Lägger körningen på hyllan nu

Jag spontanköpte en LV-reggad KTM 400 förra sommaren. Fan va roligt jag hade med den, det gick faktiskt att åka gata ganska bra upp mot 100km/h. Men bara grejen att kunna dra ut efter jobbet, ner på stan sen hitta på en grusväg att sladda på och följa alla stigar man ser, sen bara köra hem var hur skoj som helst. Crossdäck fungerar fint på gata och kostar bara 300 spänn så man slipper bry sig i att dom slits hårt.

En XT 660 är ju inte bra på något. Köper man en endurohoj är den iallafall bra i skogen.

Om TS har tummen mitt i handen lär en gammal sleten enduro vara det sämsta köpet någonsin.

Du har antagligen inte provat en XT660 isåfall. Visst de är tunga och saknas några hästar original. Kastar man dock på ett 2-1 system samt annat luftfilter så rör det på sig helt ok. XT660 är perfekt ifall man faktiskt vill åka och inte skruva. Funkar perfekt att pendla med till jobbet men samtidigt fungerar den helt ok på grusvägar och även mindre skogsstigar eller turer i europa.

...
NollKoll: Ang meka själv, är född med tummen mitt i handen när det gäller motorer så verkstad är ett måste.Tyvärr.
...

Nej, verkstad är inte ett måste. Du har nog bara haft otur med en gammal häck. Köp en VFR, så kan du köra 10000 mil utan att göra nåt annat än att byta olja i den i princip.

Jag fruktade detta scenariot, och därför köpte jag en nyare Yamaha - har endast varit på verkstad för att serva enligt boken, och en gång för att byta packboxar. Driftsäkert

Goxx: Varför köpte du en literklubba till att börja med? Av ditt första inlägg att döma så låter det som att du skulle trivas med en lugnare och smidigare slitvarg till hoj.

Enkla och praktiska hojar är grovt underskattade!!

Last edited:
Har du inga vänner som kan hjälpa dig med hojmeket?
Frågat de du åker med om någon duktig som vill meka? Oftast kan man få bra tips från folk. Sen pröjsar man med ett flak öl eller några hundringar.

Ang Gsxr 1000 01 så är det en slitstark hoj och lättmekad som tusan jämfört med en del andra hojmodeller. Tycker jag.
Jag som tjej klarar av att meka med den och i början kunde jag ingetting alls. Alla är nybörjare någon gång.

Att skaffa en gsxr som första hoj , kan ju varit lite väl magstarkt för dig...:gnissla:)

Last edited:
Låter som du haft otur med hojen, det är aldrig roligt med strul som kostar pengar och energi!
Men resten av inlägget speglar saker som du faktiskt kan göra nåt åt!
Bygga om oslo så det passar din hoj/körstil är kanske lite drastiskt, men skaffa en hoj som funkar i din nuvarande situation! Och om nu gruppåkat uteblivit (beror det på att din MC stått parkerad på verkstan, byt hoj), annars får du väl själv ligga på lite tills du hittar folk att åka med? Som jag fattar ditt inlägg så handlar det inte om att du inte har råd, utan är less att lägga pengar på just den hoj som nu strular?
However ... det är jäkligt tomt utan båge, och det känns som du lägger handskarna på hyllan av "fel" orsak.
Hoppas att du hittar lusten igen

Om TS har tummen mitt i handen lär en gammal sleten enduro vara det sämsta köpet någonsin.

Du har antagligen inte provat en XT660 isåfall. Visst de är tunga och saknas några hästar original. Kastar man dock på ett 2-1 system samt annat luftfilter så rör det på sig helt ok. XT660 är perfekt ifall man faktiskt vill åka och inte skruva. Funkar perfekt att pendla med till jobbet men samtidigt fungerar den helt ok på grusvägar och även mindre skogsstigar eller turer i europa.

Vem sa gammal och sleten? Det går väl att köpa fräscha grejer. Jag gjorde en ventilkontroll det var allt.

