Lägger körningen på hyllan nu

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Det är inte lika kul att va hojägare/förare längre helt enkelt.

Visst, det kostar att ha hoj och jag har vant mig vid det och har länge tänkt att det är värt det.

Men med TRE täta verkstadsbesök på mindre än 1 månad och flera stycken året innan så känns det inte ekonomiskt motiverbart att fortsätta det här året.

Det känns som att den står oftare på verkstad än jag får köra den.

Förra året kantades av täta besök på verkstad, strul med ditten och datten.
Körningen var fantastisk jag drog på min första gruppkörning precis innan jag åkte till norge för att jobba.
Det var skitkul och jag kände att nu fan, den här sommaren kommer bli den ultimata hojsommaren.

Tog med mig hojen hit till norge eftersom jag snackat med en del folk här på SH som också kör i norge men körningar har uteblivit så det har mest blivit till jobbet och tillbaka och sen några svängar efter jobbet, ensam..

Det ÄR ingen cityhoj eller vardagshoj, efter två rödlysen så är jag uppe i 107 grader på motorn och jag smälter.
Oslo är inte heller en stad byggd för hojkörning.

Min plånbok är inte byggd för verkstadsbesök i norge heller :)
Kostar upp till 60-70% mer här än i sverige och jag har inte haft möjlighet att åka över gränsen då det var direkt trafikfarliga saker som behövde åtgärdas.

Det funkar ju men är helt enkelt inte kul längre, jag får nästan ångest varje gång jag tittar på den, det var min ögonsten och min ventil ett bra tag. Men nu känns den bara som en börda, något som ska betalas dyrt för att bruka och inte ens kan brukas på sitt rätta sätt.

Försäkringar i sverige gäller ju inte på bana i norge och gatkörning med böter som sträcker sig från 3000kr upp till fängelse är inte alltid så lockande.

I år har jag lagt över 5000kr på en månad på reparationer, nu i veckan får jag nästa räkning från verkstaden.

It just never ends, jag har haft en enorm otur med hojen ända sen köpet och har väl spenderat snart uppåt 40k+ på en gammal häck från 2001..

Har inte brytt mig så mkt förut, men har nu insett att nästa gång jag köper hoj så köper jag nyare och inte en supersport.

Motard låter lockande, om några år då.

Jag har jävligt svårt att vänja mig vid tanken på att inte ha hoj, det är som sagt min ventil och min räddning vid tråkiga dagar. Något att göra när allt annat känns trist och ointressant.

Hojåka är och kommer förbli mitt absolut största nöje, men hyllan har nu fått plats för ytterligare en hoj.

Den ska hem till sverige och säljas omgående, så fort jag får ut den från verkstaden vill säga.

Fan vad trist det är att se min egen text, jo jag är lite ledsen över att ta det här beslutet men det känns som att det är rätt sak att göra just nu.

Hoppas ni får en fin hojsommar utan en massa besök hos mecken, jag borde redan ha fyllt upp årets kvot där :)

Trist när man råkar ut för reparationer efter reparationer. Det kan knäcka den mest entusiastiske personen tillslut. Lycka till med den hobby du har upp tills en ny hoj köps in. :tummenupp

Peter 1980: Det är väl inte fråga om att ha råd riktigt, jag tjänar rätt bra och har alltid pengar över till annat skoj och sparande. Men det känns inte riktigt rätt när det flyger iväg alldeles för stora summor till ingenting.
Men självklart finns det hojar som kostar mindre att äga.
Har återfått respekten för pengar lite och det är bla det som gör mig tveksam till att fortsätta med hojåkningen just nu.

NollKoll: Ang meka själv, är född med tummen mitt i handen när det gäller motorer så verkstad är ett måste.Tyvärr.

Harmon: Det är precis vad som hänt..

Hörruduru, jag kommer fortfarande sneaka runt här på forumet.
Det finns ju faktiskt väldigt mycket rolig och nyttig läsning här :)

Last edited:
En koppling, lite packboxar, drivpaket och hjullager är väl ungefär det jag bytt på 4 hojar och 6-7 år. Då räknar jag bort första hojen som var massvis med problem. Köp en 929.

Peter 1980: Det är väl inte fråga om att ha råd riktigt, jag tjänar rätt bra och har alltid pengar över till annat skoj och sparande. Men det känns inte riktigt rätt när det flyger iväg alldeles för stora summor till ingenting.
Men självklart finns det hojar som kostar mindre att äga.
Har återfått respekten för pengar lite och det är bla det som gör mig tveksam till att fortsätta med hojåkningen just nu.

NollKoll: Ang meka själv, är född med tummen mitt i handen när det gäller motorer så verkstad är ett måste.Tyvärr.

Harmon: Det är precis vad som hänt..

Hörruduru, jag kommer fortfarande sneaka runt här på forumet.
Det finns ju faktiskt väldigt mycket rolig och nyttig läsning här :)

Tjacka typ en ER6 eller nåt annat som är gratis i inköp och att försäkra. Jag började också vela om jag hade råd med 3 lax i månaden på halvförsäkringen nu när jag torskat jobbet o allt :D men vafan pengar har jag iaf så jag klarar mig nåt år till så det e bara brassa vidare :yoparty

Men jag har dock ingen respekt för pengar som du skriver att du har. Om jag var du hade jag tjackat en nyare, dirftsäker hoj som hade billig försäkring så att du kan köra nåt iaf :tummenupp

Jag har haft lite olika hojar och kört än fler. Min erfarenhet från både motorcyklar och bilar är att ju dyrare och starkare, desto mer ångest och dyra reparationer. Verkstadsbesök, försäkringskostnader, värdeminskning, bensinförbrukning, poliskontroller m.m. gör att körglädjen i princip blir obefintlig. Känslan av att hojen kan gå sönder när som helst och att det inte är säkert att man tar sig hem igen är aldrig rolig.

