lämpliga material till svingskydd+bromsproblem

Limstift skrev:
2616255 Vad exakt är det du har haft isär? Det kan ju läcka internt i huvudcylindern vettu.

När du luftar pumpar du upp tryck och håller pedalen nedtryckt, öppnar nippeln och stänger den igen innan pedalen har gått i botte, sen börjar du pumpa igen tills du får tryck osv.

ok.. hade isär själva oket eller vad det kallas (sitter runt skivan)

nu vet jag! men man kan inte pumpa tryck det går i botten med direkten:huvet va ska jag göra ?

lasse kongo skrev:
2616286 ok.. hade isär själva oket eller vad det kallas (sitter runt skivan)

nu vet jag! men man kan inte pumpa tryck det går i botten med direkten:huvet va ska jag göra ?

För att skapa kraften som behövs för att bromsa hojen så måste hydrauliken fungera som en slags utväxling, detta innebär att du kan få grymt högt tryck i ett bromssystem men inte så lång slaglängd på kolven i oket. Om du överhuvudtaget ska komma i närheten av att få upp nåt ttryck så får du pumpa många gånger under en bra stund. Som exempel så fick jag i en gammal BMW (bil) med hydraulsik koppling sitta o pumpa 600 gånger varje morgon när jag hade problem med den. Så extremt ska det inte vara på din hoj, men du förstår kanske att det behövs några pumptag.

Bara för att kolla, fyllde du oket med bromsvätksa innan du monterade tillbaka det?

Limstift skrev:
2616301 För att skapa kraften som behövs för att bromsa hojen så måste hydrauliken fungera som en slags utväxling, detta innebär att du kan få grymt högt tryck i ett bromssystem men inte så lång slaglängd på kolven i oket. Om du överhuvudtaget ska komma i närheten av att få upp nåt ttryck så får du pumpa många gånger under en bra stund. Som exempel så fick jag i en gammal BMW (bil) med hydraulsik koppling sitta o pumpa 600 gånger varje morgon när jag hade problem med den. Så extremt ska det inte vara på din hoj, men du förstår kanske att det behövs några pumptag.

Bara för att kolla, fyllde du oket med bromsvätksa innan du monterade tillbaka det?

fan va rutten bmw... men den känns helt "död" ska man pumpa ändå ?? men det kommer ut vätska när jag öpnnar nipplen:confused:

nix ska man det ?? första gången jag skruvade i en broms:gnissla

lasse kongo skrev:
2616317 fan va rutten bmw... men den känns helt "död" ska man pumpa ändå ?? men det kommer ut vätska när jag öpnnar nipplen:confused:

nix ska man det ?? första gången jag skruvade i en broms:gnissla

Skulle tro att du har grymt mycket luft i systemet.. Om det kommer ut vätska ur nippeln när du pumpar så funkar det ju så långt iaf, då är det inga problem med huvudcylindern iaf. antingen så pumpar du som en idiot tills du får lite tryck och håller på o luftar tills du blir blå i ansiktet (hål koll på nivån i reservoaren) och lär dig det genom att göra det, eller om du är lat så åker du till någon som har gjort det förr o kan visa dig.

Limstift skrev:
2616326 Skulle tro att du har grymt mycket luft i systemet.. Om det kommer ut vätska ur nippeln när du pumpar så funkar det ju så långt iaf, då är det inga problem med huvudcylindern iaf. antingen så pumpar du som en idiot tills du får lite tryck och håller på o luftar tills du blir blå i ansiktet (hål koll på nivån i reservoaren) och lär dig det genom att göra det, eller om du är lat så åker du till någon som har gjort det förr o kan visa dig.

pumpat som fan nu några hundra gånger och lufta men funkar inte.. blev bara jävligt trött provade även att pumpa i vätska vid nipplen men det blev inte bättre

beläggen är helt intill skivan men vill inte längre:huvet

va kan det mer vara för fel???

lasse kongo skrev:
2617782 pumpat som fan nu några hundra gånger och lufta men funkar inte.. blev bara jävligt trött provade även att pumpa i vätska vid nipplen men det blev inte bättre

beläggen är helt intill skivan men vill inte längre:huvet

va kan det mer vara för fel???

Jadu då vet jag inte så här över nätet, får nästan se det i så fall.

Prova att lossa banjobulten vid huvudcylindern ett halvt/ett varv, låt luftnippeln på oket vara stängd, tryck på bromspedalen och kolla om det kommer luftbubblor i bromsvättskan som "läcker" ut vid banjon.
Om banjobulten är högsta punkten i bromssystemet kan det "fastna" lite luft där som gör det hopplöst att få tryck i systemet och man får helt enkelt lufta vid bulten istället för nippeln vid oket.