Jag har kört XT660 vid 2 olika tillfällen och det var helt odiskutabelt det sämsta skit jag kört. Jag övervägde att ta bussen hem för att slippa bli uttråkad.

Har du prövat att vrida om nyckeln och starta motorn? Kommer att gå bättre då! :arsele

Den väger fortfarande bly och har en tråkig motor. Jag vet inte vad yamaha gör med sina offroadare. Super teneren är också lika menlös. En Triump Tiger 800 är hundra gånger roligare.

Lite ur spår nu men poängen är att en som är trött på hojåka kommer kräkas på en XT.

Hmm jag kanske inte är rätt person att svara på detta med tanke på att jag har 3 moppar varav 2 i trafik, men jag måste hojta till om det där med försäkring min Hayabusa -09 kostar bara lite över 6000:- om året i helförsäkring så letar man kan man hitta billigt...Ninjan kostar det samma och gixxer 750:n är avställd så bara garage på den.
Köp nytt med garanti och välj rätt bolag för försäkring så är det nästan gratis :yoparty

Motorcykelkörning är ingen hobby det är en livsstil:fakta. Har man bara drivet går allt men att ge upp motorcykling (är det ens ett ord:confused:) är ju inte möjligt:glömdet

Last edited:
Förstår inte heller TS problem, köp nåt annat/nyare. Det finns ju märkesförsäkring till nästan alla märken nuförtiden... Suzukis märkesförsäkring är förövrigt riktigt bra! En bandit 1250 kostar inte många kronor att försäkra.

Och så kan jag hålla med Pledians, brukshojar är underskattade!

En Bandit 1250 så ingår faktiskt 1 års helförsäkring om man köper den ny idag oberoende på årsmodell ;-)

Det är väl vare sig märket eller modellen? Hade du inte bara oturen att bli blåst av ett gäng amatörskojare? Proffs-skojare borde jag ju ha skrivit, höll på att gå likadant för mig ja.

Sent from Iphone 4 via Tapatalk.

Last edited:
Den väger fortfarande bly och har en tråkig motor. Jag vet inte vad yamaha gör med sina offroadare. Super teneren är också lika menlös. En Triump Tiger 800 är hundra gånger roligare.

Lite ur spår nu men poängen är att en som är trött på hojåka kommer kräkas på en XT.
Fel. En XT är inte bäst på något, förutom att inte gå sönder, men den går att ta vartsomhelst närsomhelst. Du kan inte ta en tiger offroad, det kan du med XTn. Du kan inte köra långtur med en exc400, det kan du med XTn. Stadskörning och pendling är ingen höjdare med supersport, det är det med XTn.

Lägg därtill att den aldrig går sönder och kostar inget att äga. Världsbäst.

Lite ot, får döpa om tråden till "XT, världsbäst eller världssämst?" :tungan

on topic: Tycker goxx ska skaffa en XT så är problemen över.

Att lägga hojåkandet åt sidan bara för att man har en hoj som krånglar låter fel. Då håller jag med flera andra här, sälj och köp nåt driftsäkert. Samtidigt låter det lite som att "hojanda & kamratskap" är det TS saknar i Oslo?

Dock är det väl inget fel att lägga hojåkandet åt sidan en säsong, om man känner för det? Både damen & jag har kört ett par år nu med samma gäng och stortrivts i sällskapet. För min del tröttnade jag på Daytonan då den till slut bara var "riktigt kul" att köra fullt skägg på bana. Damen tröttnade lite smått på att "köra samma vägar hela tiden".

Så vi sålde båda hojarna hösten 2010 för att köpa nått annat på två hjul, och kom sen på att vafaan, vi lägger hoj-2011 på is och satsar på att resa överallt istället, laddar batterierna och köper nytt 2012.

Inget vi ångrar idag. Ombyte förnöjer :)
Bara för er andra att hämta tjära och fjädrar...
jag schteker er 2012, särskilt Sportbike den lilla räkan :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...