Länsförsäkringar

Japp hansa blev min "räddning", 5250kr/hel/hel, så billig premie har jag aldrig haft på någon R1a sen 2001 :tummenupp
Dessutom mer än halverarades premierna på mina två XT600 där omfattningen blev hel/hel från tidigare trafik och delkasko.

Att sedan bli bemött som en värderad kund till skillnad mot läns o folksam jag hade innan gör mej såklart jäkligt glad också :)
 
Kommer nog aldrig bli klok på försäkringsbolagen...

Några av mina vänner blev ju utkastade från LF förra året med förklaringen att de inte försäkrar sporthojar längre.

Testade nu precis, efter att ha läst tråden, vad LF skulle ta för båda min CBR600RR och hamnade på runt 500:- i mån för helförsäkring. Samma pris som mitt nuvarande bolag tar för halvförsäkring. Så tydligen är sportisar välkommna igen och dessutom med den lägsta premie jag någonsin fått på något fordon de senaste 20 åren.

Bor iofs i Trollhättan där bränder och inbrott i bilar är vardagsmat vilket kan förklara varför bilar numera har högre premier än hojar.
 
Kommer nog aldrig bli klok på försäkringsbolagen...

Några av mina vänner blev ju utkastade från LF förra året med förklaringen att de inte försäkrar sporthojar längre.

Testade nu precis, efter att ha läst tråden, vad LF skulle ta för båda min CBR600RR och hamnade på runt 500:- i mån för helförsäkring. Samma pris som mitt nuvarande bolag tar för halvförsäkring. Så tydligen är sportisar välkommna igen och dessutom med den lägsta premie jag någonsin fått på något fordon de senaste 20 åren.

Bor iofs i Trollhättan där bränder och inbrott i bilar är vardagsmat vilket kan förklara varför bilar numera har högre premier än hojar.

Ja, försäkringsbolagens logik övergår en vanlig människas förstånd. :va

Det borde vara intressant med kunder som inte byter bolag varje år.
När jag som nöjd helkund snällt betalar varje år har de ju inte bara ett förväntat inflöde av pengar utan också min försäkringshistorik. Om det inte är så att alla bolag delar uppgifter förstås får då ser Gjensidige att vi inte är en stor risk.

Ny chef på LF som märkt att kundtappet var mer än bara "farliga, riskbenägna" SportHojar?
För de flesta av oss har fler försäkringar an bara motorcykeln...

När Folksam blivit av med alla sina helkunder med motorcykel kanske det vänder och de blir bolaget
För allt du bryr dig om

https://www.folksam.se/

Livet på två hjul
Gillar du att känna fordonets styrka och känslan av att vara ett med naturen? Livet på två hjul är ofta både roligt och fartfyllt. Men se till att du har en bra MC-försäkring eller mopedförsäkring om något oförutsett händer på vägen – då behöver du en försäkring värd namnet!

https://www.folksam.se/forsakringar/mc-forsakring?icmp=h_ep_mcforsakring

Men lika bra, men med lägre premie, hittar du hos andra försäkringsbolag! :D
 
Kan med glädje berätta att Trygg Hansa vill in och försäkra sporthojar nu.
Betalar nu samma hos Trygg Hansa som jag gjorde innan Länsförsäkringar gjorde en höjning med 100%:rock:rock
 
När jag förra veckan ringde runt för att försäkra min hoj fick jag följande offerter/bud

-Moderna/Bilsport och MC
Erbjöd enbart trafikförsäkring på 30 000:-/ år och erkände att de inte ville ha sådana här hojar hos sig

-Gjensidige
40900:-/år för helförsäkring och avställningsbart
Gick dock att få ner ytterligare om man testade med Insplanet (för övrigt också den enda som gav prisexempel direkt på nätet)

-Svedea
Erbjöd enbart trafikförsäkring för 26500:- / år, ville heller inte ha sådana här hojar

-Länsförsäkringar
Vägrade försäkra hojen

Trygg Hansa
14300:- /år helförsäkring men ej avställningsbart alternativt
1633:-/månad helförsäkring när den är påstålld och 260:-/månad vid avställning
Självrisk 5000:-

-Suzuki Märkesförsäkring (via länsförsäkringar)
16 390:-/ år helförsäkring
25000:- i självrisk vid stöld, brand eller där motorcykeln blir demolerad...

-Folksam
4700:-/månad påställd och 450:-/månad avställd


Valet föll då på Trygg Hansa.
 
När jag förra veckan ringde runt för att försäkra min hoj fick jag följande offerter/bud

-Moderna/Bilsport och MC
Erbjöd enbart trafikförsäkring på 30 000:-/ år och erkände att de inte ville ha sådana här hojar hos sig

-Gjensidige
40900:-/år för helförsäkring och avställningsbart
Gick dock att få ner ytterligare om man testade med Insplanet (för övrigt också den enda som gav prisexempel direkt på nätet)

-Svedea
Erbjöd enbart trafikförsäkring för 26500:- / år, ville heller inte ha sådana här hojar

-Länsförsäkringar
Vägrade försäkra hojen

Trygg Hansa
14300:- /år helförsäkring men ej avställningsbart alternativt
1633:-/månad helförsäkring när den är påstålld och 260:-/månad vid avställning
Självrisk 5000:-

-Suzuki Märkesförsäkring (via länsförsäkringar)
16 390:-/ år helförsäkring
25000:- i självrisk vid stöld, brand eller där motorcykeln blir demolerad...

-Folksam
4700:-/månad påställd och 450:-/månad avställd


Valet föll då på Trygg Hansa.

Ringde trygghansa en r1 2011 ca 13tkr hel hel med avstälningsbar då. Vilken sport hoj har du
 
Jag betalar 12k halv idag hos länet. När jag kollade förra året så var de de ända som ville gå under 30k om året för den. Nu vill Trygg Hansa ha 8 k hel för den, det tillsammans med lite kompis rabatt från gamla kollegor gör att hela lasset hamnar där i år.
 
Ringde trygghansa en r1 2011 ca 13tkr hel hel med avstälningsbar då. Vilken sport hoj har du

Kollade förra året vad nyare r1 skulle kosta att försäkra, -09 o frammåt går upp en bit och -15 o fram blir riktigt dyrt jämfört med -07an jag har i dag, så de verkar göra ganska stor skillnad mellan hojgenerationerna (R1).
 
Länsförsäkringar är precis som du säger uppdelade länsvis med ett HK som samordnare samt leverantör av gemensamma stödsystem etc. Tanken med de olika lokala bolagen är just att de ska vara väldigt autonoma utifrån deras lokala behov och förutsättningar. Vissa enheter ligger däremot "uppe" i moderbolaget och dit hör bland annat hus-, bil-, mc-försäkringar. Så där tror jag knappast att lokalbolagen har mer eller mindre att säga till om än på de "vanliga" försäkringsbolagen.
 
Länsförsäkringar är precis som du säger uppdelade länsvis med ett HK som samordnare samt leverantör av gemensamma stödsystem etc. Tanken med de olika lokala bolagen är just att de ska vara väldigt autonoma utifrån deras lokala behov och förutsättningar. Vissa enheter ligger däremot "uppe" i moderbolaget och dit hör bland annat hus-, bil-, mc-försäkringar. Så där tror jag knappast att lokalbolagen har mer eller mindre att säga till om än på de "vanliga" försäkringsbolagen.

Jag jobbade ett tag på Länsförsäkringar centralt i Stockholm. En av de första sakerna jag fick lära mig som nyanställd var att det var ett skottsäkert sätt att göra sig mäkta impopulär bland länsbolagens anställda om man i ett telefonsamtal med någon kollega i landsorten sa att man ringer från huvudkontoret i Stockholm.:D

Det är faktiskt så att det är länsbolagen som äger Länsförsäkringar AB (det som man kan kalla huvudkontoret och dess funktioner), inte tvärtom.

Jag skulle tro att aktuarier(=försäkringsmatematiker) mestadels finns centralt, det skulle vara onödigt dyrt om varje länsbolag hade sina egna.
 
Länsförsäkringar är precis som du säger uppdelade länsvis med ett HK som samordnare samt leverantör av gemensamma stödsystem etc.....
Det borde rimligtvis av både praktiska och ekonomiska skäl, vara som du och "lee" säger att premierna bestäms centralt.

Samtidigt framstår Läns som skapligt schizo då olika personer med sporthoj verkar bli rejält olika bemötta.

Gjorde just en offertförfrågan på R1an hos Läns och de vill ha 14100kr/år/hel/hel.
Det är ganska exakt samma premie de begärde förra året fast med skillnaden att jag då var helkund hos dem med 2 bilar, tre hojar, hemförsäkring och sjuk/olycksfallsförsäkring.

Alltså:
  • Läns försäkrar uppenbarligen sporthojar.
  • De vill ha samma höga (men å andra sidan inte högre) premie som när jag var helkund hos dem.

Ja jösses :dummer
 
Jag jobbade ett tag på Länsförsäkringar centralt i Stockholm. En av de första sakerna jag fick lära mig som nyanställd var att det var ett skottsäkert sätt att göra sig mäkta impopulär bland länsbolagens anställda om man i ett telefonsamtal med någon kollega i landsorten sa att man ringer från huvudkontoret i Stockholm.:D

Det är faktiskt så att det är länsbolagen som äger Länsförsäkringar AB (det som man kan kalla huvudkontoret och dess funktioner), inte tvärtom.

Jag skulle tro att aktuarier(=försäkringsmatematiker) mestadels finns centralt, det skulle vara onödigt dyrt om varje länsbolag hade sina egna.

Det är länsbolagen som äger AB, jag uttryckte mig lite oklart - My Mistake :Bugar: Helt korrekt också att centrala funktioner som riskanalytiker, auktiarier osv sitter centralt och stödjer de lokala bolagen med råd och riktlinjer. Så har jag förstått det iaf. Sedan kan ju dom lokala bolagen i vissa fall sätta andra priser åt t.ex. storbonden på väsgötaslätta som skaffar sig en leksak - naturligvis är denna "leksak" ett oundgängligt behov för honom i hans arbete så det är ju hans företag som förser honom med detta ypperliga arbetsredskap att snabbt kunna ta sig mellan åkrarna och betesmarkerna:banana. Raljerar? Vem? Jag? :7peta
 
Du har det bra du, TS, som fick din premie sänkt med 30 %.

Jag fick brev igår från Länsförsäkringar (Triumph märkesförsäkring). +41 %!
41 % höjning från ett år till nästa! Hur är det möjligt, tänker man...
 
Länsförsäkringar höjde ju premien med 100% för alla sporthojar förra året.
Skulle gissa att de tappade 90% av de kunderna, men de 10% som är kvar och betalar ett överpris kan säkert bidra till en sänkning för övriga:gnissla

Jag tillhör de 90%. I år står det en ny hoj av nytt fabrikat, utan kåpor, i garaget till följd av Länsförsäkringars manöver. Har detta alltid varit ett mer eller mindre stort problem överlag eller är den "renodlade" sporthojen med kåpa på väg att utrotas av försäkringsbolagen?
 
LF gav mig bra pris på premie, men var ingen trevlig upplevelse då det sedan blev problem och jag behövde använda försäkringen.
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top