lägga om däck?

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
vad är enklas att använda maskin eller lägga om för hand...(sm)
borde ju vara maskin väl?

TomK kanske kan berätta när jag fick punka på bakhjulet på åland. man fick stå å hoppa på hjulet för att däcket skulle släppa!
men grabbarna var väldigt snälla å hjälpte till + att jag fick pröva deras hojar under tiden jag vilade :D
Tack Jb, TomK, HW och Josef för lånet av era hojar då! :tummenupp

motardnisse skrev:
TomK kanske kan berätta när jag fick punka på bakhjulet på åland. man fick stå å hoppa på hjulet för att däcket skulle släppa!
men grabbarna var väldigt snälla å hjälpte till + att jag fick pröva deras hojar under tiden jag vilade :D
Tack Jb, TomK, HW och Josef för lånet av era hojar då! :tummenupp
tolkar jag som att det är maskin som gäller :tummenupp

japp helt klart är det maskin som gäller. jag svor väldigt mycket!
sen när jag hade lagat innerslangen så körde jag några gånger, sen sista dagen så han jag köra ca 5-6 varav då det kändes lite gungig, åkte in i depån då var luften ur! då sket jag i att köra nåt mer, så jag fotograferade dom andra istället!

Däckjärn använder de som är lite manliga......... :fakta

/Heda *använder däckjärn å hetsspammar ikväll*

jo jag gjorde det också! men jag tycker det är mindre än hälften så jobbigt att byta på t,ex offroadhjul alt endurohjul än på motardhjul :(

En riktig maskin gör jobbet snabbast och utan att sabba fälgarna, men det går att pula förhand. Dock måste man nästan ha en avkrängare för att trycka loss däcket från fälgen (vilket Tony fick se den hårda vägen :) ).

Däckmaskin kan man få för 35.000, manuell krängare och däckjärn kostar någon tusenlapp allt som allt...

endurohjul är jobbigare att lägga om i maskin men sm hjulen får nog bli i maskinen..får ju låna en gratis 400m från mitt garage :tummenupp

Det går hur bra som helst att kränga manuelt! Det enda man behöver ha (förutom däckjärn) är Ebbe att klämma lös däcket, killen är expert på det vill jag lova! Han är nog snabbare än dom som har en såndär däcktryckarlossargrej till och med!

//Anders

Krattan skrev:
Det går hur bra som helst att kränga manuelt! Det enda man behöver ha (förutom däckjärn) är Ebbe att klämma lös däcket, killen är expert på det vill jag lova! Han är nog snabbare än dom som har en såndär däcktryckarlossargrej till och med!

//Anders

Såå duktig är jag inte... :( Har däcket suttit länge är det skitsvårt att klämma av utan riktiga hjälpmedel. Näst intill omöjligt faktiskt. Men lägger man om ofta så ploppar dom loss ganska lätt!! Och allra helst när man kört dom varma, tex när man får punka på bana och rullar rätt ut i depån och kränger direkt.

Jag har en "EBBE-factoryreplica däckavtagarhävarmunderbåtrailern plopp" fungerar finfint, du visade första gången nu klarar jag mig själv

Har dock klämt en slang.......men men , lärpengar

/Heda
Ebbe skrev:
Såå duktig är jag inte... :( Har däcket suttit länge är det skitsvårt att klämma av utan riktiga hjälpmedel. Näst intill omöjligt faktiskt. Men lägger man om ofta så ploppar dom loss ganska lätt!! Och allra helst när man kört dom varma, tex när man får punka på bana och rullar rätt ut i depån och kränger direkt.

Hehehe, jag vill ju inte läcka info ifall du sökt patent på "den", men lite lär jag ju beskriva för du ska förstå :D :D :D

Ebbe skrev:
*ASGARV*..... det är nog bara jag som fattar vad du menar Heda!!! :tummenupp :bow :bow :bow

Äh, däcksjärn och däckskrängare och lite fingertopps-känsla funkar kanon, ingen styrka alls!! :D
Man har väl ingen töntig poser-maskin med sig på banan heller!! :fakta

Sara (som får jobba häcken av sig för att kränga av och på däcken!!)

motardnisse skrev:
jo jag gjorde det också! men jag tycker det är mindre än hälften så jobbigt att byta på t,ex offroadhjul alt endurohjul än på motardhjul :(

Jag tycker personligen att det är fasen så mycket enklare och kränga motardhjul/däck än offroad. Det enda som är jobbigt med motarddäcken är ju trycka ihop dom så att dom lossnar från fälgkanten. Däremot endurodubbade däck, som dessutom sticks, ajaj.

Mattan skrev:
Jag tycker personligen att det är fasen så mycket enklare och kränga motardhjul/däck än offroad. Det enda som är jobbigt med motarddäcken är ju trycka ihop dom så att dom lossnar från fälgkanten. Däremot endurodubbade däck, som dessutom sticks, ajaj.
Endurodubb sticks inte, testa finndubb DOM sticks!

//Anders

Ni som kränger däck själva, balanserar ni hjulen också?
Hur går ni tillväga med balanseringen, sätter ni bara snurr på hjulet och ser med "ögonmått" om det behövs balanseras?

när man har det på en sådan där stång så ska ställningen stå plant. då snurrar hjulet sagta till det att man hittar var man ska sätta vikten. dvs där uppe...

sorry, fattar knappt själv mitt svar!

Balansering är viktigt för bra fäste när man kör på marginalerna och för att slippa få tokwobbel i högre farter :) Påfrestningen på lagrena blir något mindre också.

Allra bäst är att ha två rullar som axeln får rulla på (för minimalt motstånd). Att använda hjullagren istället funkar, men är inte det optimala. Att sedan hitta rätt vikter på 5g när, som balanseringsmaskinerna fixar på ett kick, det kräver lite handlag och tålamod.

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa