johanrehn80
MUTTA MIXI ?
ypvs skrev:Finns inget "passa ihop"... En bra pump 'r bra oberoende av vad för märke du har på oket.
Däremot kan den vara för liten (tom för stor) eller för dålig helt enkelt.
13-18mm är du ute efter.
Bäst enligt mig iaf är Brembos radialpumpar eller Beringer, en av dessa två sitter på nästan alla rejshojar dessutom. Brembon billig Beringer dyrare. Beringer snyggare och med bättre handtag, iaf enl mig. Enda problemet med Beringern är att justerskruven behöver låsas på nåt sätt annars riskerar bromsläget att ändras då motorvibrationerna kan justera om läget. Enkelt fixat. Beringer rekommenderar 13mm till SM vilket är rätt. (Jag använder den nu) De större blir för stumma alt får man suga tillbaka lite luft i dem vilket är slöseri med pengar för en onödigt stor pump.
Brembon funkar bäst i 16 eller 18mm... De har en 12-13mm pump men den är för vek.
Pumpar från hyfsat moderna sporthojar funkar alltid. De är underdoserade för rejsing i regel men iom att du monterar dem i ett system med bara ett bromsok så är de fullt tillräckliga tom för rejsing. Dock är ofta vinkeln på handtagen fel då de är gjorda för att sitta på clipon styren som har en helt annan vinkel än våra styren.
Daniel
www.supermotard-racing.com
Hur kan Beringer vara bäst med 13mm och Brembo 16-18mm