Lämplig sporthoj att åka två på?

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Har vissa funderingar på att byta upp mig till någon lite sportigare maskin (kommer även att bli lite bankörning till våren) men problemet är att min sambo även skall kunna följa med på någon lite längre tur och då kunna åka något "bekvämt". Jag har hört att zx9r skall ha rätt bra körställning för både förare och passageraren. Jag bryr mig inte om märke, utom möjligtvis BMW, eller cylindervolym.
V-Twin hade ju inte varit fel direkt... Någon vis person som vill dela med sig av sina erfarenheter...

Gixxer 2005 vann något test förra året i någon brittisk blaska om bästa skjutsarhojen av literhojarna.

Jag har skjutsat runt tjejen lite på min gixxer (-99'a förvisso) och hojen gick klockrent även med skjuts, jag satt bekvämt trots att jag är 193 cm å hon satt helt ok hon också. Nackdelen är väl att det är svårt att få med sig mängder med väskor, men tankväska och tex Oxford Humpback Panniers funkar klockrent!

Om hon inte är modellen större så går det bra med zx-9...

jookan skrev:
2469542 Kan rekomendera Zx9 jag och tjejen åker topp på den..
Rolig att köra själv med..

Jävligt snygg hoj måste jag säga! Kaxig lackering :tummenupp

Jerry#1 skrev:
2469551 Om hon inte är modellen större så går det bra med zx-9...

Hon är tillverkad i storleken S, 160 cm kort och 55 kg lätt

Last edited:
Efter massor av hojar under några år så gjordes en marknadsundersökning av mig riktad mot min flickvän och döm om min förvåning!

Fråga:
- Vilken hoj har du åkt bäst bakpå, hjärtat?
Svar:
- Den där blåvita var bra! Satt fin fint!

Hmmmmmmmmmm....... GSX-R 750! Ridå! Utdömd i alla tidningar i hela världen som en KASS skjutshoj!

Åk och provkör några olika hojar och kör några mil! Det lönar sig i längden!
Och du vet väl, glad passagerare = glad förare!

Innan jag såg att du redan tänk på zx9r hade jag tänkt föreslå en. Det är ett mkt klokt val. Jag skjutsade många mil på min gamla lamboninja (RIP) och det funkar kanon. Den är inte lika sportig som tex R1 av samma årsmodeller (98-03) men den går utan tvekan lika fort! :tummenupp
Ingen har någonsin klagat på komforten där bak!

Last edited:
don_tomazo skrev:
2469752 Innan jag såg att du redan tänk på zx9r hade jag tänkt föreslå en. Det är ett mkt klokt val. Jag skjutsade många mil på min gamla lamboninja (RIP) och det funkar kanon. Den är inte lika sportig som tex R1 av samma årsmodeller (98-03) men den går utan tvekan lika fort! :tummenupp
Ingen har någonsin klagat på komforten där bak!

Har aldrig kört en ninja, ville höra om det jag hört stämde, sen återstor ju bara ett problem, FÖRSÄKRING, bolagen vill ju ha astronomiska summor :4skrika :dummer

BridgeMill skrev:
2469798 Har aldrig kört en ninja, ville höra om det jag hört stämde, sen återstor ju bara ett problem, FÖRSÄKRING, bolagen vill ju ha astronomiska summor :4skrika :dummer

Det hände ju inte så jävla mkt mellan 98 och 03 på zx9r så du borde kunna backa lite i årsmodeller från din 05a till en 98 för att komma ner i premie.

Ninjan är billigare o försäkra än gixxer o r1.. Iaf för mig när jag kollade runt typ.. Hur det är o åka bakpå vet jag inte, jag har sumpat ena fotpinnen och dom där Forza skulle ha 3 veckor på sig o leverera... Har lovat o skjtusa lite folk så jag kan återkomma. Men farten finns där, åker lika fort som polarnas literhojjar, kanske inte på rakan men sedan så :P

don_tomazo skrev:
2469830 Det hände ju inte så jävla mkt mellan 98 och 03 på zx9r så du borde kunna backa lite i årsmodeller från din 05a till en 98 för att komma ner i premie.

Japp, hade tänkt mig en lite äldre, jag hade tänkt lägga mellen 40 och 50 tusen pengar.

BridgeMill skrev:
2469798 Har aldrig kört en ninja, ville höra om det jag hört stämde, sen återstor ju bara ett problem, FÖRSÄKRING, bolagen vill ju ha astronomiska summor :4skrika :dummer

En zx9 börjar bli så "gammal" och därmed billig i inköp, att du förmodligen kan köra den halvförsäkrad.

Med en såpass "liten" dam, så fungerar vilken literhoj som helst !! Själv gillade jag (och min passagerare) Hondas CBR 1000 RR

Ska du åka mycket med skjuts, tänkte jag faktiskt även slå ett slag för BMW. Vissa modeller skäms inte för sig, varken vid korvmojjen eller på banan :D

/ Micke

Last edited:
Sv1000 eller en Falco kanske? Lite mindre sportiga alternativ men borde funka bra som skjutshoj. Själv har jag skjutsat runt på VFR750 några tusen mil. Lite tunn motor och begränsad markfrigång men mycket allround.

micke.r skrev:
2469849 En zx9 börjar bli så "gammal" och därmed billig i inköp, att du förmodligen kan köra den halvförsäkrad.

Med en såpass "liten" dam, så fungerar vilken literhoj som helst !! Själv gillade jag (och min passagerare) Hondas CBR 1000 RR

Ska du åka mycket med skjuts, tänkte jag faktiskt även slå ett slag för BMW. Vissa modeller skäms inte för sig, varken vid korvmojjen eller på banan :D

/ Micke
Dom är skitbilliga, och fantastiskt roliga att köra. Köp min så kan du bestämma exakt vilka färger du vill ha eftersom den behöver lite färg :D
42000 så är den din. en 2001:a
:tummenupp

Sporthoj att åka 2 på... hm...
Får nog backa av lite till antingen en modern sporttourer (Ducati ST4S, Hayabusa, ZX12R eller en Bimmer 1200S)
Alternativet är gårdagens sporthojar som ZX9R, Thunderace, ZZR1100 o.dyl. D.v.s hojar som trots sportighet faktiskt HAR passagerarkomfort.
(många av gårdagens sporthojar saknar just detta. t.ex firebladen)

Som trumfkort med BÅDE sport (nåja) och komfort, och som gjord för två dänger jag in Blackbirden!

En MC folk inte tatt upp är ändå Bandit 1200. Tantan och jag drog en del mil sensommaren och vart mycket nöjda. Bra vrid hela registret och skön att köra långt på.

Nu är det kanske inte den sportigaste cykeln men väl värd att uppmärksammas.

Annars är jag personligen i full förväntan på mitt inköp, Honda VFR 750. Återkommer gärna med lite mer info efter sommaren. Med mig ensam och flickvän på 155cm / 55 kg.

Jag är själv jäkla sugen på att hitta den "perfekta" sporttourern (svårt ord).

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...