Lägg ner försäkringen på SMC:s bankurser

...
Jag kan bara konstatera att några ifrågasättanden här i tråden inte bygger på fakta utan ren okunskap och diverse hopblandningar och då får de ju ingen annan effekt än att provocera.

Vad jag menade var att folk kommer alltid, mer eller mindre grundat, att ifrågasätta sånt man gör och enda sättet att bemöta detta är att pressentera handgriplig fakta i begripligt format. Något som svart på vitt visar: "Så här var det och så här blev det" eller åtminstone "dit ska vi", dvs så som redan görs mot försäkringsbolagen.
.. :tummenupp

Tack för al beröm - det är sånt som gör att alla jobbar på med stort hjärta :banana

Sen, kan jag ge dig rätt - Information är i dagens Sverige mera komplicerad än någonsin, och där har vi fortfarande en utmaning hos SMC, försäkringsbolag och hojåkarna sinsemellan.

Vi jobbar ständigt med detta, och ser rent av att värden har ändrats mycket senare åren, bl. a mht sociala medier. Folk i stort, läser inte reella texter längre, men överskrifter och kanske en ingress - sen har man åsikter man uttrycker flux på soc-medier, eller forums. Vi kan alla här nog igenkänna när skribenter kaster sig in i en tråd utan att ha läst annat än förgående inlägg..

men, vi får jobba på..
 
Jag blev som sagt lite konfunderad när jag upptäckte att vissa bolag har börjat införa undantag där t ex steg 1-3 täcks men inte steg 4. Men det har som sagt mindre betydelse i sammanhanget. Har ändå inte räknat med att ha försäkring som täcker "bankörning" eller förarkurser på bana. Gråzonen är för djupt rotad för att man ska lägga någon större energi. Det man hade önskat vilket jag tog upp tidigare i tråden är att bolagen är konsekventa.

Det var nog 3 år sedan jag körde en SMC kurs sist. Vem bryr sig om instruktörerna kör mer eller mindre race-kitade hojar om de som sitter på hojarna är kompetenta i pedagogik att lära deltagare hur de ska bli bättre förare.

De flesta olyckor jag har bevittnat på SMC har resulterat i små skador på hojarna. Många har nog inte ens utnyttjat försäkringen för att få de fixade. Någon fotpinne, bromshandtag och smärre kosmetiska skador. Har deltagaren dessutom haft kraschkåpor och eventuella kraschpuckar kan man nog nästan förutsätta att försäkringen aldrig kommer in i bilden om det inte uppstått personskador eller att hojen har blivit allvarligt skadad. Eftersom hojarna många gånger har 5- 10 år på nacken kan man förutsätta att de blir inlösta om inte ägarna fixar till dem själva. Det där med gällande försäkring blir då inte så viktig längre om man inte har en relativt ny hoj eller en hoj som överstiger ett visst värde.

Att man har möjlighet att köra försäkrat med SMC bidrar säkert till att såväl personer som annars inte hade vågat sig ut på bana deltar samt de som vill tänja lite på gränserna med gällande skydd. De tror jag dock är lätträknade då SMCs upplägg knappast lockar till sig den typen av förare. De vill ha friare tyglar och då finns det bättre arrangörer att vända sig till.

Även om försäkringsbolag säkert kan plocka fram statistik som säger något annat tror jag att kurserna tjänar ett gott syfte. Många som deltar i kurser blir rätt varse om att de inte är guds gåva till mc-förare. Det kan vara en bra väckarklocka. Det är en sak att köra fort på landsväg, något helt annat att köra fort på bana. Med den typen av hojar vi framför och den prestanda som de besitter. Då inser man rätt fort att om man ska överleva måste man anpassa sig efter miljön man kör i. Även en skicklig mc-förare har begränsade möjligheter i trafiken att överleva om han hela tiden tänjer på gränserna. Vad deltagare använder sina nyvunna marginaler till är upp till var och en. Jag tror många blir rätt ödmjuka och faktiskt tänker sig för när de kör i trafiken. Det visar väl inte minst att många faktiskt kör med andra arrangörer. Istället för att köra av sig på gata gör de det på bana. Mycket är därmed vunnet. Utan möjlighet till bankörning tror jag att vi hade sett en annan statistik i trafiken bland de som dras till motorcyklar med prestanda.

Har faktiskt lite svårt att följa många argument som förts i den här tråden. Men det verkar jag inte vara ensamen om.
 
Samarbetet med Folksam var en produkt som dog ut efter några år. Det gick ut på att folk med sporthojar fick rabatt på sin försäkring genom delta i en bkk vartannat år (tror jag).

FOLKSAM sku ge SMC´s medlem bra priser och bra försäkringar, och leverera forskning som var givande för MC trafiksäkerhets arbetat.
Vi fick till en försäkringstyp med stor självrisk 25.000 kr, vilket vi alla trodde sku medföra att småskador inte sku anmälas - samtidigt som ägaren fick möjlighet att repetera själv. Allt detta sku reducera försäkringsbolagets kostnader, som i sin tur ku´ge SMCs medlem en billigare försäkring. Som en del av en sådan nischad sporthojs försäkring (plus övriga klasser som ville ha en sådan försäkring), var det ett krav att man deltog på en SMC Sporthojskurs.

Prisbilden blev ganska fort marknads ledande på sporthojer (mindre än 10% av kollektivet), och försäkrings klass 3. På det vi kaller breda massen, kom man aldrig tillskott med en vettig prisbild.

Typisk för sporthojs kollektivet, ändrar man bolag som priserna är bäst för tillfället - vilket betöd att Folksam ganska fort fick en majoritet av sporthojer under SMC försäkringen. och sporthojer är inga bra affär - det är bara att acceptera, ganska enkelt grunder en volym av skador som kan skrämma alla!

Efter några år och väldig dålig ekonomi, och långa utsikter för justering av priser för breda massen tog samarbetat slutt.

Fråga: Varför gör inga andra ett avtal om försäkrings premie reduktion kombinerad med tvungna kurser?

Svaret är enkelt: Den dag vart någon finansierar ett anerkänd vetenskap institut att göra en forsknings studie som beviset att frivillig fortbildning på ex. vis bana ger en reduktion i olyckor - Då kommer vi se rabatter, Tingvall kommer bygga alla banor vi kan fylla, etc..
Tillsvidare tro vi bara det är bra - men, dom vetenskapliga bevis saknas.

Ja, det finns massvis av studier redan och inga har jätte tydliga konklusioner, hälften är bra and andra hälften minera bra. Det är mycket svårt att göra en sådan studie, nyckeln är att hitta lösningen på att sammanlänka förares attityd och riskbenägenhet med en jämbördig referens grupp.

Tillsvidare är det enda vi kan göra: Reducera skador, på vägen, på bana, etc..
 
Den där försäkringen som Folksam tog fram var fördelaktig bortsett från att man hade en extremt hög självrisk även vid stöld. Minns jag inte fel var det 25% av hojens värde. Det var huvudskälet till att jag aldrig tecknade den. Fanns bättre alternativ där ute även om premien var högre.
 
Jag ska gå med, var signar man? =)
 
n

Du har som vanligt i god ordning inte koll på vare sig färg eller form eller textur på vare sig kottar eller morötter.:rolleyes:

Du tar återigen raceputte AB och liknande och deras bandagar, SMC:kurser, häller ned allt i en mixer kör en stund och försöker låtsas som ingenting!
* Om du vill förändra bandagar ta diskussionen med respektive arrangör.
* Om du vill förändra SMC:s kursdagar använd då t.ex den kontaktinformation du bl.a av Jesper.
* Om du vill förändra SVEMOS regler och aktiviteter ta då det med SVEMO.

Men rör för guds skull inte ihop allt i en enda röra.:huvet?...........

...........
Så håll isär det ena från det andra..

.

Jag kan inte se hur man kan dela upp det här i tre olika oberoende bitar som du skriver. Att det är omöjligt har flera orsaker:

Huvudorsaken är förstås att smc ' s verksamhet spänner över två områden ( smc's egen och svemo)

Instruktörer och deltagare som i många fall detar i alla tre under en säsong.

Verksamhet som klubbar inte ''orkar eller kan'' bedriva hamnar i många fall hos
rejsputte ab

Försäkringsfrågan : Skulle något smc steg förlora sin försäkring, då hamnar den som svemoverksamhet alt. någon rejsputte verksamhet

Klubbar eller SMC som ''bemannar' med tävlingsledning och föråkare åt något rejsputte ab

Det bara några av problemen som gör en strikt uppdelning omöjlig..
.]
 
Last edited:
Att göra jämförande undersökningar svårt eftersom det inte bara handlar om utbildning eller ej.

Det handlar minst lika mycket om den gruppen som regelbundet går kurser och den gruppen som inte kommer till kurserna av olika skäl.

Om man generaliserar lite. Då finns det förmodligen mer högriskgrupper inom bland dom som inte deltar i kurserna. Där har vi grupper som kör över sin förmåga, grupper som saknar mc-körkort , förare som har körkort men som kör ''skenförsäkrat'' eftersom dom inte har råd och försäkra 1000 cc sportisen. Dom grupper kommer inte på smc kurser. Det gör det mycket svårt att göra jämförelser eftersom person urvalet ser olika ut förutom kursdetagande eller ej.
 
Last edited:
Jag kan inte se hur man kan dela upp det här i tre olika oberoende bitar som du skriver. Att det är omöjligt har flera orsaker:

Huvudorsaken är förstås att smc ' s verksamhet spänner över två områden ( smc's egen och svemo)

Instruktörer och deltagare som i många fall detar i alla tre under en säsong.

Verksamhet som klubbar inte ''orkar eller kan'' bedriva hamnar i många fall hos
rejsputte ab

Försäkringsfrågan : Skulle något smc steg förlora sin försäkring, då hamnar den som svemoverksamhet alt. någon rejsputte verksamhet

Klubbar eller SMC som ''bemannar' med tävlingsledning och föråkare åt något rejsputte ab

Det bara några av problemen som gör en strikt uppdelning omöjlig..
.]

Det är strikt uppdelat mellan kurs och licens på SMCs tillställningar, de två är väsenskillda även om de brukar banan på samma dag.
 
Angående diskussionen om snabb grupp skulle jag vilja säga att det hela bottnar i ett missförstånd ,felaktig benämning på grupperna.
Kalla dem istället för:
1)Min första upplevelse på bana
2)Jag börjar känna mig bekväm och vet att hålla mitt spår
3)Jag blir inte rädd när jag blir omkörd och vågar köra om andra.

För, enligt min mening, är hastigheten sällan avgörande för vilken grupp du bör placeras i, det är din körvana.
 
Angående diskussionen om snabb grupp skulle jag vilja säga att det hela bottnar i ett missförstånd ,felaktig benämning på grupperna.
Kalla dem istället för:
1)Min första upplevelse på bana
2)Jag börjar känna mig bekväm och vet att hålla mitt spår
3)Jag blir inte rädd när jag blir omkörd och vågar köra om andra.

För, enligt min mening, är hastigheten sällan avgörande för vilken grupp du bör placeras i, det är din körvana.

Ja, hastigheten på bana är så att säga är mer av en bieffekt av att man lär sig köra bättre.
 
Angående diskussionen om snabb grupp skulle jag vilja säga att det hela bottnar i ett missförstånd ,felaktig benämning på grupperna.
Kalla dem istället för:
1)Min första upplevelse på bana
2)Jag börjar känna mig bekväm och vet att hålla mitt spår
3)Jag blir inte rädd när jag blir omkörd och vågar köra om andra.

För, enligt min mening, är hastigheten sällan avgörande för vilken grupp du bör placeras i, det är din körvana.
Enligt min uppfattning är det mycket osmart att använda beteckningar såsom snabb grupp på en trafikövning. Vi vet ju vad övriga samhället tycker om snabb verksamhet i trafikssäkerhetssammanhang. Genom att använda ord som snabb m.m. bäddar man för problem med försäkringar m.m.
 
...1 - Huvudorsaken är förstås att smc ' s verksamhet spänner över två områden ( smc's egen och svemo)

2 - Instruktörer och deltagare som i många fall detar i alla tre under en säsong.

3- Verksamhet som klubbar inte ''orkar eller kan'' bedriva hamnar i många fall hos rejsputte ab

4 - Försäkringsfrågan : Skulle något smc steg förlora sin försäkring, då hamnar den som svemoverksamhet alt. någon rejsputte verksamhet

5 - Klubbar eller SMC som ''bemannar' med tävlingsledning och föråkare åt något rejsputte ab

Det bara några av problemen som gör en strikt uppdelning omöjlig...
Tobbe, läs nu Ulvhamnes och Jespers svar, analysera och dra slutsatser innan Du fortsätter, okey?

Några kommentarer till ovanstående, för enkelhets skull har jag numrerat Dina påståenden:
1 - det är korrekt att SMC idag är aktiva på storbana dels inom kursverksamhet samt som klubb under SVEMOs flagg, det förstnämnda under trafikförsäkringslagen och det sistnämnda under motortävlingsförsäkringslagen. Okey?
2 - Det är korrekt att instruktörer etc kan jobba både som instruktörer för kurser, som instruktör eller deltagare i Sport eller annan SVEMO-klubb samt som föråkare på bandagar, de kan även klättra i berg, köra rally, dragracing, flyga helikoptrar, hoppa fallskärm etc. Och det är allt fullständigt ointressant i denna debatt, så länge deras aktivitet inte sker som företrädare för SMC. Okey?
3 - Det är korrekt att verksamhet som klubbar inte mäktar med att arrangera eller inte upplevs som attraktiva av målgruppen kan hamna hos bandagsarrangörer. Det är också fullständigt egalt i denna debatt när det gäller SMC och särskilt kursverksamheten. Möjligen är det Sport som kanske kan vara behjälplig i att arrangera körningar, det MÅSTE dock ske med klubbens goda minne (så att de inte upplever sig trampade på tårna) samt att erbjudandet blir tillräckligt attraktivt för att locka målgruppen. Okey?
4 - Den dagen den sorgen, SMC kan inte i detalj sörja för vad som kanske och eventuellt kan komma utifall att, det blir för många scenarior. I SMCs dialog med FB kommer åtgärder från FBs sida att hanteras genom att kursprogrammet anpassas, så långt det är möjligt. De delar som inte inryms i kursverksamheten lär behöva erbjudas inom Sport, se det som en hypotes. Okey?
5 - Detta är en strikt avtalsfråga som regleras inom avtalslagen, eventuella händelser utifrån arbetsmiljölagstiftning som granskas faller alltid tillbaka till avtalsförhållanden, ansvar och befogenheter vid tiden och platsen för händelsen. SMC och annan part har ingått ett avtalsförhållande i de arrangemang Du tänker på och i de avtalen styrs ansvar och befogenheter upp. Jag förutsätter att de instruktörer som hoppar in som föråkare under de passen gör det på frivillig basis på eget ansvar och med eget försäkringsskydd utanför SMC-avtalet, alternativt kör under av SMC tecknad försäkring. TL och funktionärer som hyrts in av den arrangören jobbar även de endera åt denne eller så gäller av SMC tecknad försäkring. Och därmed är individerna väl skyddade (så länge de inte gör sig skyldiga till vårdslöshet). Hur avtalen i detalj ser ut är konfidentiellt mellan parterna, okey?