Jånte skrev:
2618237 Prova att lossa banjobulten vid huvudcylindern ett halvt/ett varv, låt luftnippeln på oket vara stängd, tryck på bromspedalen och kolla om det kommer luftbubblor i bromsvättskan som "läcker" ut vid banjon.
Om banjobulten är högsta punkten i bromssystemet kan det "fastna" lite luft där som gör det hopplöst att få tryck i systemet och man får helt enkelt lufta vid bulten istället för nippeln vid oket.

ok ska ut och prova!

Jag hade en Pitpro förut... samma hoj som din fast annat märke bara.

Anledningen till att kedjan ligger emot svingen är att dom i Kina har kopierat crf50-ramen rakt av och sedan höjt hojen alldeles för mkt så därför ligger kedjan emot svingen. Man behöver ett kedjeskydd så att kedjan har så stor anliggningsyta som möjligt för att det inte ska slitas ner för snabbt. Jag köpte ett glidskydd från en Suzuki rm85 och använde mig bara av den tjockaste delen på skyddet och moddade lite för att få det att passa på svingen, sen sliter kedjan in sig själv. Ska du handla råmaterial och göra skydd av så kan jag rekommendera polyuretan... grymt nötningsbeständigt.

Bromsen hade jag också problem med. Gick inte att få nå tryck i systemet. Gick varken att lufta genom att pumpa på pedalen eller att fylla bakvägen... det kändes helt stopp och det var det också. Problemet var att bromsen var feljusterad så när bromspedalen var högst upp så var inte pumpen i sitt yttersta läge... dvs. att det var stängt mellan bromssystemet och vätskebehållaren. Löste det genom att lossa på pumpen från ramen och på det viset pumpa igenom vätskan och då fungerade det kanon. Sen var det bara att justera in bromsen så att pumpen gick till sitt bottenläge.

supermoppe skrev:
2618730 Jag hade en Pitpro förut... samma hoj som din fast annat märke bara.

Anledningen till att kedjan ligger emot svingen är att dom i Kina har kopierat crf50-ramen rakt av och sedan höjt hojen alldeles för mkt så därför ligger kedjan emot svingen. Man behöver ett kedjeskydd så att kedjan har så stor anliggningsyta som möjligt för att det inte ska slitas ner för snabbt. Jag köpte ett glidskydd från en Suzuki rm85 och använde mig bara av den tjockaste delen på skyddet och moddade lite för att få det att passa på svingen, sen sliter kedjan in sig själv. Ska du handla råmaterial och göra skydd av så kan jag rekommendera polyuretan... grymt nötningsbeständigt.

Bromsen hade jag också problem med. Gick inte att få nå tryck i systemet. Gick varken att lufta genom att pumpa på pedalen eller att fylla bakvägen... det kändes helt stopp och det var det också. Problemet var att bromsen var feljusterad så när bromspedalen var högst upp så var inte pumpen i sitt yttersta läge... dvs. att det var stängt mellan bromssystemet och vätskebehållaren. Löste det genom att lossa på pumpen från ramen och på det viset pumpa igenom vätskan och då fungerade det kanon. Sen var det bara att justera in bromsen så att pumpen gick till sitt bottenläge.

ok löste kedje skyddet med en klinkerplatta... sten hård:tummenupp

låter som något jag borde prova med bromsen men fattar inte helt...

ska jag montera av pumpen och pumpa ??

lasse kongo skrev:
2622554 ok löste kedje skyddet med en klinkerplatta... sten hård:tummenupp
Bara för att den är hård så betyder det inte att den är slit-tålig men det är ju bara testa och se. :tummenupp

lasse kongo skrev:
2622554låter som något jag borde prova med bromsen men fattar inte helt...

ska jag montera av pumpen och pumpa ??
Stämmer helt korrekt... då är du SÄKER på att pumen går till ändläget. Men du kommer ändå behöva justera spelet även fast bromsen är korrekt luftad annars kommer den ändå inte att fungera.

funkar inte :huvet några andra tipps ?

klinger platta rules

Bifogat

• PICT1335ssgsg.JPG
    PICT1335ssgsg.JPG
    101.4 KB · Visningar: 81
  • PICT1336hhdhd.JPG
    PICT1336hhdhd.JPG
    95.7 KB · Visningar: 70
Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”