Startade hojen för första gången igår.. till min förvåning fick jag en pöl med bensin på marken. Felsökning!
Efter att ha demonterat kåpor och tank lokalisera jag läckan. Se bild.
Bensintillförseln till förgasare 3 & 4.
Varför läcker bara en tänkte/tyckte jag. Så jag provade att strypa soppa tillförseln till förgasare 3 & 4.
Då läckte 1 & 2 helt plötsligt.
Tog bort strypningen igen så att 3 & 4 fick bensin, eller nästan fick iaf. Det läckte ju.
Med dessa symptom drog jag slutsatsen att förgasarna kanske kleggat igen av gammal bensin i förgasarna, som jag för övrigt tömde innan förvaring. Slet av luftburken, drog igång motorn.
Inte helt förvånat såg jag ett moln/fukt/bensin skvätta upp ur fugg. nr 4.
Vid det här laget hade jag fått upp tempen i motorn, så vad händer om jag gasar lite o inte bara står på tomgång? Då läckte det minsann inte, släppte gasen efter lite varvning och vipps så läckte det!
Ju mer jag varvade & längre stunder desto mindre läckte det tills det i princip nästan sluta, tror jag.
Efter att ha demonterat kåpor och tank lokalisera jag läckan. Se bild.
Bensintillförseln till förgasare 3 & 4.
Varför läcker bara en tänkte/tyckte jag. Så jag provade att strypa soppa tillförseln till förgasare 3 & 4.
Då läckte 1 & 2 helt plötsligt.

Med dessa symptom drog jag slutsatsen att förgasarna kanske kleggat igen av gammal bensin i förgasarna, som jag för övrigt tömde innan förvaring. Slet av luftburken, drog igång motorn.
Inte helt förvånat såg jag ett moln/fukt/bensin skvätta upp ur fugg. nr 4.
Vid det här laget hade jag fått upp tempen i motorn, så vad händer om jag gasar lite o inte bara står på tomgång? Då läckte det minsann inte, släppte gasen efter lite varvning och vipps så läckte det!

Ju mer jag varvade & längre stunder desto mindre läckte det tills det i princip nästan sluta, tror jag.
- Kan det vara så att jag med lite varvning fick rensat fuggen?
- Skall det läcka sådär från anslutningarna till fuggarna om det blir lite motstånd?
Last edited: