Lägga ner hojen i kurvor...

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Hur mycke vågar man lägga ner den egentligen, men vanliga gatdäck 10-15 grader i luften, ej regn och ljumna däck? Kan man lägga ner den nära knäskrap utan att va rädd för att förlora fästet? Hur är det med de vita linjerna, ska man akta sig för dem eller är de lugna att köra över...
 
vita linjer

jag har varit ut för att det vill gärna släppa när man åker på de vita linjerna iaf, resten kan ja inte svara på... e för feg för knäskrap än så länge=)
 
Mer än vad man tror, men åk hellre en bandag om du är sugen på att hitta "gränsen":tummenupp

Vita linjer kan vara jävligt förrädiska!! Körde en gång en favoritväg, ordentligt med friktion i däcken, kom ifatt ett par bilar på "skugg" sida körde om rätt mjukt vred på gas med hög växel gled över vita linjen med släpp som följd, det hittar ju fästet direkt igen, men tillräckligt för att testa hur friskt ens hjärta är iaf.:D
 
Last edited:
Klart du kan lägga den med vanliga gatdäck. Men tänk på att den vanliga gatan inte är lika knullputsad som banan och det kan således finnas småsten och dylikt som gör att du glider vidare på rumpan istället.. Så mitt råd är, kör inte med knäskrap sålänge kurvan verkligen inte kräver det. Drive safe!
 
:tungan torrt och något varma däck lägg ner och fäll ut knät å känn efter håller med om att en bandag inte vore fel:tungan

Vita linjer känns inte relevant att köra på inte för mig så varför göra??

lägg ner hojen du. de är nog ingen större fara så länge du har bra däck
 
Brunslock, vita linjer, grus, sand, allt helvete egentligen som inte är ren fin, mörk asfalt är dåligt för dig och din hoj. Undvik om du kan. Speciellt vid regn.

För att ta de "vita linjerna" endast så är de ok att köra på vid torka, man måste lägga ner bra mycket för att det ska släppa då, men vid väta blir de snorhala! Värt att tänka på.
 
Dom vita linjerna ska man akta sig noga för. Det är oerhört mycket sämre fäste på dom än på torr och ren asfalt. Hur mycket du kan lägga ner beror på vilka däck du har och hur asfalten ser ut samt hur ren den är. Sen påverkar väl teknik en del också, som hantering av gashandtag och broms.
Hur många graders nedlägg som är möjligt är väl egentligen inte relevant såvida du inte sitter med en gradskiva på hojen. Som relativt oerfaren förare så vet jag med mig att man oftast tyckar att nedlägget är mer än det egentligen är. Men jag har hört siffror på att Michelin Pilot Road 2CT ska klara någonstans kring 50 grader nedlägg om asfalten är fin och däcken varma.
Huruvida ditt knä kommer att nå ner till asfalten beror ju lite på hur mycket du hänger ut. Du kommer med tiden att lära dig vart gränsen går utan att försöka läsa på siffror. Så är det för mig i alla fall. Jag lär mig allteftersom vad som går eller inte går. Men. Ska du testa att lägga ner mycket så gör det på ställen där du kan se att det inte kommer mötande eller är folk eller annat ivägen. Testa kan man göra men man ska göra det säkert. Det är ju inte så kul om man testar, går över gränsen, glider över i mötande körfält och blir överkörd av en Touareg.
 
Får nog bli bandag, känner det mer o mer. Känns för risky att prova gränserna på vanlig väg med mötande bilar, träd, stolpar, pelare, brunnslock, vita linjer grus mm mm...Blir ju aldrig att man riktigt får köra hojen fullt ut!
 
jag skrapade knät senast idag :yoparty
men vågar inte lägga den på rondell då alla skall köra in framför en,men på påfart till motorvägen är de inga probem.
 
Är du begåvad så brukar fotpinnarna eller fötterna hindra större nerlägg. Är du mindre begåvad är det din skicklighet/jävlarannamn som sätter gränserna.
Så det är bara att ge dig ut och träna.
 
De vita linjerna/övergångsställen kan bli snorhala även av stekande sol...vurpade med moppen på ett övergångsställe (sol)
 
Fån michelins engelska hemsida om pilot power 2CT:
"51.2º lean angle in the dry and 43º in the wet"
Kanske inte nåt man vill testa på gata. =)
 
Är du begåvad så brukar fotpinnarna eller fötterna hindra större nerlägg. Är du mindre begåvad är det din skicklighet/jävlarannamn som sätter gränserna.
Så det är bara att ge dig ut och träna.

Det där med fötter är något jag kan skriva under på. Är lite besviken över det faktum att mina tår tar i åt båda hållen innan pinnen gör det. Vill ju ha sådana coola skrapmärken på pinnarna. Är inte lika coolt o skrapa bootsen......

Edit :

Lägger upp bilder på hur mkt det går o lägga ner en 25år gammal cykel med erkänt sunkig fjädring och instabil ram, med en förare som aldrig kört bana.

Med din hoj går det o pressa markant mer.
 

Bifogat

  • 20080526288.jpg
    20080526288.jpg
    32.9 KB · Visningar: 253
  • 20080526289.jpg
    20080526289.jpg
    31.4 KB · Visningar: 294
Last edited:
Det där med fötter är något jag kan skriva under på. Är lite besviken över det faktum att mina tår tar i åt båda hållen innan pinnen gör det. Vill ju ha sådana coola skrapmärken på pinnarna. Är inte lika coolt o skrapa bootsen......

Edit :

Lägger upp bilder på hur mkt det går o lägga ner en 25år gammal cykel med erkänt sunkig fjädring och instabil ram, med en förare som aldrig kört bana.

Med din hoj går det o pressa markant mer.

På din hoj borde både motorkåpor och mycket annat gå i före fötterna. Sitter du med tårna på fotpinnarna eller har du dom i hålfoten? Man får mycket bättre balans om man flyttar upp fötterna.
 
Fån michelins engelska hemsida om pilot power 2CT:
"51.2º lean angle in the dry and 43º in the wet"
Kanske inte nåt man vill testa på gata. =)
Dessa e skit däck o släpper utan förvarning!
Det har resulterat i för min del trasiga knän 2 lowiders o en highsider på 2 timmar.

pirelli dragon funkar bättre!
man jag e kass på o lägga ner trycker i puckarna när det släpper ordentligt.:tummenupp
En rockies rockie
 
Last edited:
På din hoj borde både motorkåpor och mycket annat gå i före fötterna. Sitter du med tårna på fotpinnarna eller har du dom i hålfoten? Man får mycket bättre balans om man flyttar upp fötterna.

Ska testa det där. Brukar iofs inte dra i fötterna planerat, utan blir så av sig själv, och känns konstigt o flytta bort dem från kontrollerna. Jaja, säkert en träningssak, ska som sagt testas nästa gång jag ska ut o leka. Tackar för infon.
 
Dessa e skit däck o släpper utan förvarning!
Det har resulterat i för min del trasiga knän 2 lowiders o en highsider på 2 timmar.

pirelli dragon funkar bättre!
man jag e kass på o lägga ner trycker i puckarna när det släpper ordentligt.:tummenupp
En rockies rockie

:nicka men folk blir jetTesura om man säger det. :D
 
Dessa e skit däck o släpper utan förvarning!
Det har resulterat i för min del trasiga knän 2 lowiders o en highsider på 2 timmar.

pirelli dragon funkar bättre!
man jag e kass på o lägga ner trycker i puckarna när det släpper ordentligt.:tummenupp
En rockies rockie

I beg to differ.
Jag har själv dom däcken på min hoj och jag har aldrig råkat ut för att dom varit i närheten av att släppa. Jag kör visserligen bara på gata men jag har lagt ned hela vägen ut till kanten på slitbanan när det varit fin väg med bra sikt och fina kurvor utan att det varit en tillstymmelse till släpp. Antagligen har jag mycket kvar innan jag når greppgränsen för däcken. Men. Jag har inte on/off-reglering på gasen och inte 170 hästar att göra det med. Dessutom pressar jag inte några däck som inte blivit lite varma.

Enligt vad jag förstått av olika diskussioner så är däckens stora svaghet att om man kör dom för varma så blir dom väldigt hala och dom tål inte lika mycket värme som ett bandäck. Men det är ju för att det är ett gatdäck. Sen kan dom släppa utan så mycket förvarning om man börjar pressa dom innan dom blivit varma.

Det finns ju ett flertal som kör dom däcken på bana och åstadkommer riktigt hyfsade tider så att säga att det är ett kasst däck tycker jag är fel.

Det låter som att dom däcken inte passar setupen på din hoj eller din körstil. Eller så har du pressat däcken innan dom kommit upp i arbetstemperatur hela vägen in i stommen.

Det är ytterst få av däcken från de större tillverkarna idag som verkligen är skit. Det gäller bara att veta vilka egenskaper däcken man har på har och köra därefter. Men du kanske är "grimmm" på bana så att dom inte räcker till.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top