Läcker bensin, från förgasare.. nästan.

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Startade hojen för första gången igår.. till min förvåning fick jag en pöl med bensin på marken. Felsökning!
Efter att ha demonterat kåpor och tank lokalisera jag läckan. Se bild.
Bensintillförseln till förgasare 3 & 4.

Varför läcker bara en tänkte/tyckte jag. Så jag provade att strypa soppa tillförseln till förgasare 3 & 4.
Då läckte 1 & 2 helt plötsligt. :va Tog bort strypningen igen så att 3 & 4 fick bensin, eller nästan fick iaf. Det läckte ju.

Med dessa symptom drog jag slutsatsen att förgasarna kanske kleggat igen av gammal bensin i förgasarna, som jag för övrigt tömde innan förvaring. Slet av luftburken, drog igång motorn.
Inte helt förvånat såg jag ett moln/fukt/bensin skvätta upp ur fugg. nr 4.

Vid det här laget hade jag fått upp tempen i motorn, så vad händer om jag gasar lite o inte bara står på tomgång? Då läckte det minsann inte, släppte gasen efter lite varvning och vipps så läckte det! :mad:

Ju mer jag varvade & längre stunder desto mindre läckte det tills det i princip nästan sluta, tror jag.

• Kan det vara så att jag med lite varvning fick rensat fuggen?
  • Skall det läcka sådär från anslutningarna till fuggarna om det blir lite motstånd?

Last edited:
T-röret där du markerat att det läcker tätar med hjälp av en o-ring mot respektive förgasare.
Det är möjligt att o-ringen torkat lite och därför krymt något när den stått still under vintern.
När dom utsätts för bensin igen så sväller dom igen och börjar troligen täta igen. Om det fortsätter läcka är det bara riva isär och byta ut dem....

DM skrev:
2081997 T-röret där du markerat att det läcker tätar med hjälp av en o-ring mot respektive förgasare.
Det är möjligt att o-ringen torkat lite och därför krymt något när den stått still under vintern.
När dom utsätts för bensin igen så sväller dom igen och börjar troligen täta igen. Om det fortsätter läcka är det bara riva isär och byta ut dem....

Hoppas det är som du säger angående ringarna, att dem sväller. Då är det kanske dags att byta tills nästa säsong om dem håller denna.

Då återstår bara frågan varför det kom "fukt/ångor" ur fugge 4

Precis samma bekymmer på min cbr 97:a det dryper ut på exakt samma ställe som du beskriver fabbe.

Hur löste det sig tillslut?
Svällde O-ringarna eller fick du riva förgasarna? Jag funderar även på om det finns någon bränsleretur på förgasarhojar? för jag har två slangar hängandes under tanken som inte går nånstans, en kan jag förstå men två?

Jag är ju glad om jag slipper meka lös förgasarna då det är väldigt bökigt minsann.

Såg nu att fabbe inte längre är med oss.
Men tackar ändå för denna trådens lösning av mitt problem då jag har sökt hela dagen efter svar på om T-kopplingarna ska täta eller ej.
Tack

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla