Lägg ner försäkringen på SMC:s bankurser

Men nu får Du väl ta mig tusan kamma till Dig och ge Dig i all Din självgodhet!:mad: Du avfärdas andras frågor med helt irrelevanta påståenden som både saknar verklighetsförankring och dessutom är felaktiga!

Delar i School-verksamheten steg 1-4 som i framtiden eventuellt inte passerar försäkringsbolagens öga kan behandlas på tre sätt:

1 - SMC kan köra vidare med verksamheten utan kasko-försäkring, så länge trafikförsäkringen gäller. Det kan ske på särskilda dagar, i ett särskilt steg eller i en ny del av School.

2 - Om FB inte accepterar att momentet kan bedrivas under trafikförsäkringslagen och momentet råkar passa in i Sports tävlingsdel kan den läggas där. Men INGET som inte har med "korpenracing" steg 5-6 hamnar i Sport, det är ingen slaskhink för överblivna kursavsnitt. Att grundlöst påstå något sådant utan att exemplifiera vad som avses är infantilt, varken mer eller mindre.

3 - SMC kan stryka de delarna ur kursverksamheten.

SMC sitter i regelbundna möten med både FB och SVEMO, mellan parterna finns inga hemligheter och man delar varandras ambitioner. Där luras ingen. Och sluta nu måla f-n på väggen angående FB:s inställning, SMC företräder medlemmarna och försöker hålla villkoren så generösa som möjligt, utan att blunda för de faktiska skadekostnaderna.

Du är varken den förste eller siste som funderat på hastighetsbegränsningar för snabb grupp steg 1-4, alternativt att köra den inom Sport (då de kunskaperna är en bra grund för vidare förarutveckling), men tills vidare anser SMC att det skulle straffa ut de duktiga landsvägsförare som behöver öva i lite högre tempo. Skadestatistikmässigt saknas även det incitamentet, de som går steg 1-4 med landsvägsreggad banhoj kör oerhört sällan med helförsäkring och därigenom är de skadorna inte av stor omfattning. Därmed slösar Du oerhörd kraft på vad som än så länge är en icke-fråga.

Så - Svara nu på Rickens fråga eller låt bli, men sluta spekulera i det Du inte begriper eller har någon insyn i.

Någon j-a ordning får det lov att vara i ett parti. Och på SH.com


Ja lyssna och lär av Roffe...

Oftast påläst och full av fakta, ibland lite irriterande när man tror att man vet allt Men alltid ödmjuk när man har rätt på slutet.

Men här är Calle B och du och 8 till ute på ett korståg jag inte ens förstår meningen med?
 
Jag kan ge ett exempel på en fråga som väl belyser smc kontra smc sport problematiken. Det gäller två banor Gotland Ring och Kinnekulle som används flitigt av smc school i alla fartgrupper. På dessa banor finns ingen svemo banlicens av lägsta e klass. Det betyder att Svemo anser att banorna inte uppfyller dom grundläggande säkerhetskraven för en mc motorbana ( gäller särskilt Kinnekulle). Då bedriver naturligtvis inte smc sport någon verksamhet på banan. Men smc ''utfärdar'' en egen banlicens för mc verksamhet på t.ex Kinnekulle. Om jag förstår det rätt så är det en svemouppgift att godkänna motorbanor.
Om samarbetet hade fungerat på bra sätt, då hade svemo utfärdat en banlicens typ f som gäller för olika mc utbildningar exl. startträning. Det känns väldigt konstigt att det ideela mc-sverige inte kan enas om vem som skall godkänna banor
 
Last edited:
Kan du inte börja med att svara på frågorna du fått innan du kastar in ytterligare saker?
 
Jag kan ge ett exempel på en fråga som väl belyser smc kontra smc sport problematiken. Det gäller två banor Gotland Ring och Kinnekulle som används flitigt av smc school i alla fartgrupper. På dessa banor finns ingen svemo banlicens av lägsta e klass. Det betyder att Svemo anser att banorna inte uppfyller dom grundläggande säkerhetskraven för en mc motorbana ( gäller särskilt Kinnekulle). Då bedriver naturligtvis inte smc sport någon verksamhet på banan. Men smc ''utfärdar'' en egen banlicens för mc verksamhet på t.ex Kinnekulle. Om jag förstår det rätt så är det en svemouppgift att godkänna motorbanor.
Om samarbetet hade fungerat på bra sätt, då hade svemo utfärdat en banlicens typ f som gäller för olika mc utbildningar exl. startträning. Det känns väldigt konstigt att det ideela mc-sverige inte kan enas om vem som skall godkänna banor

Vad pratar du om?

Tävling och träning inför tävling är en sak.
Trafikövning är en helt annan sak.

Lär dig skilja på detta, min 5 åring klarar av att förstå skillnaden.

Olika krav för olika ändamål. Precis som kraven för att köra eu moped skiljer sig från kraven att köra tung mc.

Båda har två hjul och ett styre men är ämnade för helt olika målgrupper.
 
Last edited:
Jag kan ge ett exempel på en fråga som väl belyser smc kontra smc sport problematiken. Det gäller två banor Gotland Ring och Kinnekulle som används flitigt av smc school i alla fartgrupper. På dessa banor finns ingen svemo banlicens av lägsta e klass. Det betyder att Svemo anser att banorna inte uppfyller dom grundläggande säkerhetskraven för en mc motorbana ( gäller särskilt Kinnekulle). Då bedriver naturligtvis inte smc sport någon verksamhet på banan. Men smc ''utfärdar'' en egen banlicens för mc verksamhet på t.ex Kinnekulle. Om jag förstår det rätt så är det en svemouppgift att godkänna motorbanor.
Om samarbetet hade fungerat på bra sätt, då hade svemo utfärdat en banlicens typ f som gäller för olika mc utbildningar exl. startträning. Det känns väldigt konstigt att det ideela mc-sverige inte kan enas om vem som skall godkänna banor

Men för helvete! Vi sysslar inte med roadracing, varför kan du inte skilja på tävlingsverksamhet och trafikutbildning? Vi skulle kunna kona upp en bana på ett flygfält om vi ville och köra en trafikövning där, utan godkännande från varken SVEMO eller dig.
 
Men här är Calle B och du och 8 till ute på ett korståg jag inte ens förstår meningen med?

Meningen för min del (1 av dom 8 antar jag :) ) ligger i att motargumentera en person som försöker väcka opinion för att försämra för många andra, en opinion som dessutom inte behövs då det som efterfrågas redan finns inom SMC:s ramar.

Kursverksamhet med giltiga försäkringar steg 1-4 med fartgrupper benämnda relativt varandra under SMC School.
Racingverksamhet med SVEMO-försäkring, steg 5-6 under SMC Sport.


Att man sedan inte får svar på direkta frågor, tja, går inte göra så mycket åt det annat än att
upprepa.

Vet inte varför han är så extremt negativt inställd till att det finns en till namnet snabb grupp
inom SMC:s kursprogram, det enda jag kan gissa mig till är att han själv inte fått delta i en
kurs pga. han hade Svedea som försäkringsbolag men det är som sagt en ren gissning eftersom
han inte svarar på den frågan.
 
Jag kan ge ett exempel på en fråga som väl belyser smc kontra smc sport problematiken. Det gäller två banor Gotland Ring och Kinnekulle som används flitigt av smc school i alla fartgrupper. På dessa banor finns ingen svemo banlicens av lägsta e klass...

...Men smc ''utfärdar'' en egen banlicens för mc verksamhet på t.ex Kinnekulle. Om jag förstår det rätt så är det en svemouppgift att godkänna motorbanor...
Har SMC kört steg 5 eller 6 på Kinnekulle eller Gotland? Om svaret är Nej, så har Svemo inte ett dugg med de körningarna att göra, då är det steg 1-4 och Trafikförsäkringslagen som gäller med SMC School som arrangör.

Det innebär också att Ditt påstående om utfärdande av licens är fel - någon sådan erfordras helt enkelt inte. SMC School håller kurser på gocartbanor, testbanor, nedlagda flygfält och en mängd andra ytor som kan iordningsställas med en vettig insats.

Det innebär slutligen att Ditt exempel faller platt till marken och att det i stället belyser Din okunskap i frågan och hur Du rör ihop fakta med fiktion. Ett tips i all välmening är att Du ställer frågor i stället för att koka soppor på spik och får ett helt drev av irriterade motorcyklister i strupen. Ett sådant exempel kan vara "-Vet någon varför SMC kör kurs på Gotland och Kinnekulle? Behöver inte alla storkurser gå på besiktade banor?"

Till sist - Har Du svarat på Rickens fråga? Har Du mailat Jesper?
 
Last edited:
Forklar och dokumenter vad du menar med att SMC utfärdigar "banlivcenser" - på Kinnekulle och Gotland Ring. Det tycker jag att SMCs General Sekr. Ska vara informerad om - och det är han INTE!
 
Jag kan ge ett exempel på en fråga som väl belyser smc kontra smc sport problematiken. Det gäller två banor Gotland Ring och Kinnekulle som används flitigt av smc school i alla fartgrupper. På dessa banor finns ingen svemo banlicens av lägsta e klass. Det betyder att Svemo anser att banorna inte uppfyller dom grundläggande säkerhetskraven för en mc motorbana ( gäller särskilt Kinnekulle). Då bedriver naturligtvis inte smc sport någon verksamhet på banan. Men smc ''utfärdar'' en egen banlicens för mc verksamhet på t.ex Kinnekulle. Om jag förstår det rätt så är det en svemouppgift att godkänna motorbanor.
Om samarbetet hade fungerat på bra sätt, då hade svemo utfärdat en banlicens typ f som gäller för olika mc utbildningar exl. startträning. Det känns väldigt konstigt att det ideela mc-sverige inte kan enas om vem som skall godkänna banor

Fel igen.
Svemo besiktigar banor där deras verksamhet ska kunna utföras. På deras försäkring.

Försök igen.
 
Jag erkänner, jag är med i gruppen jag med, tänkte invänta att den skulle växa och sedan argumentera lite. Dock växer den inte så jag tröttnade och började säga emot, så nu blir jag snart utslängd.
Tilläggas bör att det är mr. Retard som lagt till alla andra i gruppen, så jag är inte säker på att de ens vet om att de är med.
 
Fråga till alla utom en i den här tråden: Vad får man ut av att tjafsa sida upp och sida ner med nån som har bestämt sig för att inte förstå? :va
Man får:

Ett aktivt forum.
En stor grupp upprörda motorcyklister.
En person att reta sig på.

Man får inte:

En informativ och tydlig diskussion om vad som gäller.
En klar bild över hur SMC och försäkringsbolagen arbetar i frågan.
Lust att köra bana.
 
Man får:

Ett aktivt forum.
En stor grupp upprörda motorcyklister.
En person att reta sig på.

Man får inte:

En informativ och tydlig diskussion om vad som gäller.
En klar bild över hur SMC och försäkringsbolagen arbetar i frågan.
Lust att köra bana.

Jo, jag vill panga. :)
Blir lite sånt imorrn tror jag. Det är ju ändå semester.
 
Jag kan ge ett exempel på en fråga som väl belyser smc kontra smc sport problematiken.

Problematiken? Vad är problemet?


Det gäller två banor Gotland Ring och Kinnekulle som används flitigt av smc school i alla fartgrupper. På dessa banor finns ingen svemo banlicens av lägsta e klass. Det betyder att Svemo anser att banorna inte uppfyller dom grundläggande säkerhetskraven för en mc motorbana ( gäller särskilt Kinnekulle).

Svemo godkänner banor för tävlingsverksamhet.

Kinnekulle ring är en trafikövningsplats som ägs och drivs av Kinnekulle Trafikövningsplats AB.
Där körs inte tävling eller träning inför tävling arrangerad av svemoansluten klubb som t.ex. SMC Sport.

http://www.kinnekulle-ring.se/

På Kinnekulle Trafikövningsplats erbjuder vi riskutbildningar för såväl bil som MC. Här får du träna olika körtekniker under realistiska förhållanden.

Vi erbjuder anpassade kurser som ökar förarens kunskap om hastighetens betydelse i olika väglag och situationer för att undvika olyckor.

Ett annat exempel på trafikövningsplats som definitivt inte lämpar sig för roadracing eller "banåkningsåka" är Arlanda Test Track. Däremot går det utmärkt att hålla SMC School kursdagar där.
 
Helt plötsligt förstår jag alla dessa konflikter i världen lite bättre.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top