VRM Roffe
Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
- Gick med
- 20 Apr 2004
- Hoj
- Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Vevstakar
Hej Pöjkar !
Det här är ett ganska intressant forum :=)
I det här skedet tänker jag inte gå in så djupt på ämnet utan mer bara "skrapa" på ytan lite.
Det finns en del skillnader mellan stora och små motorer men även 2 och fyrtakt skiljer sig markant från varandra.
Så därför så tänkte jag delge mina erfarenheter när det gäller små tvåtaktare.
En liten sak som jag vill tillägga är ,Det är egentligen inte kolvhastigheten som är boven i dramat, utan kolvaccelerationen och dess krafter som ökar i kvadrat som är den stora boven.
När det gäller småmotorer typ runt 50 cc RR och kedjesågar mm så kan man se tydligt skillnaden mellan karrekterestik och vevstakslängd.
I princip kan man säga att ju kortare stake desto kortare register.
Det är dock enklare om man vill ha en pipig motor.
Orsaken till det är att tryckpulsen från utblåset blir starkare med resultat att returpulsen blir kortare men hårdare.
Nu kan man även reglera sådant med portens utseende men mitt resonemang utgår från samma portutseende på alla fall vi diskuterar.
Jag har byggt en hel del olika motorer med varierande staklängd.
Det finns en gyllene regel om staklängden på mindre motorer som rekomenderar 2X slaglängden.
Och runt det konceptet, har jag provat vevstakslängder mellan 95% till 112 %
av det värdet.
Och mina erfarenheter är att en vevstakslängd av ca 106 % av den dubbla slaglängden, ger den bästa körbara motorkarrekterestiken för 50 cc roadracingmotorer mellan 16-19 hästar.
Kedjesågsmotorer gillar bäst 95% förhållandet men det är en annan historia som jag kanske hinner skriva om en annan dag.
MVH
Roffe

Hej Pöjkar !
Det här är ett ganska intressant forum :=)
I det här skedet tänker jag inte gå in så djupt på ämnet utan mer bara "skrapa" på ytan lite.
Det finns en del skillnader mellan stora och små motorer men även 2 och fyrtakt skiljer sig markant från varandra.
Så därför så tänkte jag delge mina erfarenheter när det gäller små tvåtaktare.
En liten sak som jag vill tillägga är ,Det är egentligen inte kolvhastigheten som är boven i dramat, utan kolvaccelerationen och dess krafter som ökar i kvadrat som är den stora boven.
När det gäller småmotorer typ runt 50 cc RR och kedjesågar mm så kan man se tydligt skillnaden mellan karrekterestik och vevstakslängd.
I princip kan man säga att ju kortare stake desto kortare register.
Det är dock enklare om man vill ha en pipig motor.
Orsaken till det är att tryckpulsen från utblåset blir starkare med resultat att returpulsen blir kortare men hårdare.
Nu kan man även reglera sådant med portens utseende men mitt resonemang utgår från samma portutseende på alla fall vi diskuterar.
Jag har byggt en hel del olika motorer med varierande staklängd.
Det finns en gyllene regel om staklängden på mindre motorer som rekomenderar 2X slaglängden.
Och runt det konceptet, har jag provat vevstakslängder mellan 95% till 112 %
av det värdet.
Och mina erfarenheter är att en vevstakslängd av ca 106 % av den dubbla slaglängden, ger den bästa körbara motorkarrekterestiken för 50 cc roadracingmotorer mellan 16-19 hästar.
Kedjesågsmotorer gillar bäst 95% förhållandet men det är en annan historia som jag kanske hinner skriva om en annan dag.
MVH
Roffe

Last edited: