Lägenhetsvarning?

Zee skrev:
Det kommer du att säga strax, eftesom om du inte gör det kommer du att idiotförklara dig för all framtid framåt i universums evigheternas evighet. Minst.

Det blir ju lixom inte bättre av att ni betedde er på det viset nyktra. Väl? :) Eller är du o dina kompisar :ätapiller :galen ?

1+1= du kommer nog på det snart... :D

Nyteknik skrev:
Visst är det fint med toleranta och generösa människor. Men om du verkligen tycker det är helt ok att ibland ligga sömnlös hela natten för att dina grannar "har fest" har du ju ingen koll alls på vad som är normalt och rimligt. Blir nästan nyfiken på vad för andra saker du tycker är ok och normala...

Okey då hela natten är väll att ta i.
Men om min granne skulle ha fest säg till kl 03.00 på en freda/lörda kväll några gånger om året skulle jag tycka det är helt okey.
Sen har jag aldrig påståt att jag är normal heller :tungan :fyllisar

Sen vad som är "rimligt" lr "normalt" tycker jag vi tar i en annan tråd för att festa hela nätterna som ung tycker jag är helt okey.

Last edited:
Freddola skrev:
Men om min granne skulle ha fest säg till kl 03.00 på en freda/lörda kväll några gånger om året skulle jag tycka det är helt okey.

Det är helt ok för mig med om grannen bara säger till i förväg så jag har chansen att göra samma sak eller gå in i dimman på krogen i stan... Det är mindre kul när man har något viktigt dagen efter som man vill vara utvilad för. Då är det lagom surt och ligga å skruva sig som en propeller halva natten för att grannen har fest...

Nu brukar iofs min granne sällan ha festerna hemma. Istället är det "efterfesten" som låter och dessa brukar dra igång vid 03-06 ...
:huvet :huvet
Hittade en hemmagjord fyrkantig träskål som gjorts i slöjden som blev en perfekt "väggbank"...

Vi hade för några år sen en liten fest hos en polare. Vi spelade hög musik och väsnade säkert en hel del. Frammåt 24 rycket så kom det upp en tant och klagade.
Civiliserade som vi är så sänker vi musiken och tar det lugnt. Efter ca 30 minuter så kommer samma tant upp igen och klagar. Vi blir lite förvånade och sänker yttligare. När samma tant kommer upp efter yttligare 30 minuter igen, så frågar jag om det verkligen kan låta så väldans mycket hos henne (bor 2 våningar ner och inte direkt under). Hon blir upprörd och börjar gorma och skricka om att vi är hemska ungdomar (25 år då) och att vi borde vräkas...

Jag ber då att få komma med henne ner och lyssna, vilket efter lite tjat hon går med på. Väl inne i lägenheten så är det knäpptyst och jag påpekar det, varpå hon säger att det är inne i hennes gästrum det låter. Där inne har hon öppnat fönstret och mycket riktigt.. om jag stoppar ut huvudet och lyssnar riktigt noga så hör jag faktiskt lite musik.... Jag blir lite förbannad och ber henne stänga fönstret om det är så himla hemskt.. och går därifrån.

Nu det roliga i kråksången, dagen efter så ligger det ett brev i brevlådan från grannen precis bredvid. I brevet så har grannen skrivit att hon och hennes 2 små barn inte hade störts det minsta av våran lugna fest, men att dom hade vaknat när en hysterisk tant stått och skrikit i trapphuset, och om det skulle bli något problem med hyresvärden så ställde hon mer än gärna upp. :tummenupp

Tur att det finns vettiga grannar också..

//Reb0

korvgubbe skrev:
Nu brukar iofs min granne sällan ha festerna hemma. Istället är det "efterfesten" som låter och dessa brukar dra igång vid 03-06 ...
:huvet :huvet
Hittade en hemmagjord fyrkantig träskål som gjorts i slöjden som blev en perfekt "väggbank"...

Du får väl ställa till med housefest och visa var skåpet ska stå. :yoparty

Halogen skrev:
Du får väl ställa till med housefest och visa var skåpet ska stå. :yoparty

Jag brukar iofs vara så barnslig att jag spelar musik på hög volym "dagen efter" när jag vet att grannarna ligger och är bakis och försöker sova... Dagtid får man ju spela hög musik och en baslåda vid deras vägg är väl tillåtet...

Det är skillnad på att hämnas på någon som gjort fel och att hämnas på någon som gnällt när man själv gjort fel! :mattias

korvgubbe skrev:
Jag brukar iofs vara så barnslig att jag spelar musik på hög volym "dagen efter" när jag vet att grannarna ligger och är bakis och försöker sova...

Zlatan vad bra idé!! Minnesanteckning, bzip. :tummenupp

newstead skrev:
vad går det annars ut på? :va

Det går ut på att ha roligt. Drickandet är, för mig iaf, inget mål i sig.

Själv?

Eller du bara spelade dum?

Zee skrev:
Det går ut på att ha roligt. Drickandet är, för mig iaf, inget mål i sig.

Själv?

