Lämplig bil för sporthoj (literklubba)

Funkar Vito? Svågern har en hantverkarpreppad som jag mätt på.
Trodde inte en hoj gick in där om man inte plockade av ett hjul eller så.

Ställer jag in min tjejhundra i viton så har jag ganska många decimeter kvar mellan bakdörr och depåstöd när jag ställer den helt rakt. på snedden borde det bli ännu mera plats. Vet inte hur du menar med hantverkarpreppad dock, men sålänge du inte har något som stjäl en halvmeter utrymme både i längsled och i bredd så ska det inte vara några problem.

Vito funkar fint, rymmer en hel del om man stuvar rätt. 2 hojar och allt som behovs för flera bandagar i rad. Bekväm med, har min istället för bil.

Finns det olika Vitos kanske, det är väl mercedes?
Svågerns är typ en tvåsitsig a140. I den får man eventuellt in EN hoj diagonalt.
Två 85cc möjligen.

Hantverkarpreppad = inredd med nåt skåp med en miljon smålådor i, en liten verktygsbänk med inverter för laddning av verktyg. Lite sånt. Plus all skit.

Last edited:
Den var fin.
Har köpt en vit till och sålt en blå hitop!
Ska flytta över inredningen i den vita från den som skar utanför verkstan!

Optimaten ligger och väntar på dig.
kan möta upp dig vart du vill o Ståkkholm, jobbar i Väsby och runt stan.
Har försökt få ditt nr av Icko men han säger "ja just det ja" och så händer inget!
Du ska väl ha en del pengar för mat också?

Du kan vanar, det hör jag det :tummenupp Håller alltid utkik på Blocket men ärligt talat är det mesta rätt ruttet :gnissla

Kanon! Matpengarna hade jag helt glömt men visst, det sitter inte i vägen. PMar dig om lunchdate.

Svågerns är typ en tvåsitsig a140. I den får man eventuellt in EN hoj diagonalt.
Två 85cc möjligen.

Hantverkarpreppad = inredd med nåt skåp med en miljon smålådor i, en liten verktygsbänk med inverter för laddning av verktyg. Lite sånt. Plus all skit.

Jo, olika finns det ju, längre och högre, dubbelhytt och så.

Min är en gammal 112 av den kortaste modellen och det är marginal för en dubbelvikt lastramp bakom bakhjulet på en R6a utan att det tar i någonstans, då har jag ändå maltekstödet som stjäl en dec med och vinklad mellanvägg som tar några cm till.

Har du inte något som stjäl utrymme framåt så ska det vara lugnt att få in en normal sportis utan att vinkla den, har för mig det endast skiljer cm mellan de olika modellerna i längd.

Äventyrshojar, touringlok och långgafflar kanske blir bökigt att få in rakt men det har jag inte för avsikt att försöka. :hihi

ed. nya modellen men ungefär samma lastrum, min var strax under 2.30
http://www2.mercedes-benz.se/conten...dels/vito_639/panel_van_/data/dimensions.html

Last edited:
Två 85cc möjligen.

a140, då är det nog ingen Vito utan en A-klasse.

Vito från 2004 finns i olika 3 längder och med 3 dieseljärn, 109, 111 och 115CDI. Till de nyaste finns också V6-diesel 120CDI.
De finns som 2 eller 3-sits.
Manuell eller Automat.
1 eller 2 skjutdörrar.
Lucka eller dörrar bak.
Med eller utan fönster i skjutdörrar bakdörrar eller baklucka.
Med eller utan komfortvägg.

Jag fick leta en stund innan jag hittade precis en sån som jag ville ha.
2005, 115CDI, automat, dieselvärmare, lucka bak, komfortvägg och inga rutor till skåpsdelen.
115CDI - 150hk
Automat - ät frukost medans man kör för allt med MC RR/Endura startar alltid skittidigt
Komfortvägg - Så man kan sitta som i en bil å inte i en kyrkbänk
Dieselvärmare - Kallt i Enduroskogen om vintern
Lucka bak - regnar inte in lika lätt och regnskydd i skogen och under lastning
Inga rutor - minskar stöldrisken

a140, då är det nog ingen Vito utan en A-klasse.

Vito från 2004 finns i olika 3 längder och med 3 dieseljärn, 109, 111 och 115CDI. Till de nyaste finns också V6-diesel 120CDI.
De finns som 2 eller 3-sits.
Manuell eller Automat.
1 eller 2 skjutdörrar.
Lucka eller dörrar bak.
Med eller utan fönster i skjutdörrar bakdörrar eller baklucka.
Med eller utan komfortvägg.

Jag fick leta en stund innan jag hittade precis en sån som jag ville ha.
2005, 115CDI, automat, dieselvärmare, lucka bak, komfortvägg och inga rutor till skåpsdelen.
115CDI - 150hk
Automat - ät frukost medans man kör för allt med MC RR/Endura startar alltid skittidigt
Komfortvägg - Så man kan sitta som i en bil å inte i en kyrkbänk
Dieselvärmare - Kallt i Enduroskogen om vintern
Lucka bak - regnar inte in lika lätt och regnskydd i skogen och under lastning
Inga rutor - minskar stöldrisken

Correctomundo, den hette visst Vaneo. Får troligen en väldigt fin deal på den och den hade verkligen passat kalas. Diesel, dragkrok och allt. Tvåsits men skit idet, frugan har en bil också.
Enligt google är den 206cm på diagonalen och enligt Yamaha är hojen just 206cm. Fuck. Går det så blir det tajt. Är man helt vansinnig om man gör något trolleri på bakluckan för att få loss några cm?
Den är låg men jag tror det går. Luft i skuffen har jag ingen glädje av.

Har någon lastat i en sån nån gång?

Så länge man aktar sig för vito (en ny går väl an, tills den börjar rosta och falla ihop) så är alla transportbilar samma skrot egentligen. Dyra med tanke på vad man får.

Så länge man aktar sig för vito (en ny går väl an, tills den börjar rosta och falla ihop) så är alla transportbilar samma skrot egentligen. Dyra med tanke på vad man får.

Så är det tyvärr....och när cittrorna är det minst onda av alternativen är det bra eländigt.

Vivaron skulle jag inte önska min värste fiende, Viton lär man amortera fort på om man vill pynta den innan rosten har tagit den och Transportern är klart rysk i sin körställnig för alla över 180...

Jumpy III (senaste karossen) är det ni söker efter, om ni vill ha en smidig buss, nästa steg är en Jumper (aka Peugeot Boxer / Fiat Ducato).

V70:n och farmarsläpet har tjänstgjort väl men nu börjar det verkligen bli bytardags, caravelle står på listan.
Jag har fulkikat på en in da hood och det verkar funka men databladen säger att den är 205cm utan baksäten, låter inte det väldigt kort?

Drömmen ligger på -06/07.
Finns det saker som händer vid särskilda miltal att passa sig för/pruta på?
Speciella grejer att kolla efter?
Rostar de lika illa som Transporters?

Mycket tacksam för hjälp nu.

Kört transporter 2.5 TDI i 5 år och 11000 mil, TDI motorn ska ha ny kamrem mm var 12000:e mil. Dyrt! Min är 236 cm i skåpet, rymmer lätt 2 rr- hojar eller 3 cross/enduro. Aldrig haft några problem med min, bytt bromsar, lagar lite rost varje sommar o kostade på den ett rostfritt system i våras. Skulle aldrig köpa något annat än en transporter/ caravelle nästa gång.

Har funderad VW Caddy MAX för samma syfte, någon som har (eller vet eksakta innermått i skåpet)? -eller erfarenheter?
-med tanke på rejäla kostnadspåslag på färjorna ska höjden på bilen helst inte vara över 1.9-2.0 meter (så att det går som personbil).

VW Caravelle, 2,5 TDI lång buss som är lastbilsreggad för 5 passagerare alt, 9 sittande, drar 0,9 blandad körning, plats för en R1-09 och en ZX10R- 11 plus depåstöd och allt annat skit.

:tummenupp:tummenupp

det blev en lång caravelle/shuttle -06. Håller tummarna att den ska rulla problemfritt.
är det någon vinst att lastbilsregga? Kan den fortfarande vara 9-sits då?

några bra tips på någon slags vägg man kan fästa där sofforna ska sitta så man inte får en literklubba i nacken vid minsta incident?

edit: bensinare, 115 hk. Får duga.

När tog du ditt B-kort? Tog du det före 96 får du köra personbilsklassade bilar över 3,5 ton om du inte har fått det återkallat. Isåfall skulle en husbil med lite större garage kunna funka. Lite dyrare förstås, men du har en sovplats med dig också, plus att du kan ta den på semester sen. :)

Hitta en husbil under 3,5 ton som har mariginal nog att lasta en literklubba lär dock vara omöjligt. Vi har en på 3,4 och vi kan inte åka fyra vuxna i den ens, innan det blir överlast.

Edit: Fast broarna och färjorna blir klart svindyra, är det över 6 meter och/eller över 3,5 ton stiger priserna dramatiskt.

När tog du ditt B-kort? Tog du det före 96 får du köra personbilsklassade bilar över 3,5 ton om du inte har fått det återkallat. Isåfall skulle en husbil med lite större garage kunna funka. Lite dyrare förstås, men du har en sovplats med dig också, plus att du kan ta den på semester sen. :)

Hitta en husbil under 3,5 ton som har mariginal nog att lasta en literklubba lär dock vara omöjligt. Vi har en på 3,4 och vi kan inte åka fyra vuxna i den ens, innan det blir överlast.

Edit: Fast broarna och färjorna blir klart svindyra, är det över 6 meter och/eller över 3,5 ton stiger priserna dramatiskt.

intressant info, fast nu blev det en vw.
det ser ut att funka bra att slafa i den också.

Om man siktar på ett mindre skåp, med skjutdörr, för ca 20 - 25000:- och helst inte vill ha franskt,
vad har man kvar då på marknaden?

Om du kan hitta en HiAce som inte har nån rost så är väl det inte ett så tokigt val. Dom är nog lite mindre än transportern tror jag, men lite större än en sån påbyggd pickis, typ caddy.

Om man siktar på ett mindre skåp, med skjutdörr, för ca 20 - 25000:- och helst inte vill ha franskt,
vad har man kvar då på marknaden?
Jag köpte en fräsch vito 108 och är grymt nöjd med den, riktigt skön att köra :tummenupp har bara haft den två veckor dock :D

MB vito, Ford transit, vw transporter, Toyota hiace (dom är ruggigt populära i finland btw), Hyundai h1, Opel vivaro/Renault trafic (franska men man sitter bra i dom) är några alternativ, har troligtvis glömt någon bil nu med.. :näsblod

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...