Läderställ + Regn?

Marhabba

aka Icebear
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Hornet -07
Hur fungerar de ihop? Läder och vatten är ju inte dirket bästa kompisar. Brukar ni dra på er ett regnställ när ni ska ut i skitväder?

Marhabba skrev:
Hur fungerar de ihop? Läder och vatten är ju inte dirket bästa kompisar. Brukar ni dra på er ett regnställ när ni ska ut i skitväder?

Alltid! Annars blir man soking wet!

Marhabba skrev:

...Jag skulle nog fundera både en och två gånger extra med tanke på att genomblött skinn bara har en bråkdel av slitstyrkan kvar jämnfört med vad det har när det är torrt...

riktiga män kör utan regnställ :) hehe nee skämt åsido... rätt gött med regnställ..så slipper man bliskyblöt lika fort...!

Skinnställ är inte regnställ.

Regnställ över skinnet är det som gäller. Så slipper man dessutom bli blöt och frusen! :) Om skinnet ändå blir blött var noga med att torka i rummstemp och hängande normalt (fyll med gamla handdukar, som när man torkar blöta skor) smörj in.

/Fredde

jag har en tight latex-kodis-liknande dräkt utanpå stället.

Ett sånt porrigt latex ställ... Är inte de ett helvete att sätta på sig? Eller smörjer man in sig med någon typ av gidmedel? :rolleyes: :tungan

Magoozi skrev:
Ett sånt porrigt latex ställ... Är inte de ett helvete att sätta på sig? Eller smörjer man in sig med någon typ av gidmedel? :rolleyes: :tungan
ja mycket glidmedel går det åt

tar på det på skinnstället innan, sen på med båda
behövs dock inte om det är lagom stort, men mitt e slajmtaijt

Att ha regnställ eller inte varierar ju lite på vad man har för hoj, körställning m.m.
Låg härom året och körde upp till Dalarna (ca 60mil) och hade turen att få ösregn de sista 40 milen.
När jag kom fram så var jag endast blöt på axlarna men inte såpass att det kändes innanför, handskarna var väl ganska blöta också...
Sen kan det ju självklart diskuteras hurpass bra skyddsegenskaper stället får på dessa blöta ställen...

jag kör i bara skinnstället i regn, har inte blivit blött igenom än iaf... men så är stället ganska nytt o väl behandlat...

har dock inte kört några längre sträckor i regn, 3-4 mil har det blivit ett par gånger i hårt regn

Ser till att blöta stället ordentligt inför varje säsong, smörjer in med ecol olja å så får det torka in ordentligt.
Håller sig smidigt å tort ....länge.

Samma procedur på hösten, :tummenupp

Slutade med regnställ för flera år sedan.
När det är kallt, en överdragsjacka på.

Å så kör jag ca 1500 mil per år, sista årens sommrar känns det som om det mest är just i regn... :4skrika

Mitt tips är att köpa en hel regnoverall, det finns inget mer obehagligt än när det läcker in vatten i korsryggen i glipan mellan regnbyxor och jacka :)

Har man bara rätt utrustning så att man håller sig torr så kan det vara ganska avkopplande att köra i regn också, tycker jag.

*/ ?>
Back