Den roligaste hojen jag ägt, om man ser till totalen, var min DRZ 400 som bara gick och gick. När man tryckte på startknappen behövde man aldrig vara orolig för att den inte skulle starta, försäkringspremien ett skämt, lättkörd som attan, soppaförbrukningen obefintlig osv. Jag behövde inte heller köra 300 kmh för att det skulle vara roligt.

Mitt råd är alltså downsizing! En liten lätt och billig hoj kommer att ge dig mycket mer glädje och samtidigt pengar över på banken. Typ en ER6:a eller något liknande. Det är ändå ytterst sällan man har någon nytta av mer än 100+ hk om man inte gillar att bomba satan på vägarna.

Ett tips är att inte åka gammalt skit, din hoj är ju 10år gammal!
Köp nyare, eller meka själv.

Eller köp en Honda....:)

Jag åker gärna gammalt skit och har under karriären inte lagt många spänn på verkstadsbesök utöver vanliga slitdelar.

Tråkigt att läsa att du känner som du gör.
Men helt ärligt så håller jag med va de andra skriver. Byt hoj!
Långvariga problem behöver en långvarig lösning. Att du fått en känsla för pengar är något bra. Det är något jag själv måste jobba på. Men istället för ha inställningen "jag kan inte göra något annat än att lägga hojkörandet på hyllan" så hitta en lösning som löser problemet men som inte tar ifrån dig hojkörandet om det betyder så mycket som det gör för dig. Kanske jobbigt att behöva göra allt som har med att sälja och köpa nytt innebär. Men lillgammal som är ska jag säga det enda sanna: det finns ingen enkel väg till det man vill ha.

Men räcker inte det är det kanske något annat en just hojen som spökar. Värt att fundera på.

Jag är inne på samma bana. Fast av andra anledningar. Jag har tydligen fått någon slags självbevarelsedrift. I slutet av förra säsongen kom jag flera minuter efter mina polare till "fika-platserna". Och då körde dom allt ifrån 400cc-motard till B-king.

Jag har liksom sett för många: "oj det var nära ögat" För att ha lusten kvar. Denna säsongen har jag bara kört själv. Byggde Street Fighter i vintras. Inte jättekul det heller.

Tror jag ska sälja och köpa glidare istället. Det gör nästan ont att säga det, men jag tror det är ett vettigt alternativ till att inte köra alls..

hmmm.. tråkigt att du haft sånt strul med hojen...
kör själv sport-sukka o har än så länge bara kört det märket,
min egna erfarenhet av mina hojar e att ju mer de blir 'plågade' desto bättre har de gått...
endast slitdelar har jag behövt byta än så länge...
men "måndags-ex" finns ju överallt...
lycka till med vad du än väljer att göra, men ge inte upp hojåkandet :yoparty

Hmmmmmmmmm

Hobbies, Hobbys....... brukar ju inte försvinna så där, ta slut. Sälj hojen. Omvärdera, skaffa lite hojkunskap, köp en annan! Välskött hoj, och sköt om den väl.

Dyrt kommer det väl att alltid vara. Men acc så skoj! Toyman

Rätt hojval, ger bara glädje, kostar några slantar.

Vilka hojar skulle du kunna tänka dig istället för den du har nu? Min erfarenhet är att det kan bli fel om man köper en liten mc om man värdesätter hög effekt för mycket. Däremot så finns det ju gått om effektstarka 80-talare med ruskigt billiga försäkringar. Att betala 2000 om året istället för 20000 gör att man kan unna sig ett par reparationer om året.

Eller så gör du som andra redan föreslagit. Köp en off-road/motard (inte min kopp te) eller en fräsch och smidig 600-kubikare som håller måttet utan att kosta skjortan.

För inte kan man väl sluta köra hoj? :va

Att byta till pendlarhoj tror jag känns andefattigt.
Lösningen är ALLTID offroad.
Tillräckligt annorlunda för att man inte skall jämföra hela tiden.
XT660?

Jag är nog beredd att hålla med där. Om man skall maximera kul-per-krona så är det garanterat en offroadare som gäller. Kanske vill man ha nåt lite större än en enstånka om man ska köra gata också, men en XT660 skämmer verkligen inte ut sig.

Jag spontanköpte en LV-reggad KTM 400 förra sommaren. Fan va roligt jag hade med den, det gick faktiskt att åka gata ganska bra upp mot 100km/h. Men bara grejen att kunna dra ut efter jobbet, ner på stan sen hitta på en grusväg att sladda på och följa alla stigar man ser, sen bara köra hem var hur skoj som helst. Crossdäck fungerar fint på gata och kostar bara 300 spänn så man slipper bry sig i att dom slits hårt.

En XT 660 är ju inte bra på något. Köper man en endurohoj är den iallafall bra i skogen.

Nyheter
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey