Lämplig övningskörning hoj

Tippler

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
.:Yamaha VMax - 98:. .:Suzuki DR800 - 90:.
Har bestämt mig för att ta hoj kort nu och min tanke är att nu snarast köpa en hoj för att övningsköra med, hojen skall även vara lämplig för att kunnagöra uppkörningen med. Vad jag har hör så klarar vissa hojar inte av att gör den så kallade garagevändningen (som inte finns kvar längre) pga att dom svänger för dåligt och klarar alltså inte att hålla sig inom dom mått som konorna är uppstälda i. Mitt mål är att när jag har tagit kortet så skall hojen säljas direkt då jag har andra planer på hoj som inte är lämplig att köra upp med.

Min fråga är alltså vilken hoj rekommenderas att köra upp med, den skall vara lätthanterlig och billig, skall bara användas till att övningsköra med samt till uppkörningen.

Att tillägga är också att jag skall ta kortet A Obegränsat.

Kom med lite tips på vad jag skall söka efter som är BILLIGT och bra för mitt ändamål.

Allt går att köra upp på, frågan är bara hur mycke man är villig å träna, körde upp på min honda VTR 1000 firestorm och de gick bra! :yoparty

Skaffa en hoj med ABS! Bromsprovet blir sjukt enkelt. Upp med blicken, spänn magen och kniiiiiip. Sen är det bara att klämma till om handtagen. :)

Jag har kört ganska mycket hoj i mina dagar, dock så är det några år sedan, men jag hoppas att körningen inte blir några större problem.

Det jag mest är ute efter är vilka modeller som lämpar sig bra som uppkörnings/övningskörnings hoj i 2-3 månader för att sedan säljas, alltså det stora kravet är att jag vill ha tag i en billig hoj som är hyffsat enkel att hantera, hade tänkt mig en hoj för max 7.000 - 15.000kr skall ändå inte behålla den.

Honda CB 750 brukar väl vara en vanlig övningshoj.. Kan ev. hittas till billig peng, men då pratar vi 20+ år gamla med all den potentiella problematik dessa medför.

garage vändningen är ju egentligen inte helt borta då du ska vända innan för ett visst område på lågfarten ..

och när garage vändningen fanns så var den väl maxstyrning + ett visst mått så alltså funkar alla hojar för uppkörning men frågan är bara om svårhets grad ...

jag körde upp med en 125a sporthoj och äger en 125a offroad lågfarten hade vart lättare med offroaden men med lite övning så gick den med sporthojen med :)

Skaffa en hoj med ABS! Bromsprovet blir sjukt enkelt. Upp med blicken, spänn magen och kniiiiiip. Sen är det bara att klämma till om handtagen. :)

Fast om provförättaren hör att ABSen går i mer än två klick så får du underkänt.
lär dig bromsa på rätt sätt så blir det än säkrare om du har ABS

Mina tips är:
Honda CB750
Kawa ER5
BMW F650GS

Jag körde upp på en Suzuki GSX 750 (inte R hehe) och den tyckte jag var tacksam. Har för mig att den var en -98:a.. såg ut så här: http://www.blocket.se/vi/17666136.htm

Jag kan tänka mig att föregångaren GSX 750 E från tidigt åttiotal har samma egenskaper. De verkar gå att få tag i för 7-10 tusen också..

typexempel:
http://www.blocket.se/vi/16579681.htm
eller
http://www.blocket.se/vi/17660051.htm

nackdelen med att köra upp på en äldre hoj skulle jag gissa är att de kanske inte går lika rent som en nyare på låga varv och kan försvåra krypkörningen, men övar man tillräckligt så =)

Lycka till och hoppas du hittar någon båge som passar!

Last edited:
Dum fråga bara.
Är det helt okej att göra bromsprov med ABS?

Ja
Jag citerar mig själv: om provförättaren hör att ABSen går i mer än två klick så får du underkänt.

infon jag fick av min provförättare när jag körde upp i alla fall, jag körde uppp med ABS.

Fast om provförättaren hör att ABSen går i mer än två klick så får du underkänt.

Mina tips är:
Honda CB750
Kawa ER5
BMW F650GS

Det är endast CB 750 som godkänd som uppkörningshoj för obegränsat KK.
Dom andra har under 700 cc cylindervolym.
ABS hittar du endast på nyare F650GS.
Redan några klick i ABS :en har förvandlat ett misslyckande till en lyckad bromsning, då du slapp att reda upp problemet låst hjul och instalibilitet. Det blir mycket enklare bara släppa efter på bromsen efter att "varningen" har kommit från ABS.

Last edited:
om provförättaren hör att ABSen går i mer än två klick så får du underkänt.

infon jag fick av min provförättare när jag körde upp i alla fall, jag körde uppp med ABS.

Jaha, här i Göteborg så är det tillåtet att använda ABS:en till 100 %:va

Det är endast CB 750 som godkänd som uppkörningshoj för obegränsat KK.
Dom andra har under 700 cc cylindervolym.
ABS hittar du endast på nyare F650GS

F650GS är 798 cc

jag tycker inte han behöver ABS

Men ER-5 går bort för uppkörning om man inte borrar :)

F650GS är 798 cc

Det gäller bara modellen som kom under detta år.
Den som fans tidigare var en enstånka på runt 650 cc.

Mina tips är:
BMW F650GS

Det är väl inget billigt alternativ att köpa sprillans ny hoj?
Stor varningsflagga för tidigare årsmodeller. De får man
inte köra upp med för A obegräsat.

/Matin

Last edited:
Jag körde upp på en Africa Twin, och måste säga att min erfarenhet av dualsports är att de generellt är väldigt förlåtande och därmed lämpliga som skolhojar (upprätt körställning, hyfsat brett styre, sadel anpassad till att flytta tyngdpunkten lätt snarare än att vara världens bekvämaste att sitta på), men naturligtvis väger de lite när man väl måste lyfta dem. ;-)
Super Tenere och DR800 går att få för under 20 utan att pruta; African är oftast lite dyrare.

Jag kan rekomendera en Yamaha 600 Fazer, Enligt mig en mycket bra första hoj. Samt att den är rätt snäll i försäkring även om man är helt grön.
Lycka till.

Jag kan rekomendera en Yamaha 600 Fazer, Enligt mig en mycket bra första hoj. Samt att den är rätt snäll i försäkring även om man är helt grön.
Lycka till.

en 600 räcker inte om man ska ta A obegränsat
måste minst ha en 750.

jag körde upp på en Kawasaki zephyr 750.
super lätt att köra.

Last edited:
CB 750 eller GS 750, men om du har lite längd så går säkert en Super Tenere, TDM eller DR 800 bra också.:tummenupp

Som guidelinje skulle jag rekommendera: upprätt körställning, brett styre och låg vikt. Detta underlättar enormt vid tighta vändningar, lågfartskontroll osv.

Håll dig borta från guldvinge och HD. I övrigt tycker jag att du ska köpa dig den hoj som du vill ha sen. Ingen bra idé att köpa en ABS-hoj om du inte har det sen.

Hoj att övningsköra med

Honda CB 750 sevenfifty.

Sådan körde jag upp på, inga problem.

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back