Lägre fotbromspedal Husaberg...

• Thread starter Thread starter hp
  • Start date Start date

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Jag vill sänka min bromspedal mera än vad justeringen klarar av. Finns det något kit att köpa eller blir det till att smida något eget. Någon som har gjort en liknande operation kanske? Såg en bild på en hoj där man tagit ett plattjärn och förlängt själva "tryckaren" ett par cm rakt ner. Finns det andra bättre lösningar?

Jag har funderat på detta med, men jag vill inte modda min "orginal" fotbroms så jag funderar på å köpa en ny/beggad bromsarm eller vad det heter som man kan bygga lite med.

Jag har en mod för det som används av en del raceförare i motard.

Borra hål igenom bromspellen och dra en wire till ramen direkt, eller använd wire hölje och dra den under motorn till främre motorfästet som du också borrat hål i för ändamålet. Sen är det bara att justera om bromsen så den funkar för den nya justeringen. Voila, nu kan du ställa bromsen som du vill...

Daniel...

Bifogat

• bromsmod.JPG
    bromsmod.JPG
    21.3 KB · Visningar: 173
Evil M skrev:
Hmmm ja fattar typ ingen ting av vad du beskrev, inga fler bilder på modden?
Fattar inte heller ett smack.. vad har wiren för funktion? Bilden jag menade var den här:

Bifogat

• 11.jpeg
    11.jpeg
    29.5 KB · Visningar: 42
Evil M skrev:
Hmmm ja fattar typ ingen ting av vad du beskrev, inga fler bilder på modden?

Wiren stoppar pedalen från att komma upp längre än vad du vill...
Sorry om bilden var svårtolkad. Förstorade en del av en bild jag redan hade av hojen...

Daniel...

Det är oftast enklare än man tror (men kanske inte alltid snyggast). Jag trodde att mina Alpinestars Vector skulle bli mindre stela efter en tid men dom är fortfarande så orörliga så man får lyfta hela foten för att kunna bromsa med fotbromsen. Jag ska ut och meka lite idag så får vi se vad det blir för lösning. Funderar faktiskt på att köpa en ny bromspedal som jag sågar ett jack i och böjer. Sedan får någon som är kunnig på aluminiumsvetsning svetsa i material i springan.

Runt 700 kr kostar det till en -04. Vet inte om det är samma till våra maskiner. Lite väl dyrt...

Hmmm ja det var lite saftigt när man igentligen inte behöver någon. ja funderar på om man inte kan fixa nått där orginal inställningen sitter, göra någon ny grej där den ovala justeringen sitter som pressar ner pedalen. Jag har ett rätt så stort spel nu innan bromsen tar så det är ju bara att fixa nått som trycker ner pedalen längre. måste kolla närmare på det i helgen tror ja.

Evil M skrev:
Hmmm ja det var lite saftigt när man igentligen inte behöver någon. ja funderar på om man inte kan fixa nått där orginal inställningen sitter, göra någon ny grej där den ovala justeringen sitter som pressar ner pedalen. Jag har ett rätt så stort spel nu innan bromsen tar så det är ju bara att fixa nått som trycker ner pedalen längre. måste kolla närmare på det i helgen tror ja.

Bör bara vara å fixa en ny större exentrisk stoppklack istället för den som sitter där och sedan ställa om alt. kapa ner delen som trycker på bromspumpen.

kiko skrev:
Bör bara vara å fixa en ny större exentrisk stoppklack istället för den som sitter där och sedan ställa om alt. kapa ner delen som trycker på bromspumpen.
Du har helt rätt. Jag har rivit isär det nu och tillverkar man en ny "pinne" av en M6 skruv samt sätter dit en större exentrisk grej kommer det att bli superbra. Det är delen till höger på bilden med muttern på som måste vara kortare.

Bifogat

• Pic 002.jpg
    Pic 002.jpg
    12.2 KB · Visningar: 64
hp skrev:
Runt 700 kr kostar det till en -04. Vet inte om det är samma till våra maskiner. Lite väl dyrt...

När jag kollade på den från 00 kostade den ca 500:-, men det var komplett med lager osv. Halva priset mot andra märken.

Jaha, jag kollade på Karlströms motor. Det gick inte att få fram pris på annat än till -04 på hemsidan och den verkade också komplett med allt.

Nu har jag fixat det ändå, har bara den exentriska justeringsgrejen kvar att göra. Tror 25 mm diameter blir bra, orginal verkar vara ca 20 mm i diameter.

Nu har jag fixat det. Jag gängade ca 1 cm till på "pinnen" samt sågade av gängdelen 1 cm på längden. Sedan satte jag en tjock klämma på den exentriska grejen. Nu kan man justera ända till pedalan tar i ramen om man vill. Ska man ha det helt perfekt svarvar man en ny exentrisk grej med ca 25 mm i diameter.

En ny "pinne" kostar bara 37 kr så det är ingen fara att modifiera orginalgrejen.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back