Lägenhet i umeå

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Ny tråd, samma tema. Nu börjar det bli bråttom, sitter här och söker ettor, tvåor, treor och fyror. Inga pengar till så stora lägenheter egentligen men det löser sig. Börjar bli rätt desperat. Förutom bostaden och balticgruppen finns det nånting annat? Går det bussar direkt till universitetet från överallt i hela umeå?

Det finns massor med privata bostadsbolag, har en lista på datorn hemma - men är på jobbet nu. Bostaden är säkraste kortet, men saknar du ködagar är det ganska kört. Har du ett halvår får du väl ett studentrum i korridor, men det kanske inte är intressant? Annars är Balticgruppen ett alternativ, dom har inga köer (först till kvar) - men det är ganska dyrt. Har du inte för fet inkomst under sommarn så kan du få bostadsbidrag upp till 1100 i månaden...

Det går bussar till universitetet från centrala stan. Bor du på fel sida om centrala stan så kan det vara lite knepigare.

Men det är enkelt att fixa bostad - finns alltid folk med stora lägenheter som vill ha en till tomte att dela hyran med. Kolla anslagstavlorna på universitetet.

Om du ska ha studentlägenhet är det bostaden och balticgruppen ja, kan såklart hyra privat också. Lägg in en annons i VK eller VF. Om du redan har nåt ställe att bo på så brukar det dyka upp många lappar där folk hyr ut i andra hand såfort terminen börjat, gäller att kolla anslagstavlorna noggrant.

Lokaltrafiken funkar bra, det går bussar från samtliga stadsdelar till Universitetet eller Sjukhuset (100m längre gångväg). Men om du vill vara äkta student så köper du cykel, busskort om 10 resor kostar trots allt 140kr..

Det första du gör är att regga dig hos "bostaden", vilken är Umeås största studentlägenhetsuthyrare. De har även vanliga lägenheter.

Du har en uthyrare som heter drott. Hette så förr iaf. De har ganska mycket också, dock vet jag ej om de är studentlägenheter. Har bla i utkanterna i Umeå. Typ tomtebo osv. Bra hyresvärd!

Tror ej att de har internetreggning, men leta rätt på deras nummer o ring!

Sen har du privata uthyrare du kan vända dig till. Det är lättare att komma i kontakt med dessa om du redan är på plats och kan läsa VK eller någon annan tidning...

Sist men inte minst... Om allt annat skiter sig kan du vända dig till studentkåren på universitetet och deras akutrumsförmedling. Har själv använt mig av denna precis då jag kom till Umeå. De fixade boende åt mig. (Dock i ett garage, hos en trevlig familj visserligen :hihi )

Det löser sig alltid på något sätt. Ta med mycket cash när du åker upp bara så du i värsta fall kan bo på hotell några nätter..

Förövrigt är Umeå en jättemysig stad med trevliga människor!

Lycka till!

Med så kot varsel som det är för dig tror jag det är enklast att fixa en lägenhet genom någon privatperson som har ett rum de hyr ut. Jag skulle vilja påstå att det är enkelt att ta sig till universitetet var du än är i stan.

Det är kört, stanna där du är....

Skämt åsido...en bra grej är att ringa ofta
då dom kan få in nya bostaäder lite hipp som happ....

vad tror ni om slevgränd i ersboda? Har hittat en trea på 80kvm som jag nog har råd med ett tag om jag bara snålar lite på mat och sånt. 5km till centrum står det iallafall. Verkar rätt schysst. Nån som studerat där som vet hur jobbigt det är att bo lite längre ifrån och sånt? Bilplats ingår också så jag kan ha min bil där och kanske samköra med någon. Är trea i kön.

Markus skrev:
2316563 Kan vara helt okej, eller helt jävla fruktansvärt skitdåligt. Tror inte det är jättebra i alla fall.
Det verkar ligga mitt emellan fyra olika skolor, så det lär ju vara fett med dryga ungar i hoodet.
http://www.hitta.se/SearchPlace.asp...E4nd&UCSB%3AButtonSearch=%A0%A0hitta%21%A0%A0
http://www.bostaden.umea.se/Portal/objects/ShowBlueprint.aspx?Objnum=2302006050101
Så ser lägenheten ut. Tycker det verkar riktigt bra. Framförallt så är det tvättstuga så man slipper använda samma som hela huset. Är ju som att gå på en offentlig toalett, passar inte en man med min sociala status alls.

honkiie skrev:
2316571...passar inte en man med min sociala status alls.

Där har du ju en poäng, å andra sidan är det lite mysigt med andras underklädsludd i kallingarna. En kittlande tanke att ha hundratals andra människors mikroskopiska kissrester i skrevet.

Hajar inte vad du ska med en trea till heller? Du ska bo där själv eller? Är det en övernattningslägenhet, eller varför väljer du en så liten lya?

honkiie skrev:
2316518 vad tror ni om slevgränd i ersboda? Har hittat en trea på 80kvm som jag nog har råd med ett tag om jag bara snålar lite på mat och sånt. 5km till centrum står det iallafall. Verkar rätt schysst. Nån som studerat där som vet hur jobbigt det är att bo lite längre ifrån och sånt? Bilplats ingår också så jag kan ha min bil där och kanske samköra med någon. Är trea i kön.

Det är ju alltid jobbigt med långa avstånd när man studerar. Räkna med att det tar ca 40minuter vintertid att frakta dig till skolan om du inte tar buss/bil.
Bussarna slutar dessutom gå dit runt 01.00 på natten så ska du hem efter krogen är det cykel eller taxi.

Samåkning ska nog inte vara nåt större problem, det brukar alltid finnas nån som inte orkar cykla. Räkna inte med några stora inkomster bara, folks tider brukar vara milt sagt varierande. En bra sak är att det är gratis att parkera vid universitetet om du skaffar ett parkeringskort via husservice.

Ersboda är annars ett relativt bra område att bo på om man vill ha en stor lokal till ett bra pris, nackdelen är ju som sagt att det är lite avsides. Det är ålidhem som gäller ;)

zoddri skrev:
2316693 Det är ju alltid jobbigt med långa avstånd när man studerar. Räkna med att det tar ca 40minuter vintertid att frakta dig till skolan om du inte tar buss/bil.
Bussarna slutar dessutom gå dit runt 01.00 på natten så ska du hem efter krogen är det cykel eller taxi.
Hur mycket kostar det att åka buss till universitetet förövrigt? Samma taxa som att åka vartsomhelst eller hur funkar bussåkning i umeå?

honkiie skrev:
2316700 Hur mycket kostar det att åka buss till universitetet förövrigt? Samma taxa som att åka vartsomhelst eller hur funkar bussåkning i umeå?

Buss inom Umeå stad kostar 20kr per resa, biljetten är giltig i en timme efter du köpt den, med andra ord kan du hinna tur och retur till centrum på en biljett. Kort med 10 resor kostar 140kr och man får inte nån studentrabatt om man bor inom Umeå kommun eller nåt liknande. Det är fullt pris för dig i alla fall.

TROR att det är samma priser till holmsund (Umeå hamn) också, även om det ligger ca 20km från själva staden.

zoddri skrev:
2316693
Det är ålidhem som gäller ;)
Men fy fan. Där eldar de upp möbler ju. "Fysikgränd"...brrr.. :skrämd :rofl :rofl

Har du stålar och ett någorlunda seriöst liv håller du dig borta från ålidhem. Gillar du suspekta fester, musik dygnet runt, kröka hårt osv osv ÄR ålidhem skiten.

honkiie skrev:
2316518 vad tror ni om slevgränd i ersboda? Har hittat en trea på 80kvm som jag nog har råd med ett tag om jag bara snålar lite på mat och sånt. 5km till centrum står det iallafall. Verkar rätt schysst. Nån som studerat där som vet hur jobbigt det är att bo lite längre ifrån och sånt? Bilplats ingår också så jag kan ha min bil där och kanske samköra med någon. Är trea i kön.
Heej!! Jag bor på östra, har en kompis som bor på slevgränd och det funkar=) Cykelavstånd till universitetet :yoparty

honkiie skrev:
2316700 Hur mycket kostar det att åka buss till universitetet förövrigt? Samma taxa som att åka vartsomhelst eller hur funkar bussåkning i umeå?
Har du csn kort kostar ett månadskort 315kr

Janet skrev:
2317023 Heej!! Jag bor på östra, har en kompis som bor på slevgränd och det funkar=) Cykelavstånd till universitetet :yoparty
Bra att veta från nån som bor där :tummenupp Får veta på måndag om den är min.

Dark_Messenger skrev:
2316935 Men fy fan. Där eldar de upp möbler ju. "Fysikgränd"...brrr.. :skrämd :rofl :rofl
Är inte det bara under brännbollsyran? Vild tillställning för övrigt...

Esquire skrev:
2318149 Är inte det bara under brännbollsyran? Vild tillställning för övrigt...
Precis. Har haft svinkul under denna varje gång. Helt galet. Hela ålidhem ser ut som ett slagfält efteråt. :fyllisar :rofl

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park