Lägenhetsproblem Göteborg

Adam_85

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
Honda CBR 600 F1
Jag har alltså bott i studentlägenhet eftersom jag pluggat ett antal år. Men nu har jag fått ett jobb här i stan och då ändras min status från student till icke student och jag blir därmed utslängd ur min lägenhet så småningom.

Alla vet att det är svårt att få tag på lägenhet i den här staden, men hur gör man när man är i min situation?

Kom inte och säg boplats, är redan registrerad och söker det mesta, men det leder ingenvart.

Har hört talats om Essel förmedling, men det känns lite skumt med dyra avgifter för visning och förmedling. Måste man vara beredd på att betala under bordet för ett kontrakt?

Om du har jobb kan du få lån, då kan du tjöpa dig en lya.

Visst är det dyrt, men på lång sikt kommer du ändå att göra en bra affär, det kan du vara riktigt säker på.

Ta tex den här. 1500 i månadsavgift och 450 000 ligger priset på innan budgivning. Borde kunna gå upp en del i pris och ändå vara hyffsat billig.

Funkar inte boplats (där man ska sortera efter antal intresserade och vara bland dom 5 första) så får du välja mellan andra hand eller tjöpa.

Om du har jobb kan du få lån, då kan du tjöpa dig en lya.

Sant, men jag är provanställd 6 månader innan det övergår till en tillsvidareanställning. Lönen är ok så lån får jag nog om jag väntar ett halvår, frågan är bara när SGS slänger ut mig :)

Får man inte ta lån på provanställning? Det borde man ju få, tom csn är ju ok.

Det står nånstans på deras hemsa, tror man får bo kvar just 6 mån efter avslutad studie.

Bara att börja leta, hemnet is the skit!

Får man inte ta lån på provanställning? Det borde man ju få, tom csn är ju ok.

Det står nånstans på deras hemsa, tror man får bo kvar just 6 mån efter avslutad studie.

Bara att börja leta, hemnet is the skit!

"När du är klar med studierna förväntas du säga upp bostaden."

Hehe, det tror dom det. Jag får tacka för tipset och köpa en lägenhet som du säger. Lägenheterna är mycket finare och det blir oftast inte dyrare i totalkostnad ändå om man tittar efter lite...

Det är väl bara att söka någon skitkurs och sen strunta i att gå?

Måste du bo i göteborg då? Alingsås etc och pendla med tåget in? som nödlösning tills du finner lägenhet t ex om det är helkört att finna en i Göteborg.

Kan ditt jobb ordna med lägenhet tillfälligt?

Har pendlat i 7 år! skövde och göteborg dagl och skulle aldrig betala dem priserna som det är på lägenheter i götet :gnissla

:yoparty Götet rockar för övrigt, ni är alltid trevliga och hjälpsama :tummenupp

Ta tex den här. 1500 i månadsavgift och 450 000 ligger priset på innan budgivning. Borde kunna gå upp en del i pris och ändå vara hyffsat billig.

.

30 kvadrat :näsblod

Last edited:
Har pendlat i 7 år! skövde och göteborg dagl och skulle aldrig betala dem priserna som det är på lägenheter i götet :gnissla

Är själv från de trakterna, men kostar det inte en hel del att pendla? Är det X2000 då med stopp i Alingsås mellan eller är det regional/intercity med stopp överallt?

läs något skit på distans som du redan kan, typ data grund 1/4 fart eller något annat småflummigt. sök under tiden annan boendelösning

:eek: 30 mil om dagen? Hur orkar man det är ju frågan :gnissla

Hur orkar man studera med massor med tentor där man "alltid kan läsa lite till" är min motfråga då:va

Jag föredrar hellre att sitta på ett tåg än att sitta i bilköer. Fördriver tiden med att sova, lyssna på musik, kaffe, som snälla tågvärdar bjuder på, höra det senaste skvallret från andra pendlare läs va har SJ satans järnvägar lyckats med den här gången :hihi Den tiden att varva ner på hemvägen hade jag tagit hemma i vilket fall som helst. När man är framme så är man pigg :tummenupp Ja på vissa tåg hem så finns t om biovagn.

Faktum är att jag trivs alldeles ypperligt med mitt arbete och detta är nog ett måste om man ska orka och att man är morgonpigg Nu har jag dock gått från den offentliga vården till privat bemaningsföretag och varierar arbetsplats väldigt mycket vilket är mycket givande och två månader framåt så blir det Alingsås vilket kortar resan betydligt.:)

.

Är själv från de trakterna, men kostar det inte en hel del att pendla? Är det X2000 då med stopp i Alingsås mellan eller är det regional/intercity med stopp överallt?

X2000 passar inte tidsmässigt på morgonen eller hem så jag åker "skrammeltåg" (x2000 är så överreklammerat :gnissla )
Från Alingsås går även den vanliga pendeln som "stannar överallt" lerum partille etc, kollat upp lägenheter där?

Har regionen runt kort 30 dagar vilket kostar 1350 kr där min arbetsgivaren betalar hälften, får åka obegränsat buss, spårvagn och tåg utom x2000 i hela västra götalandslän, :tummenupp

Pm:a om du vill veta mer.

ja just det...man behöver ha en portion tålamod om man ska pendla.:rolleyes: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3634596&postcount=8

[YOUTUBE-ID]gTxLN33YhaU[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Hur orkar man studera med massor med tentor där man "alltid kan läsa lite till" är min motfråga då:va

Ingen aning? Har inte pluggat sen gymnasiet sisådär 9 år sen nu eller nåt.

Mitt tips till trådskaparen är att gifta dig, har hört att erbjudanden från boplats börjar hagla in :D

kommer förresten själv antagligen får köpa en svindyr lgh inom kort om inte jag hittar nåt annat...men det kostar att ligga på topp :gnissla

ja just det...man behöver ha en portion tålamod om man ska pendla.:rolleyes:

Haha, fan vad tense han var då =)
Han på klippet alltså

Mitt tips till trådskaparen är att gifta dig, har hört att erbjudanden från boplats börjar hagla in :D

kommer förresten själv antagligen får köpa en svindyr lgh inom kort om inte jag hittar nåt annat...men det kostar att ligga på topp :gnissla

Hmm, är ju förlovad visserligen.

Och ja, det kostar verkligen en jävla massa om man ska ligga på topp i denna staden. Men räntorna är på väg upp då bör ju priserna mattas av lite. Fast man vet ju aldrig med Göteborg, det byggs ju inget någonstans och alla nya planer på att bygga får nedslag på sina ansökningar.

Hmm, är ju förlovad visserligen.

Och ja, det kostar verkligen en jävla massa om man ska ligga på topp i denna staden. Men räntorna är på väg upp då bör ju priserna mattas av lite. Fast man vet ju aldrig med Göteborg, det byggs ju inget någonstans och alla nya planer på att bygga får nedslag på sina ansökningar.

hehe bara att knyta ihop säcken då :hihi

Kan ju alltid hoppas att priserna sjunker lite åtminstone, det är ju nu det är lite farligt att fixa ett lån på 1½ mille, går räntan upp nån procent så är det ju inte direkt hundringar vi snackar i ökning :gnissla

Och hur lätt är det oftast att få en nybyggd hyresrätt som inte kostar skjortan? Det är ju bara att kolla vad lägenheterna på Eriksberg kostar...6-7000 för en 1:a...fy fan.

Kollar dom upp med jämna mellanrum att det verkligen är studenter som bor i studentlägenheterna eller vad? Kan ju hända att dom inte har nån koll alls och det bara är att bo kvar tills du hittar nåt annat. Vet att i Umeå har dom absolut noll koll på vilka som bor i studentlägenheterna. Jag vet då ingen som fått visa nåt studieintyg när dom flyttat in och jag vet flera som bott kvar i flera år fast dom inte studerar längre. Kanske är lika dålig koll i Göteborg?

Vi ger 4000 per skalle för ett hus på 160 m2 i Bräcke (bakom Eriksberg)

Då inkluderar det allt tele,bredband,lån och 50 m2 garage,dessutom slipper vi åka tåg flera timmar varje dag.

Edit:
Vi har fjärrkontroll till gargeporten.

Då inkluderar det allt tele,bredband,lån och 50 m2 garage,dessutom slipper vi åka tåg flera timmar varje dag.

Edit:

Då bor du ju billigare än mig :mad:

Jag måste också hitta en tant att bo med.

Kollar dom upp med jämna mellanrum att det verkligen är studenter som bor i studentlägenheterna eller vad? Kan ju hända att dom inte har nån koll alls och det bara är att bo kvar tills du hittar nåt annat. Vet att i Umeå har dom absolut noll koll på vilka som bor i studentlägenheterna. Jag vet då ingen som fått visa nåt studieintyg när dom flyttat in och jag vet flera som bott kvar i flera år fast dom inte studerar längre. Kanske är lika dålig koll i Göteborg?

Jag börjar misstänka att de inte har någon koll. Under min tid som student har jag inte heller fått visa upp intyg, så det är om de samkör med CSN eller LADOK, men en klasskompis sade att de inte har rätt att samköra register på det sättet (av samma anledning man inte få samköra sjukskrivningar med A-kassa och socialregister osv).

Edit:

Det börjar luta åt att köpa hus. Det blir ju inte dyrare än med lägenhet och man får garage, stor boyta osv. Samt fjärrkontroll till porten :tummenupp

Tjejen gillar tanken på hus så det gäller bara att man får lånelöfte så det räcker. Tur att lönerna är bra i Göteborg :fakta

Kan du inte bara göra någon 15+ are på smällen då så kan ni ju bo hos hennes föräldrar?

Thinking outside the box! :fattartil

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC