Längd på vevstake vs slaglängd..

660 skrev:
Ber att få framföra mitt och kommunens tack för visat intresse. Mkt underhållande! Här kommer lite siffror; borr 105mm, slag 88mm, staklängd 134,4mm. Tändningen bryter vid 7250rpm, men ska sannolikt flytta stoppet till 8000rpm. Ger ju ganska höga (?) "kolvhastigheter".. Eller? De "stora grabbarna" drar ibland samma motorkonfiguration till sisådär 9500... Håller visst tre race.. Annan budget kanske?
Originalveven har slag på 84mm och stake på 136.4mm, skulle jag kanske skaffa längre stake till stroker-veven och köra med spacer under cylinderfoten? Synpunkter mottages som vanligt tacksamt.
Tack på förhud
/660

Det är ju roligt att engagera sig!

Varför överhuvudtaget stroka? :confused:
Om man bryr sig i kolvhastigheten och sätter ett tak på vad som är rimligt, så påstår jag att det är bara borrningen som ger motoreffekt. Är du ute efter att komma upp till en viss motoreffekt vid exvis 4500 rpm, då är det strokning som gäller. Men vill du ha max ur motorn. Borra bara. :tummenupp

Bearing skrev:
Om jag har förstått texten som jag länkat till ovan rätt har SAAB ett motorstyrsystem som med hjälp av "Joniseringsströmmmätning" kan bestämma var tryckpeaken ligger i realtid. De använder detta som feedback för att ställa in tändningen mer optimalt.
.....
Det verkar som att det här styrsystemet är någon som sitter i produktionsmodellerna, så det är antagligen inte någon dyr teknik. Det skulle vara intressant att bygga ett sånt system, sätta på en hoj och se vad det blir för skillnad i effekt och bränsleekonomi. Då skulle man även kunna kolla om olika stak/slag-förhållanden kräver annan PPP för max vrid.

Intressant länk. Trodde bara SAAB använde det för att detektera spikning.

Vad dom gör (i länk) är att (mha vridmätning) leta upp ungefär var tryckpeaken ska ligga för max.vrid
och sedan försöka hålla tryckpeaken där mha strömmätningen (och relativt avancerad signalbehandling).
Så det är inte exakt på mbt (max.vrid-punkten) dom hamnar men nära nog, iaf betydligt närmare än utan sån mätning.

Skulle vara rätt enkelt ha ett sånt standardsystem att sälja för t.ex. hoj.
Kalibreringen för en motor är ju bara att ställa in vinkeln för tryckpeaken. 'Bara' att bänka och leta fram vinkeln för max.vrid (el. effekt)
Och sen håller apparaten peaken där mha tändlägesjustering.

Tror inte man kan klarar sig utan sån kalibrering. Svårt att tro min 600 stånka ska ha samma vinkel
som t.ex. en 15000-varvande rak 4a på 600 cc.

En intressant detalj är att dom påpekar (ett iofs känt faktum) att förbränningen kan variera mycket från ett varv till nästa.
Så det finns sas ett betydande inslag av slumpen där. Och med t.ex. mager blandning blir den variationen mycket större.
Ställer hårda krav på signalbehandlingen.
/u

Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm