Lägre varvtal vid samma hastighet om man tar bort strypning?

Draonzer

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
2002, Suzuki Bandit 600f
Hej!
Sökte i forumet men hittade inget / fattar inte hur det hänger ihop. Hoppas någon har ett enkelt svar

Som rubriken lyder. Min Bandit 600 ligger runt 4000 varv vid 90 km/h. Den är 35 kw (57kw original). Om jag tar bort strypningen, kommer jag ner i varv då (vid samma hastighet, 90km/h)?

Hoppas någon har ett enkelt svar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, du behöver ändra utväxlingen för att ändra varvtal vid en viss hastighet. Det enklaste sättet är att skaffa drev av annan storlek. Mindre bakdrev eller större framdrev borde sänka varvtalet för en given hastighet om jag inte tänker helt fel nu.
Här kan du pula med olika inställningar för att se resultatet för din hoj.
 

Draonzer

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
2002, Suzuki Bandit 600f
Oh, stort tack! Då finns det ingen anledning att ta bort strypningen. Har köpt hojen för att övningsköra med grabben som skall ta mc kort nu i sommar. För min del är det nog bra att "börja" ta upp mitt gamla mc intresse med en snällare mc. Det var ju 15 år sedan jag ställde gamla hojjen.... :)
 

Draonzer

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2022
Hoj
2002, Suzuki Bandit 600f
Nej, du behöver ändra utväxlingen för att ändra varvtal vid en viss hastighet. Det enklaste sättet är att skaffa drev av annan storlek. Mindre bakdrev eller större framdrev borde sänka varvtalet för en given hastighet om jag inte tänker helt fel nu.
Här kan du pula med olika inställningar för att se resultatet för din hoj.
Tack för länken!
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Min XJ400 jag hade varvade 4000 vid 70 km/h. Trots 6 växlar...
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Nu fick jag svar på något jag har undrat över, om min Bandit varvar ovanligt mycket. Det verkar inte vara så. Jag är ju van vid bilar och följaktligen lägre varvtal...
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Hej!
Sökte i forumet men hittade inget / fattar inte hur det hänger ihop. Hoppas någon har ett enkelt svar

Som rubriken lyder. Min Bandit 600 ligger runt 4000 varv vid 90 km/h. Den är 35 kw (57kw original). Om jag tar bort strypningen, kommer jag ner i varv då (vid samma hastighet, 90km/h)?

Hoppas någon har ett enkelt svar.

Nu har du redan fått svar på frågan och mer därtill, men jag tänker som så att att det enklaste svaret är nog ungefär så här:

Strypningen på en motorcykel kan lite grovt liknas vid att ha en tegelsten under gaspedalen i bilen.
Du når kort sagt inte fullt gaspådrag men i övrigt påverkas inte fordonet alls.

Så kan man väl väldigt förenklat beskriva det.
Att man sedan kan få till strypningen på olika sätt rent tekniskt, det är en helt annan fråga. :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu fick jag svar på något jag har undrat över, om min Bandit varvar ovanligt mycket. Det verkar inte vara så. Jag är ju van vid bilar och följaktligen lägre varvtal...
Känner igen varvnojjan från när jag köpte min första radfyra. Kändes märkligt att ligga på 7k rpm i motorvägsfart+moms. MC-motorer i allmännhet och fyrcylindriga i synnerhet tål och tycker om att varvas högt. Det ska vråla och kittla i pungen när man drar på. Vackert.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Om Ts drevar upp, alltså sätter på ett mindre bakdrev eller större framdrev, så kommer han sannolikt att behöva ta bort strypningen. Annars kommer hojen inte orka med den högre utväxlingen.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu fick jag svar på något jag har undrat över, om min Bandit varvar ovanligt mycket. Det verkar inte vara så. Jag är ju van vid bilar och följaktligen lägre varvtal...
Ju mindre cc kubik en mc har ju högre rpm i en viss hastighet. En 125cc har ca 6000 rpm i 90 runt 10,000 rpm i 130.

Det finns som ex hond 250 cbr som varvar 20,000 original Honda Vfr 400 16,000. Suzuki gsxr250 18,000 rpm så 4000 rpm behövs med dom få cc som en 600 har för att ha tillräckligt med HP vid omkörningar o dyligt.

En personbil från 70-80 tal varvar ca 2500-3500 rpm i 90 o detta är normalt.

Att moderna bilar har så låga rpm beror helt på hur motorns kamaxlarär funtade samt tändsystem o oftast turbo matning.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ju mindre cc kubik en mc har ju högre rpm i en viss hastighet. En 125cc har ca 6000 rpm i 90 runt 10,000 rpm i 130.

Det finns som ex hond 250 cbr som varvar 20,000 original Honda Vfr 400 16,000. Suzuki gsxr250 18,000 rpm så 4000 rpm behövs med dom få cc som en 600 har för att ha tillräckligt med HP vid omkörningar o dyligt.

En personbil från 70-80 tal varvar ca 2500-3500 rpm i 90 o detta är normalt.

Att moderna bilar har så låga rpm beror helt på hur motorns kamaxlarär funtade samt tändsystem o oftast turbo matning.
Bäste Moddlare, vad är detta? Inte ett ord om utväxlingens betydelse för varvtalet. Vi är nog överens om att en kugg fram gör mer för varvtalet vid en given hastighet än att byta kam eller tändsystem, eller hur?
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Ju mindre cc kubik en mc har ju högre rpm i en viss hastighet. En 125cc har ca 6000 rpm i 90 runt 10,000 rpm i 130.
Som vän av ordning vill jag dock påpeka att om varvtalet är 6k i 90km/h blir det ca 8.7k i 130, inte 10k. Det är ju ett rent linjärt samband. (Om vi nu förutsätter högsta - eller åtminstone samma i bägge hastigheter - växel.)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ju mindre cc kubik en mc har ju högre rpm i en viss hastighet. En 125cc har ca 6000 rpm i 90 runt 10,000 rpm i 130.

Det finns som ex hond 250 cbr som varvar 20,000 original Honda Vfr 400 16,000. Suzuki gsxr250 18,000 rpm så 4000 rpm behövs med dom få cc som en 600 har för att ha tillräckligt med HP vid omkörningar o dyligt.

En personbil från 70-80 tal varvar ca 2500-3500 rpm i 90 o detta är normalt.

Att moderna bilar har så låga rpm beror helt på hur motorns kamaxlarär funtade samt tändsystem o oftast turbo matning.
Polarns KTM 125a hade nästan samma toppfart som min gixxer 750, ja, när han körde på sexan och jag på ettan, då drog jag bara ifrån litegrann, runt 135 knyck :D
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som vän av ordning vill jag dock påpeka att om varvtalet är 6k i 90km/h blir det ca 8.7k i 130, inte 10k. Det är ju ett rent linjärt samband. (Om vi nu förutsätter högsta - eller åtminstone samma i bägge hastigheter - växel.)
Du har rätt jag orkade inte räkna det var mera att förklara att mindre cc varvar mera pga lägre nm.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Som vän av ordning vill jag dock påpeka att om varvtalet är 6k i 90km/h blir det ca 8.7k i 130, inte 10k. Det är ju ett rent linjärt samband. (Om vi nu förutsätter högsta - eller åtminstone samma i bägge hastigheter - växel.)
Om kopplingen håller emot ja, men om den slirar...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
...eller är en "remjohan". Har själv utvecklat en allvarlig form av hörselallergi mot den typen av motorljud.
Håller med, vidrigt att höra! Ser du hojen på min avatar? Det är en Italjet 125cc scooter TWIN! Den lät som 2 st trimmade moppar bredvid varandra, på fullvarv, med remtransmission, jag hatade ljudet så mycket att jag var tvungen att sälja den fast den var cool på flera andra sätt.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nu fick jag svar på något jag har undrat över, om min Bandit varvar ovanligt mycket. Det verkar inte vara så. Jag är ju van vid bilar och följaktligen lägre varvtal...
Som redan nämnts är mindre motorer mer högvarviga.

Ett sätt jag gillar att fundera kring varvtal är i förhållande till motorns maxvarv. En Bandit 600 har varvstoppet vid 12000rpm. Så när ts kör i 90 blir hans 4000rpm en tredjedel av varvstoppet. 4000rpm är därför ett ganska avslappnat varvtal i förhållande till vad motorn är konstruerad för.

Om vi som exempel tar en bil med varvstopp på 6000rpm, skulle 1/3 vid 90km/h motsvara 2000rpm. Det hade man inte reagerat på.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top