En liten fundering: Tidigare när jag lött in tankreturer och sådant har jag tömt, spolat och vattenfyllt tanken. Nu överväger jag att svetsa igen ett hål i en extratank jag har liggande. Visserligen är den garanterat tom på ångor efter flera år i förråd och utan lock, kran och flottör, men frågan är ju ändå lite intressant.
Jag använder co2 till mig-svetsen och undrar om det inte går att fylla en tank med co2 innan svetsning? Är co2 tyngre än bensinångor och kapabel att pressa ut dessa? Lite av en rotgasfunktion skulle man väl få då, och co2 är ju nästintill gratis om man har en sjysst Presto-gubbe i krokarna. Själv fick jag en 8kg industrisläckare (ej återfyllbar men full och plomberad) för en hundring när jag skulle svetsa rost på bilen, och han fixade även en nytryckt 6kg tub utan stigarrör till svetsen för en lusentapp. Fylls för en hundring..
Skulle det räcka att trycka tanken pinfull med en kolsyre släckare?
Jag använder co2 till mig-svetsen och undrar om det inte går att fylla en tank med co2 innan svetsning? Är co2 tyngre än bensinångor och kapabel att pressa ut dessa? Lite av en rotgasfunktion skulle man väl få då, och co2 är ju nästintill gratis om man har en sjysst Presto-gubbe i krokarna. Själv fick jag en 8kg industrisläckare (ej återfyllbar men full och plomberad) för en hundring när jag skulle svetsa rost på bilen, och han fixade även en nytryckt 6kg tub utan stigarrör till svetsen för en lusentapp. Fylls för en hundring..

Skulle det räcka att trycka tanken pinfull med en kolsyre släckare?