lämpliga material till svingskydd+bromsproblem

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
problem:1
så här ser mitt senaste ut...:huvet åkte in i drevet har provat trä, skärbräda, spackla den gamle med glasfiber, industriplast någon teflonplast.. fast den åkte av rätt snabbt:gnissla

kan man ha en fet järnbit eller skadar det kedjan ? andra ideer som är lätt tillgänliga ?

nr:2
bromsbeläggen bak tar i senast en jävla massa:huvet innan har jag lat-löst det genom att hälla olja på skivan...

varför??

Bifogat

• PICT1241.JPG
    PICT1241.JPG
    62.1 KB · Visningar: 337
lasse kongo skrev:
2601447 problem:1
så här ser mitt senaste ut...:huvet åkte in i drevet har provat trä, skärbräda, spackla den gamle med glasfiber, industriplast någon teflonplast.. fast den åkte av rätt snabbt:gnissla

kan man ha en fet järnbit eller skadar det kedjan ? andra ideer som är lätt tillgänliga ?

nr:2
bromsbeläggen bak tar i senast en jävla massa:huvet innan har jag lat-löst det genom att hälla olja på skivan...

varför??

Problem nr1: Hur fasen ligger din kedja egentligen? Den ska ju inte ligga emot svingskyddet hela tiden utan bara studsa emot det nån gång då och då. Till detta borde det funka utmärkt med acetal (POM-plast), teflon, nylon eller något annat mjukt material till exempel aluminium. Det sista jag tycker att du ska göra är att sätta dit en stålbit, det blir inte bra.

Problem nr2: Troligtvis så kärvar kolvarna i oket och behöver plockas ur och snyggas till. Troligtvis så har det byggts upp lite rost/ärg/skit på dom och då trögar dom. Passa samtidigt på att köpa en renoveringssats med nya tätningar till oket (och varför inte till huvudcylindern bak också?) och byt bromsvätskan så slipper du problem i fortsättningen. Du behöver självklart också ett par nya belägg bak tack vare din "lat-lösning".

1. köp orginal skyddet.
2. köp renoveringssats

Limstift skrev:
2604575 Problem nr1: Hur fasen ligger din kedja egentligen? Den ska ju inte ligga emot svingskyddet hela tiden utan bara studsa emot det nån gång då och då. Till detta borde det funka utmärkt med acetal (POM-plast), teflon, nylon eller något annat mjukt material till exempel aluminium. Det sista jag tycker att du ska göra är att sätta dit en stålbit, det blir inte bra.

Problem nr2: Troligtvis så kärvar kolvarna i oket och behöver plockas ur och snyggas till. Troligtvis så har det byggts upp lite rost/ärg/skit på dom och då trögar dom. Passa samtidigt på att köpa en renoveringssats med nya tätningar till oket (och varför inte till huvudcylindern bak också?) och byt bromsvätskan så slipper du problem i fortsättningen. Du behöver självklart också ett par nya belägg bak tack vare din "lat-lösning".

det är en fiddy.. vet inte hur det ska vara?? men kedjan ligger på hela tiden!

fcik någon annan plast av grannen ska prova och limma på den med lite epoxy...

ok ska ut och montera sönder skiten!! bada det i 5-56

ozeo skrev:
2604602 1. köp orginal skyddet.
2. köp renoveringssats

det finns inte på lager har kollat...

nää fullösningar ska det vara

Last edited:
Mr Helmut skrev:
2605134 Eller så är han för lätt:hihi

Nått är ju vad det inte borde vara eller så har han gjort den stål-kedjeskyddet för högt.

haha löser det med julbord eller några...

vet inte om det är för högt.. provade ju med skärbräda typ samma tjocklek men den tog slut snabbt...

har ju ställbar dämpare bak kan ju ställa in den på mycket soft

lasse kongo skrev:
2605175 haha löser det med julbord eller några...

vet inte om det är för högt.. provade ju med skärbräda typ samma tjocklek men den tog slut snabbt...

har ju ställbar dämpare bak kan ju ställa in den på mycket soft

Vinkelslip svets och en rörbit:tummenupp

Fjäderförspänningen då? går den att ändra? Annars får du sätta på större framdrev.

Angånde bromsen så låter det som ett kärvande ok, du har väl spel i bromscylindern till bakbromsen. Så att inte bromspedalen ligger på hela tiden. Annars är det oket som kärvar.

ska väl ligga på?
gör de ju på vissa offroads hela tiden typ.

GixxerJensa skrev:
2605499 Fjäderförspänningen då? går den att ändra? Annars får du sätta på större framdrev.

Angånde bromsen så låter det som ett kärvande ok, du har väl spel i bromscylindern till bakbromsen. Så att inte bromspedalen ligger på hela tiden. Annars är det oket som kärvar.

Fjäderförspänningen då:va man kan ställa in på den hur mjuk/hård den ska vara...

bromsen har väll legat på hela tiden:huvet

en fråga till.. när jag har skruvat ihop bromsen igen hur fyller jag på med bromsvätska ? öppnar luftningsskruven och häller på där uppe?

har fått delarna i går.. skruvade ihop bromsen fyllde på vätska där upp men pedalen är helt "död" inget motstånd,,:huvet fixade en flaska med slang öpnade nipplen fyllde på baklängens tills det rann där uppe. tänkte nu måste det funka... nix lika "död" luftad som fan om jag gör rätt? trycker ner pedalen öppnar nipplen stänger snabbt som fan och släpper pedalen

hur ska jag göra suger balle att inte ha en bakbroms:confused:

Lägg ner dina "kvalitets-mek", är ju nästan pinsamt. Svingskydd kan du köpa av soders.se Kostar säkert under 200:-

lasse kongo skrev:
2614452 har fått delarna i går.. skruvade ihop bromsen fyllde på vätska där upp men pedalen är helt "död" inget motstånd,,:huvet fixade en flaska med slang öpnade nipplen fyllde på baklängens tills det rann där uppe. tänkte nu måste det funka... nix lika "död" luftad som fan om jag gör rätt? trycker ner pedalen öppnar nipplen stänger snabbt som fan och släpper pedalen

hur ska jag göra suger balle att inte ha en bakbroms:confused:

kan ingen äns ge en gissning... jag har helt slut på ider:gnissla

Limstift skrev:
2615492 Antingen har du ett läckage nånstans eller så har du inte luftat på rätt sätt.

tror inte det det läcker inte...

lika "död" luftad som fan om jag gör rätt? trycker ner pedalen öppnar nipplen stänger snabbt som fan och släpper pedalen

lasse kongo skrev:
2616247 tror inte det det läcker inte...

lika "död" luftad som fan om jag gör rätt? trycker ner pedalen öppnar nipplen stänger snabbt som fan och släpper pedalen

Vad exakt är det du har haft isär? Det kan ju läcka internt i huvudcylindern vettu.

När du luftar pumpar du upp tryck och håller pedalen nedtryckt, öppnar nippeln och stänger den igen innan pedalen har gått i botte, sen börjar du pumpa igen tills du får tryck osv.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg