Lämplig bromspump till Brakings 4-kolvsok

• Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Någon som kör med Brakings 4-kolvsok här o känner till lämpliga pumpar från vanligt förekommande sporthojar som man kan få tag i till ett bra pris, alt. lämplig storlek på bromscylindern?

Jag kör med en CB500-pump eller liknande nu och även om den fungerar så suger både utväxlingen (tvingas trycka hårt) o känslan.

CBR600F från 91 till 98 har fyra kolvar totalt. Det borde stämma hyfsat bar med ditt Braking-ok.

Mattias skrev:
CBR600F från 91 till 98 har fyra kolvar totalt. Det borde stämma hyfsat bar med ditt Braking-ok.

Är inte de bromspumparna rätt trista/utan känsla, också?

En pump är en pump. Känsla får man förmodligen när allt passar ihop.

Raid hade ju värstingfet bromscylinder. Tror inte de kostade blodigt mycket heller. Annars borde ju handtag från valfri sporthoj funka, Suzuki och Honda(nyare) brukar ju ha skön känsla i bromsarna.

tänk bara på att beringeroket är väldigt litet, så det har inte samma volym som tex, ett vanligt "japanok"

en 11-12mm pump borde bli bra......

-PLM- skrev:
Raid hade ju värstingfet bromscylinder. Tror inte de kostade blodigt mycket heller. Annars borde ju handtag från valfri sporthoj funka, Suzuki och Honda(nyare) brukar ju ha skön känsla i bromsarna.

Fast det var det här med att passa ihop, också. Blir förmodligen inte mer rätt om bromscylindern är för stor.

Tom Byron skrev:
tänk bara på att beringeroket är väldigt litet, så det har inte samma volym som tex, ett vanligt "japanok"

Vågar nog inte chansa på ett inköp, utan satsa på ett säkert kort som jag vet fungerar med oket och ger en klar förbättring, åtminstone om jag ska lägga tusingen på en pump.

jag å många andra kör (körde) med pumpar mellan 11 å 13mm till dessa ok å det är funkis ! Låna någon polares å prova :hihi

jP skrev:
Vågar nog inte chansa på ett inköp, utan satsa på ett säkert kort som jag vet fungerar med oket och ger en klar förbättring, åtminstone om jag ska lägga tusingen på en pump.

Tom Byron skrev:
jag å många andra kör (körde) med pumpar mellan 11 å 13mm till dessa ok å det är funkis ! Låna någon polares å prova :hihi

K, ska se om jag hittar någon vid Brostugan på onsdag.

jP skrev:
Någon som kör med Brakings 4-kolvsok här o känner till lämpliga pumpar från vanligt förekommande sporthojar som man kan få tag i till ett bra pris, alt. lämplig storlek på bromscylindern?

Jag kör med en CB500-pump eller liknande nu och även om den fungerar så suger både utväxlingen (tvingas trycka hårt) o känslan.

Jag har en brembo radial handbromspump till salu med bromsvätske behållare och stålomspunnen bromslang. suttit på en 525:a med beringerkit.
vet ej om det är 13mm eller 16mm. använd mindre än 10tim. pris 1900.

Bifogat

• 707ma.jpg
    707ma.jpg
    16.1 KB · Visningar: 190
superretarden skrev:
Jag har en brembo radial handbromspump till salu med bromsvätske behållare och stålomspunnen bromslang. suttit på en 525:a med beringerkit.
vet ej om det är 13mm eller 16mm. använd mindre än 10tim. pris 1900.

MYCKET frestande, tyvär utanför min budget.

Finns en tråd om just matchande pump till Braking 4 kolvare på ThumperTalk.
Där rekommenderar de 16mm pump, vilket tex. sitter på Gixxer 1000.

http://www.thumpertalk.com/forum/sh...7202/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1

jP skrev:

Tom Byron skrev:

Hörrö din tomte :tomten Beringer och Braking är inte samma sak :7peta :arsele

Med erfarenhet av bägge; Beringer duger med liten pump, Braking suger med liten pump (½").

Oj, knaprade någe piller å läste inte riktigt tror jag :rolleyes: :näsblod :brinnerup My misstake......
Nurse Ratched skrev:

Med erfarenhet av bägge; Beringer duger med liten pump, Braking suger med liten pump (½").

Nurse Ratched skrev:

Hur liten är en "liten pump", 12-13 mm?

Bytte till pumpen från Fazer 1000 ( R1 har samma kanske )...........är ju ett bautabromsgrepp, men blev bättre. Ska utvärdera lite men efter första dan så är det känsla för små rullstoppisar.

OCH INGEN MARKSYNING

Finns inget "passa ihop"... En bra pump 'r bra oberoende av vad för märke du har på oket.
Däremot kan den vara för liten (tom för stor) eller för dålig helt enkelt.
13-18mm är du ute efter.
Bäst enligt mig iaf är Brembos radialpumpar eller Beringer, en av dessa två sitter på nästan alla rejshojar dessutom. Brembon billig Beringer dyrare. Beringer snyggare och med bättre handtag, iaf enl mig. Enda problemet med Beringern är att justerskruven behöver låsas på nåt sätt annars riskerar bromsläget att ändras då motorvibrationerna kan justera om läget. Enkelt fixat. Beringer rekommenderar 13mm till SM vilket är rätt. (Jag använder den nu) De större blir för stumma alt får man suga tillbaka lite luft i dem vilket är slöseri med pengar för en onödigt stor pump.
Brembon funkar bäst i 16 eller 18mm... De har en 12-13mm pump men den är för vek.
Pumpar från hyfsat moderna sporthojar funkar alltid. De är underdoserade för rejsing i regel men iom att du monterar dem i ett system med bara ett bromsok så är de fullt tillräckliga tom för rejsing. Dock är ofta vinkeln på handtagen fel då de är gjorda för att sitta på clipon styren som har en helt annan vinkel än våra styren.

Daniel
www.supermotard-racing.com

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back