Eller du bara spelade dum?
nej för mig går det ut på att bli så full som möjligt. helst så att jag tappar minnet för då är jag säker på att slippa komma ihåg festen om den var tråkig...

självklart så var jag ironisk med mitt inlägg. jag har nog samma inställning som dig :tummenupp

newstead skrev:
nej för mig går det ut på att bli så full som möjligt. helst så att jag tappar minnet för då är jag säker på att slippa komma ihåg festen om den var tråkig...

självklart så var jag ironisk med mitt inlägg. jag har nog samma inställning som dig :tummenupp

:tummenupp

Freddola skrev:
Okey då hela natten är väll att ta i.
Sen har jag aldrig påståt att jag är normal heller :tungan :fyllisar

Sen vad som är "rimligt" lr "normalt" tycker jag vi tar i en annan tråd för att festa hela nätterna som ung tycker jag är helt okey.

Jag håller med. Mig stör det inte att grannarna har fest med jämna mellanrum, men de får gärna säga till innan. Är det 5 dagar i veckan kan det bli lite påfrestande.

Men klagomål när man lyssnar på musik lagom högt på dagtid, tittar på film osv förstår jag mig inte på.

Vissa verkar höra mer och ha mer att klaga på än andra.

zpeppy skrev:
Shit va alla va gnälliga idag då...

Vi spelar inte särskilt högt när väktare osv har kommit hit, grannarna har till och med gnällt på att vi slängt i dörrar när vi inte ens har några dörrar... ]

Bor du i tält ????? :D

Ortefon skrev:
Har själv jobbat som väktare men har haft turen att slippa köra störningsjour. Mina kollegor har däremot haft en del otroliga störningar på halsen.

En av mina kollegor fick en gång en störning inrapporterad kl 18.00 en fredagskväll. Han åkte dit och besökte först den som ringt och klagat vilken i detta fallet var en äldre dam. Hon tyckte att grannen intill spelade så olidligt hög musik. Min kollega kunde inte höra något och frågade om grannen möjligtvis hade slutat spela. Men det hade han då rakt inte menade tanten. Det dånade så öronen höll på att trilla av när hon satt i sin gungstol vid väggen som gränsade till grannen. Till slut insisterade hon på att min kollega själv skulle sätta sig och lyssna, vilket han gjorde. Sittande i gungstolen med örat tryckt mot väggen kunde han höra ett svagt surrande som kunde liknas vid musik.

I många fall är inrapporterade störningar ingenting som leder till några varningar. Ofta är musiken redan avstängd när jouren kommer på plats och ibland är det bara folk som vill jävlas med sina grannar eller så kan de vara extremt petiga. Det har funnits folks som ringt störningsjouren för att det luktat stekos.

Väktaren skriver alltid en rapport som går till hyresvärden så ett tips om väktare/störningsjour kommer och knackar på när ni har fest är att vara trevlig och tillmötesgående och försöka sänka ljudnivån så leder det oftast inte till ngon varning.

Kollar väktarna först upp hur mycket det låter hos personen som ringer, eller går de direkt till lägenheten som har festen eller vad det nu är?

Hur ligger det till.

Jag är en vän av både film och musik och äger därmed en bra anläggning som jag spelar på några ggr i veckan. Får jag spela högt så länge det är innan 2200?? Har aldrig hört nåt gnäll och vill inte få det heller, så vad säger bestämmelsena?

juha01 skrev:
Hur ligger det till.

Jag är en vän av både film och musik och äger därmed en bra anläggning som jag spelar på några ggr i veckan. Får jag spela högt så länge det är innan 2200?? Har aldrig hört nåt gnäll och vill inte få det heller, så vad säger bestämmelsena?

Reglerna säger att du hela dygnet ska ta hänsyn till dina grannar. Däremot ska du kunna leva ett normalt liv i din lägenhet.

Apropå vem som bestämmer vem och vad som ska vräkad och för vad så är svaret hyresnämnden.

Hyresvärden lägger in ett ärende till nämnden om avhysning och efter det så är det upp till hyresvärden att bevisa att du är olämplig att bo i deras lägenhet.

Jag själv har problem med en granne. Sätter jag upp lappar i förväg är det fel, för dom är felskrivna osv.osv. Senast satt jag och en polare som är polis i Jkpg och kollade på film mellan 1830 - 2000, då ringde fanskapet. Efter det fick jag en skriftlig varning med avhysning som nästa option. Som tur är så är polispolaren ett bra vittne i hyresnämnden!

//jaG

Ukiwaza skrev:
zpeppy skrev:
Shit va alla va gnälliga idag då...

Vi spelar inte särskilt högt när väktare osv har kommit hit, grannarna har till och med gnällt på att vi slängt i dörrar när vi inte ens har några dörrar... ]

Bor du i tält ????? :D
Nejmen vi har dragit ut köksdörren för den var lite jobbig, resten ligger de sladdar ut och in i för bredbandet och server hit och server dit osvosv....så de går inte stänga dom dörrarna hehe...sen har vi ju iofs toadörren....kan inte tänka mig att nån går och drar igen den för fulla muggar...:D

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show