Du gör det därmed onödigt svårt för Dig genom att försöka skapa ett gäng scenarior eller skapa spöken där inga finns för att motivera Dina personliga önskemål om någon form av breddning av verksamhet. Då är det smartare att redovisa vad Du önskar och vad Du vill så att andra kan utvärdera potentialen i de förslagen.

Mina 2p, och väg nu gärna in alla motargument i Dina kommande inlägg... :)
 
Last edited:
Jag kan ge svar på

4 att säga som du gör är ju inte helt sant eftersom fb redan har börjat att påverka kursupplägg genom att deltagare flyttas från en fartgrupp som passar för deras tempo till en lägre. Även möjligheterna att delta i steg 4 är begränsade för deltagare med dyra hojar och vissa fb, eftersom deras vagnsskada inte gäller.

5 Där hänvisar du till affäravtal.
Men sanningen är den, att här är det ett företag och en ideel förenning som är parter. På föreningens hemsida står det tydligt att smc inte arrangerar bandagar eftersom försäkringsfrågan är oklar. Men samtidigt ställer smc upp med en komplett ''racelösning' med föråkare (lnstruktörer) och tl med medarbetare.

Det naturliga hade istället varit att smc har bandagen som en godkänd produkt. Där man redoviar vad arrangemanget innebär oavsett om den säljs internt till medlemmar eller erbjuds via ett annat företag. Först då blir det seriöst eftersom medlemmarna kan ta ställningen till om det skall gillas eller fökastas. Då kan smc ställa krav sin ''återförsäljare'' att dom skall redovisa smc' s krav för verksamheten. Det är inte jämförbart med affärer mellan två företag eftersom där bestämmer ägarna verksamhetens art själva så länge den är laglig. Smc är en ideel organisation som vilar på en värdegrund, där måste medlemmarna få reda den faktiska verksamheten och inte vad som står på en hemsida. Då blir det extra viktgt att tacka nej till sådana extrainkomster som ett bandagsarrangemang innebär. Allt annat är att vilseleda medlemmarna.
 
Last edited:
Jag kan ge svar på

4 att säga som du gör är ju inte helt sant eftersom fb redan har börjat att påverka kursupplängd genom deltagare flyttas från en fartgrupp som passar för deras tempo. Även möjligheterna att delta i steg 4 är begränsade för deltagare med dyra hojar och vissa fb, eftersom deras vagnsskada inte gäller.

5 Där hänvisar du till affäravtal.
Men sanningen är den, att här är det ett företag och en ideel förenning som är parter. På föreningens hemsida står det tydligt att smc inte arrangerar bandagar eftersom försäkringsfrågan är oklar. Men samtidigt ställer smc upp med en komplett ''racelösning' med föråkare (lnstruktörer) och tl med medarbetare.

Det naturliga hade istället varit att smc har bandagen som en godkänd produkt. Där man redoviar vad arrangemanget innebär oavsett om den säljs internt till medlemmar eller erbjuds via ett annat företag. Först då blir det seriöst eftersom medlemmarna kan ta ställningen till om det skall gillas eller fökastas. Då kan smc ställa krav sin ''återförsäljare'' att dom sakll redovisa smc' s krav för verksamheten. Det är inte jämförbart affärer mellan två företag eftersom där bestämmer ägarna verksamhetens art själva så den är laglig. Smc är ideel organisation vilar på en värdegrund där måste medlemmarna få reda den faktiska verksamheten och inte vad som står på en hemsida. Då blir det extra viktgt att tacka nej till sådana extrainkomster som ett bandagsarrangemang innebär. Allt annat är att vilseleda medlemmarna.
Det tolkar jag som att vi är överens om 1-3, alltid något :)

4 - Det är absolut sant vad jag säger - i förhandling mellan SMC och FB har precis de anpassningarna gjorts. Kunder till FB som är missnöjda får antingen byta bolag, undvika att hissa trottlarna eller avstå kurserna. Kommer FB med nya begränsningar får SMC förhandla kring dom.

5 - Med all respekt, Tobbe, det är Din sanning och ingen annans. Du har fel, komplicerar och blandar ihop saker - försäkringsfrågan i SMC:s utbildningsprogram är solklar (läs Jespers inlägg, sedan läser Du det igen...) och förhållandet mellan SMC och den andra arrangören är ett väl forumerat avtal, som reglerar vad respektive part tillhandahåller för resurser, deras rättigheter och skyldigheter. Bägge parter är jämbördiga och bägge avtalsparter är juridiska personer. Utgå från att avtalade förhållanden gäller före alla andra dokument, policies, råd och riktlinjer som Du kan gräva fram, så fungerar nämligen avtal.

SMC bandagen kommer som det nu ser ut aldrig att bli verklighet - det finns t ex inget seriöst försäkringsbolag som tecknar de nödvändiga personförsäkringarna för deltagarna för rimliga premier. Det gagnar inte medlemmarna att skicka ut dom oförsäkrade serru. Så SMC arrangerar inga bandagar och kommer förmodligen aldrig att kunna arrangera sådana så länge inte någon omvälvande förändring sker i försäkringsbolagens inställning.

Sanningen är nog att Du måste börja läsa vad som skrivs av andra, förstå att det inte finns någon ond avsikt bakom de svar som lämnas och ändra Dina tankebanor vartefter kunskapen ökar.

Det som hedrar Dig är Ditt oerhörda engagemang - Du ska bara se till att kanalisera det lite bättre. T ex genom att tota ihop det där mailet till Jesper och skicka Dina förslag... Lycka till :)
 
Last edited:
4. försäkringsbolag flyttar inga deltagare från några fartgrupper.

4b. Är det inte enklare för dig att byta från svedea till ett annat bolag som låter dig
köra i snabb grupp istället?

5. arrangera bandag vs ställa upp med resurser är två totalt olika saker.
 
Det tolkar jag som att vi är överens om 1-3, alltid något :)

4 - Det är absolut sant vad jag säger - i förhandling mellan SMC och FB har precis de anpassningarna gjorts. Kunder till FB som är missnöjda får antingen byta bolag, undvika att hissa trottlarna eller avstå kurserna. Kommer FB med nya begränsningar får SMC förhandla kring dom.

Har en fråga som jag kanske själv skulle kunna få svar på via SMC´s hemsida, men nu när frågan dök upp måste jag ändå ställa den. Hur gör SMC i de fall där deltagare har ett försäkringsbolag som t ex Trygg Hansa som numera bara försäkrar steg 1- 3 ifall de anmäler sig till steg 4? Själva trafikförsäkringen gäller fortfarande som jag förstått det. Men man har ingen vagnskada. I den mån lär det inte påverka övriga deltagare som har gällande försäkring hos annat bolag i händelse av en incident.

Själv har jag tidigare gått alla stegen, men inte kört de tre sista åren. Därmed måste jag enligt nya regler börja om från steg 1. För tillfället berör inte Trygg Hansas begränsning mig om jag skulle anmäla mig till en kurs. Jag kan tänka mig att många deltagare anmäler sig till steg 1- 3 där man kan ha gällande försäkring istället för att anmäla sig till steg 4. Gränsen mellan stegen är rätt hårfina då de fokuserar på lite olika saker.
 
...Hur gör SMC i de fall där deltagare har ett försäkringsbolag som t ex Trygg Hansa som numera bara försäkrar steg 1- 3 ifall de anmäler sig till steg 4? Själva trafikförsäkringen gäller fortfarande som jag förstått det. Men man har ingen vagnskada. I den mån lär det inte påverka övriga deltagare som har gällande försäkring hos annat bolag i händelse av en incident.

...inte kört de tre sista åren. Därmed måste jag enligt nya regler börja om från steg 1. För tillfället berör inte Trygg Hansas begränsning mig om jag skulle anmäla mig till en kurs. Jag kan tänka mig att många deltagare anmäler sig till steg 1- 3 där man kan ha gällande försäkring istället för att anmäla sig till steg 4. Gränsen mellan stegen är rätt hårfina då de fokuserar på lite olika saker.
Första frågan - så har Du själv gjort precis som man ska, läst SMC:s försäkringsinfo och kan nu själv avgöra om Du kan hålla Dig på hjulen i ca sex pass under en steg 4 :) SMC ser alltså detta som medlemmens eget val och skulle Du mot förmodan ställa till det för någon annan gäller ju Din trafikförsäkring. Fortfarande skulle en incidentrapport skrivas, det gör den för alla händelser. Men reparationerna av hojen skulle Du behöva pröjsa för själv.

Ditt andra resonemang - Du kan ha rätt. Det finns vissa bolag som diskuterar ett maximerat antal kurssteg per X säsonger. Instruktörerna har numera en noggrann fokus på att försöka eliminera risker och jag upplever själv att hastigheterna i gatgrupperna reducerats under de senaste säsongerna. Underlag för statistik typ vurpor vs antal kursdagar finns på kansliet, men jag har själv aldrig sett sådana siffror - förmodar att de har ett visst grepp om det argumentet. Kanske är något sänkt tempo en trist men förmodligen nödvändig förändring för att undvika att kurserna förfaller till "panga under försäkringsskydd-happenings"...?
 
Första frågan - så har Du själv gjort precis som man ska, läst SMC:s försäkringsinfo och kan nu själv avgöra om Du kan hålla Dig på hjulen i ca sex pass under en steg 4 :) SMC ser alltså detta som medlemmens eget val och skulle Du mot förmodan ställa till det för någon annan gäller ju Din trafikförsäkring. Fortfarande skulle en incidentrapport skrivas, det gör den för alla händelser. Men reparationerna av hojen skulle Du behöva pröjsa för själv.

Ditt andra resonemang - Du kan ha rätt. Det finns vissa bolag som diskuterar ett maximerat antal kurssteg per X säsonger. Instruktörerna har numera en noggrann fokus på att försöka eliminera risker och jag upplever själv att hastigheterna i gatgrupperna reducerats under de senaste säsongerna. Underlag för statistik typ vurpor vs antal kursdagar finns på kansliet, men jag har själv aldrig sett sådana siffror - förmodar att de har ett visst grepp om det argumentet. Kanske är något sänkt tempo en trist men förmodligen nödvändig förändring för att undvika att kurserna förfaller till "panga under försäkringsskydd-happenings"...?

Är inte särskilt orolig för att något ska hända på en SMC kurs eller bandag. Händer något så händer det. Brukar se till att hålla mig inom min bekvämlighetszon. Huvudsaken är att man inte får några bestående men för livet om nu olyckan skulle vara framme.

Man kan ju hoppas att bolagen kan komma överens vad som ska gälla på kurserna. Som det ser ut idag skulle ju t ex jag kunna byta bolag från Trygg Hansa till ett annat om jag nu mot förmodan ville se till att jag hade gällande skydd på kurserna även vid steg 4. Det är ju bara att ställa av hojen och ringa ett annat bolag. Bolagen borde fundera över hur enkelt man kan kringgå deras begränsningar.

Personligen kan jag tycka att det vore synd att införa begränsningar i antalet gånger man kan delta i 1-3. Det finns ju gott om deltagare som håller sig på hjulen år efter år och går kurserna i syfte att sakta utveckla sig som förare. Ska man då plötsligt säga till dem att tyvärr ni får inte köra med gällande försäkringsskydd längre utan måste boka steg 4? I ett sådant scenario tror jag att många väljer bort att köra med SMC. Man straffar ett större antal deltagare för att några få utnyttjar försäkringsläget. Då är det nog bättre att sänka tempot i de snabbare grupperna så att de hellre kör på vanliga bandagar eller vänder sig till steg 5 och uppåt där man kan förmoda att det är friare tyglar.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top