Lägga ner hojen i kurvor...

I beg to differ.
Jag har själv dom däcken på min hoj och jag har aldrig råkat ut för att dom varit i närheten av att släppa. Jag kör visserligen bara på gata men jag har lagt ned hela vägen ut till kanten på slitbanan när det varit fin väg med bra sikt och fina kurvor utan att det varit en tillstymmelse till släpp. Antagligen har jag mycket kvar innan jag når greppgränsen för däcken. Men. Jag har inte on/off-reglering på gasen och inte 170 hästar att göra det med. Dessutom pressar jag inte några däck som inte blivit lite varma.

Enligt vad jag förstått av olika diskussioner så är däckens stora svaghet att om man kör dom för varma så blir dom väldigt hala och dom tål inte lika mycket värme som ett bandäck. Men det är ju för att det är ett gatdäck. Sen kan dom släppa utan så mycket förvarning om man börjar pressa dom innan dom blivit varma.

Det finns ju ett flertal som kör dom däcken på bana och åstadkommer riktigt hyfsade tider så att säga att det är ett kasst däck tycker jag är fel.

Det låter som att dom däcken inte passar setupen på din hoj eller din körstil. Eller så har du pressat däcken innan dom kommit upp i arbetstemperatur hela vägen in i stommen.

Det är ytterst få av däcken från de större tillverkarna idag som verkligen är skit. Det gäller bara att veta vilka egenskaper däcken man har på har och köra därefter. Men du kanske är "grimmm" på bana så att dom inte räcker till.
Silican gör att de överhettas o släpper fort!
Alla andra däck har tom kört på macadam:D bettar bättre
Eller ger åtminstånde en förvarning innan vi ligger utanför banan o klappar på varandra.
 
Då får bli det jäla skit däck e vad det e!
Orkar ej med någon ironi jag e förnyld!

Instämmer, håller fint för gatåka dock. Kom precis hem från Anderstorp o körde lite med en kille som hade en 954 blejd och dessa 2ct på, kan körde dock kanoners. Det som jag anser farligt är att när dessa släpper gör dom det helt och hållet, ingen bra känsla för banåka dvs.

Mvh.
 
Instämmer, håller fint för gatåka dock. Kom precis hem från Anderstorp o körde lite med en kille som hade en 954 blejd och dessa 2ct på, kan körde dock kanoners. Det som jag anser farligt är att när dessa släpper gör dom det helt och hållet, ingen bra känsla för banåka dvs.

Mvh.

Precis!
 
Jag kör 2ct på en gixxer K1 och nerlägg är inga problem på både gata o bana.
Se bara till att du känner till kurvorna, att där inte är grus o mög.:tummenupp
 
Silican gör att de överhettas o släpper fort!
Alla andra däck har tom kört på macadam:D bettar bättre
Eller ger åtminstånde en förvarning innan vi ligger utanför banan o klappar på varandra.

Tja. Det är ju gatdäck och dom har en arbetstemperatur på kring 50 grader. Över det så är dom ju inte bra. Bandäck har ju en arbetstemp på ca 90 grader. Dom överhettar inte alls lika fort.
Att skriva av dom som dåliga däck för att dom inte grejar extrem bankörning är ju lite trångsynt. Det är ju trots allt ett gatdäck och inget bandäck.
Ett gatdäck är i första hand gjort för gatkörning och måste klara ganska varierande förutsättningar på både torrt och vått väglag och ha hyfsat lång livslängd. Det måste också ge bra grepp vid de temperaturer som är aktuella när man kör på allmän väg. För att åstadkomma det måste man kompromissa lite med torrgrepp, värmetålighet och en del annat.
Dom grejar gatkörning och bankörning på de lägre nivåerna. Ska man köra bankörning på högre nivå ska man ha ett bandäck. Annars är man fel ute.

För övrigt så har jag fattat det som så att problemet som du upplever med att det släpper utan förvarning uppstår när man börjar pressa däcket ganska hårt innan det fått upp värmen.
 
Det är inte så enkelt som att bara luta ikull cykeln. Ligger man på avslag när man gör det kommer framändan släppa tidigt, har man för mycket gas kommer bakändan släppa tidigt...

När de lägger upp siffror på hur mycke man kan lägga ner med Michi-däcken så är det något proffs (Rossi?) som provat, någon som kan köra med släpp på båda hjulen och någon som kan balansera viktfördelningen. En vanlig gatåkare kommer aldrig ens i närheten...

Det går lägga ner så att det skrapar i fotpinnar osv med gatdäck. Att göra det på gatan är i min åsikt vansinne, det krävs så jävla lite för att det ska gå åt helvete. Jag kör knappt på gatan överhuvudtaget.
 
Silican gör att de överhettas o släpper fort!
Alla andra däck har tom kört på macadam:D bettar bättre
Eller ger åtminstånde en förvarning innan vi ligger utanför banan o klappar på varandra.
Håller med om att dom överhettas! :mad: Jag har iofs vanliga PPower, men dom blir snorhala i slutet av banpass. På vanlig väg har jag dock aldrig haft problem med om.
 
1 dag på bana lär man sig å skrapa andra dagen på bana skrapar man bara för att man kan :D men på gata vågar jag fan inte ta i så att lägger ner så mycket tills de skrapar... jag blev helt klart mer feg på gata efter 2 dagar på Gelleråsen. Det är mysigt med bana, inge träd å skit som står i vägen om man tabbar sig.
 
Jo sant men det jag vill åt att de inte duger till mycket mer än för just gatkörning. Inte som det sägs till bandagar osv inget jag skulle vilja köra med heller vid aktiv vägkörning.

Nej. Och det är helt i sin ordning. Dom är ju inte gjorda för bankörning i första hand.
Enligt vad jag förstått så ska dom vara ett gatdäck som ger bra grepp kombinerat med hyfsat lång livslängd. Och greppet tycker jag är riktigt bra. Stor skillnad från dom Metzeler lasertech som satt på hojen när jag köpte den. Dom var iofs riktiga backelitpuckar. Huruvida livslängden blir lång kan jag svara på först när jag slitit ut dom.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top