Läckande kolfibertank

snäppe1

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2013
Hoj
suzuki gsxr 1000
Hej har en kolfibertank till en gsxr 1000-03..
Tanken läcker nertill i den sammanpressade skarven.
finns det någon vänlig själ som vet hur man ska laga det..?
Mvh hård och hårig..

Var intresserad av en sådan tank förut och sökte runt, fick då faktan att dessa läcker rätt ofta. Lagar du den är det bara en tidsfråga innan den läcker snart igen.

Vill du ändå göra ett försök hade jag köpt kolfiber filt/ark och gjort som man brukar göra med kolfiber och glasfiber grejer när man tillverkar de. Allt hittar du på biltema vid båt avdelningen.

Okej jag har försökt å laga den, det höll i en dag sen läckte det bara mer :huvet
Letar just nu efter en annan tank men dom verkar tyvärr inte växa på träd..

Okej jag har försökt å laga den, det höll i en dag sen läckte det bara mer :huvet

Jag skulle tro att enda sättet att laga den är att försiktigt dela hela överdelen från underdelen i den limmade skarven. Sedan slipa av fläns/fogytorna, tvätta svinigt rent och limma den på nytt med ett för ändamålet avsett epoxilim enligt limtillverkarens anvisningar.

Sök på google på "carbon tank for Zoran" så hittar du en fin beskrivning på hur en kolfibertank blir till i ett litet garage.

MVH/

Lasse

Jag har en över, du kan få byta rätt av mot en vanlig. Kan t.o.m leverera den hem till dig och hämta den andra :tummenupp

Last edited:

Hur gjorde du?

Det borde funka att slipa ca 3 cm på sidorna med 400 papper, rengöra med aceton och bygga med epoxi och kolfiberväv 2 lager. Allt finns på biltema.

tack alla för svaren återstår å se om jag gör ett nytt försök..
eller om jag lyckas få tag i en plåtis ist :)
en fråga till är kålfiber tanken större en orginal tanken? tycker det känns lite så!!

En bild eller tre hade inte skadat, laga går men hur finns det lite variationer på.

tack alla för svaren återstår å se om jag gör ett nytt försök..
eller om jag lyckas få tag i en plåtis ist :)
en fråga till är kålfiber tanken större en orginal tanken? tycker det känns lite så!!

De flesta kolfiber tankar jag sett är gjorda för endurance-raing och brukar vara lite större.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort