jag växlar vid 10000-12000 varv.
Borde du inte accelerera snabbare om du växlar tidigare, högre vxl=högre hastighet.

Så jag brukar hoppa över 2, 4 och ev 5. då kommer man till 300 på ungefär 8 sek.

Ricken skrev:
2497791 Borde du inte accelerera snabbare om du växlar tidigare, högre vxl=högre hastighet.

Så jag brukar hoppa över 2, 4 och ev 5. då kommer man till 300 på ungefär 8 sek.
På min hoj så händer det väldigt lite de två först sekunderna kanske borde testa att växla fortare, brukar dra länge på ettan för att få upp fart men slackar den typ när jag lägger itvåan.:va

Ricken skrev:
2497791 Borde du inte accelerera snabbare om du växlar tidigare, högre vxl=högre hastighet.

Nu hänger jag inte med riktigt:va

Hög växel = hög hastighet - stämmer
men hög växel = sämre acc

låg växel (högre varvtal) = bättre acc

Ut och kör bara. Polletten kommer att falla ner. :tomten

Aragorn skrev:
2497809 Nu hänger jag inte med riktigt:va

Men en motorcykel accelererar ju så OHYGGLIGT fort, du behöver inte alla växlar.

Vill du åka RIKTIGT fort så öppnar du motorn och kapar bort alla drev som hör till 2,4,5 vxlarna.

Du kan du börja rejsa zatzy muppar på heltid.

AndreasNo skrev:
2497558 Vilken växel är lämpligast i vilken hastighet osv?

Va ska man ligga på för varvtal när man tvingas puttra fram i stan..

Ja e så nolla på o åka MC så jag lägger snart ner dehär.

Ska bli posör på heltid o knappt starta hojen ens :mad:

Jag har svar på dina frågor!!

Fråga 1. Vilket varvtal i stan? jo där gäller 4500 rpm.

Påstående 1. Ska bli posör på heltid! Låter väldigt bra, det tycker jag du skall satsa på.

Ricken skrev:
2497817 Men en motorcykel accelererar ju så OHYGGLIGT fort, du behöver inte alla växlar.

Vill du åka RIKTIGT fort så öppnar du motorn och kapar bort alla drev som hör till 2,4,5 vxlarna.

Ja, de där håler jag med åm, desutom sparrar man en masa vickt. Om du endå ska påsera så kan du ta bårt framjulet oxo. Det veger massa.

Ricken skrev:
2497817 Men en motorcykel accelererar ju så OHYGGLIGT fort, du behöver inte alla växlar.

Antar att du testat detta på frösöns flyfraka :hihi

Prova nåt annat än twin och du kommer snart att inse vad alla växlar är till för.

Ricken skrev:

Yea, yea, whatever...:)

Jag brukar köra med taktiken, inte växla, för jag tycker det är så manligt när det smäller på varvstoppen. Detta funkar dock bara på ettan annnars blir det att gå så fort och då är det jobbigt att vända sig om och titta eldsflammorna hela tiden :yoparty

mb skrev:
2497828 Antar att du testat detta på frösöns flyfraka :hihi

Prova nåt annat än twin och du kommer snart att inse vad alla växlar är till för.
Jo, jag kan bara åka rakt fram, sorgligt men sant. :(

Vi har inte så många zatzy muppar här, vad jag har sett iallafall, så jag har mina drev kvar.

Men ett enkelt sätt o få bort dom annars är ju bara o släppa ner 8-10 m6 muttrar (beroende på hur många drev du vill ta bort) ner i oljetråget.

Sen är det bara o varva som faan.

Last edited:
heh.. fan de tog mer än 5 minuter te systemet.. en liten extra runda måhända? :rolleyes:

blev en riktigt rolig tråd dehär.. o lite matnyttiga tips me.. *gå ut o meka bort massa drev* :P

kolla om där finns något gäng som kör sporthojar runt i omnejden där du bor dom kan kanske visa lite tips

I stan gäller givetvis att dra gasen till varvtalsstoppet och sen slira på kopplingen till lagom fart!!

Cervantes skrev:
2497916 I stan gäller givetvis att dra gasen till varvtalsstoppet och sen slira på kopplingen till lagom fart!!

Har funderat lite krann kring detta hära. Den där ljudgrejjen som sitter därbak.... Det är en förfinad variant av spelkorten man satte vid framjulet på sin trampsykkel medan man sparade till måppe..... så om man tar bort den dära så blir det tyst. Dessuton sparar man vikt så det går snabbare.

Eller?

Starstriker skrev:
2497924 Har funderat lite krann kring detta hära. Den där ljudgrejjen som sitter därbak.... Det är en förfinad variant av spelkorten man satte vid framjulet på sin trampsykkel medan man sparade till måppe..... så om man tar bort den dära så blir det tyst. Dessuton sparar man vikt så det går snabbare.

Eller?

De måste ju stämma!..

fan va sköna människor det finns på SH!!! sitta med en öl i handen å läsa vad folk skriver .....klockrent! fredagen e räddad!!! hmm en snabb fråga ursäkta den har inte med tråden att göra men , Hur fan får man fram sånna där sköna "gubbar"som headbangar tex.... SKÅL på er

Aragorn skrev:
2497809 Nu hänger jag inte med riktigt:va

Det här är nästan det roligaste tråden jag har läst på länge. Antigne så fattar ni inte att han driver med er, eller så är han en som borde satsa på något annat än Mc kultur. Sen Verkar ni tro på varandras inlägg som om alla är seriösa som ett ex. Högre vxl ger högre fart. Det är sant. Men det ger också sämre acc. Vissa i frågar sätter sådansa inlägg här och undrar om dom själva gjort fel när dom växlar vid typ 12-13tusen för nästa vxl vid acc. Faan nu är det jag som tror ni är dumma och verkar ha gått på det, vem är dum igentligen. Man kan bara inte vara så blåst om man kör hoj seriöst.

Sen dom som lägger in seriösa svar på hans frågor! Tror ni verkligen på det själva.. :rofl :hihi :skrattaåt :såjaponken :fatta! :dummer :jisses :1pajas

knutten10 skrev:
2498051 Det här är nästan det roligaste tråden jag har läst på länge. Antigne så fattar ni inte att han driver med er, eller så är han en som borde satsa på något annat än Mc kultur. Sen Verkar ni tro på varandras inlägg som om alla är seriösa som ett ex. Högre vxl ger högre fart. Det är sant. Men det ger också sämre acc. Vissa i frågar sätter sådansa inlägg här och undrar om dom själva gjort fel när dom växlar vid typ 12-13tusen för nästa vxl vid acc. Faan nu är det jag som tror ni är dumma och verkar ha gått på det, vem är dum igentligen. Man kan bara inte vara så blåst om man kör hoj seriöst.

Sen dom som lägger in seriösa svar på hans frågor! Tror ni verkligen på det själva..

man kan inte nog underskatta sina medmänniskor....

devo81 skrev:
2498016 fan va sköna människor det finns på SH!!! sitta med en öl i handen å läsa vad folk skriver .....klockrent! fredagen e räddad!!! hmm en snabb fråga ursäkta den har inte med tråden att göra men , Hur fan får man fram sånna där sköna "gubbar"som headbangar tex.... SKÅL på er

Alltså har du missat hela fältet till höger om den rutan du skriver i där det står smiles med blå text ovanför. Klicka på den figuren som du vill ha där markören befinner sig i texten. Om du sen vill ha flera av roliga gubbar. Klicka då på ordet more under. så kommer ett nytt sjyst gäng upp. Lycka till.:yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT