Lägg ner försäkringen på SMC:s bankurser

Ett annat exempel på trafikövningsplats som definitivt inte lämpar sig för roadracing eller "banåkningsåka" är Arlanda Test Track. Däremot går det utmärkt att hålla SMC School kursdagar där.
Då undrar jag varför smc marknadsför den banan som ak bana istället för som en knix bana. Man kan inte jämföra säkerhetsstandarden med t.ex Gelleråsen.
 
Då undrar jag varför smc marknadsför den banan som ak bana istället för som en knix bana. Man kan inte jämföra säkerhetsstandarden med t.ex Gelleråsen.

...famla efter halmstrån lite?

Knix - stora grupper, liten bana, få resurser, klent med individuell feedback och liten prislapp.
SHK/BKK/AK - små grupper, stor bana, fler resurser, individuell feedback och lite större prislapp.

Det är samma sak vi tjötar om dock...men det vet ju du om du deltagit i någon av kurserna. :)
 
Då undrar jag varför smc marknadsför den banan som ak bana istället för som en knix bana. Man kan inte jämföra säkerhetsstandarden med t.ex Gelleråsen.
I tillägg till SGM:s svar - Det beror på att platser för genomförande av avancerade kurser inte alls behöver vara SVEMO-godkända, det räcker om de motsvarar allmäna vägnätet och bedöms farterna trots allt bli för höga kan avkoning ske för att reducera hastigheten i vissa avsnitt. Vissa banor som nyttjas för kurserna är SVEMO-besiktade, men det är inte därför de används för AK - det är för att de finns att hyra i närheten av kundgruppen. Andra är det inte, t ex Molanda, Arlanda, Kinnekulle och Gotland.

SMC School, som kör AK steg 1-4, har alltså inget med SVEMO att göra medan SMC Sport, som kör steg 5-6, bara har med SVEMO att göra. Förstår Du nu skillnaden?
 
Last edited:
Då undrar jag varför smc marknadsför den banan som ak bana istället för som en knix bana. Man kan inte jämföra säkerhetsstandarden med t.ex Gelleråsen.

Såhär marknadsför SMC de s k "AK"-kurserna.

"Avancerad Kurs (AK) betyder inte att kursen är svårare eller krånglig utan det är bara ett namn för att göra skillnad på Grundkurser och kurser på storbana."

Observera gärna att man skriver storbana, inte racebana, tävlingsbana eller liknande.
Som du kanske (eller kanske inte) noterat så är Kinnekulle, Arlanda och Gotland Ring alla större än en gokartbana.

Varför sitter du och hittar på saker som inte stämmer?
 
Last edited:
Då undrar jag varför smc marknadsför den banan som ak bana istället för som en knix bana. Man kan inte jämföra säkerhetsstandarden med t.ex Gelleråsen.

SMC marknadsför inte banan.

SMC genomför kurser enligt BKK steg 1-4 på den banan.

KNIX är en annan typ av kurs, genomförs inte på ATT på grund av flera anledningar inklusive banhyra, brist på möjlighet att hyra endast för 4 timmars evenemang som knix brukar vara samt att den kräver för många funktionärer. Det närmaste som erbjudits är ett par "Prova på" tillfällen som varit ganska lika knix i sitt upplägg.

Ingen har jämfört säkerhetsstandarden med Gelleråsen. Gelleråsen är en säkrare bana, den är till och med besiktad och godkänd av SVEMO för tävlingsverksamhet. Men sådant ägnar man sig inte på under en SMC School steg 1-4 kurs, så det är inte relevant.
 
Det är samtidigt en fördel att använda svemogodkända banor för ak bkk (särskilt snabb grupp) eftersom den banan ofta har en högre säkerhetsstandard på bl.a. avåkningszoner. Även en bkk deltagare kan göra ett misstag som resulterar i en sammanstötning eller en avåkning.

Det är just avåknngszonerna som gör Kinnekulle till en icke godkänd svemobana.
Det hjälper ju inte med en annan försäkringsform om deltagaren får svåra skador på t.ex rygg eller nacke.

Så att bara tona ner betydelsen av en svemo banlicens är inget att rekommendera.
 
Last edited:
Kan vi döpa om den här tråden till "CB_tobbes utbildnings/upplysningstråd"?
:yoparty
 
Det är samtidigt en fördel...
Du undrar varför SMC School inte valt att endast använda banor godkända för tävling? Av samma anledning som att SMC inte valt att använda sig av endast banor som uppfyller MotoGP-standard - visst vore det "bra" men det finns helt enkelt för få av dom inom geografisk lämpligt avstånd och deltagarna skulle få för lång resväg till kurserna. Dessutom skulle förmodligen prisbilden se annorlunda ut.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så används områden med tillräcklig hög säkerhet för de aktuella farterna, finns problem vidtas fartreducerande åtgärd typ konad chikan.

Fler frågor? Har Du besvarat Rickens eller mailat Jesper än?
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top