Läckande bensinkran?

Tofte

Mcpilot
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Yamaha yzf750r-93 "såld",Kawasaki klx 650"såld",cbr 900rr streetfighter-92"såld", fazer 600-00 såld. gsx 750-84såld. honda vtr 1000
Hej!har problem med hojen den går kanon bra upp till 4000 rpm men sen dör den och bluddrar o har sig, men när jag stannar och gasar så varvar den ända upp till varvstppet utan problem.
Dan efter provade jag igen men samma historia då,sen började det läcka bensin under tanken lyfte och kollade. det läckte där man trycker på bränsleslangen, en liten fyrkantig sak. när jag tog bort slangen så ran det bensin ut ur mynningen. Jag har för mig att det ska stoppa när man tar bort slangen.Kanske felet sitter där och det är därför den inte klarar varva under drift?
Tog körkortet igår så man är ju sugen att ut o dra :yoparty
Hojen är en Yamaha yzf 750r -93

Tofte skrev:
Hej!har problem med hojen den går kanon bra upp till 4000 rpm men sen dör den och bluddrar o har sig, men när jag stannar och gasar så varvar den ända upp till varvstppet utan problem.
Dan efter provade jag igen men samma historia då,sen började det läcka bensin under tanken lyfte och kollade. det läckte där man trycker på bränsleslangen, en liten fyrkantig sak. när jag tog bort slangen så ran det bensin ut ur mynningen. Jag har för mig att det ska stoppa när man tar bort slangen.Kanske felet sitter där och det är därför den inte klarar varva under drift?
Tog körkortet igår så man är ju sugen att ut o dra :yoparty
Hojen är en Yamaha yzf 750r -93
Går bränslepumpen när du slår på tändningen?

Går det inte att varva den över 4000rpm under belastning öht? Isf kanska det kan vara värt att kolla exup´en. Sitter det inte en skruv mitt i den fyrkantiga "saken"? Den vrider man på ett halv varv för att stänga av den isf. Har för mig det gör det på min iallafall. Inte säkert det ser likadant ut, men iallafall.

Brutus skrev:
Går det inte att varva den över 4000rpm under belastning öht? Isf kanska det kan vara värt att kolla exup´en. Sitter det inte en skruv mitt i den fyrkantiga "saken"? Den vrider man på ett halv varv för att stänga av den isf. Har för mig det gör det på min iallafall. Inte säkert det ser likadant ut, men iallafall.
Nä, det sitter inte nån sån på min.(skruv alltså)
Däremot så sitter det ett menbran inne i den som ska stoppa soppan när hojen är avstängd och öppnas av en vakumslang (sitter på den ochså)när man startar.
Jag tror att menbranet är trasigt så att motorn suger det lilla som finns och därför orkar den inte varva mer!
Kollade vad ett nytt kostade: 2 200:- :(
Ska ut och kolla funktionen på den nu,känns lite surt att lägga dom pengarna på en sån grej!

Hej.. hade samma symptom/problem med min 750..
och passa dig.. kalaset kan bli dyrare än väntat om man inte åtgärdar
snarast.
JA, lossar du soppaslangen ska det EJ rinna soppa!
Har samma typ av (värdelösa) vakumkran på min som med tiden blev kass
och till slut fyllde motorn med soppa! rann ca. 8-9 liter ur oljepluggen när jag tömde.. ingen hit att veva runt en motor med fyllda cylindrar!
(om motorn går lite tynge än vanligt vid start så är det en varningssignal)
ang. bluddrandet så gjorde min samma sak p.g.a att den tömde flottörhusen
på soppa och därmed inte fick mer soppa än att den max varvade 5-6000 och
toppade ca 120 blås.. stannade man en stund var det fullt ös i nån minut igen
tills det började om..
Jag lämnade in hojen och fick förgasarna rengjorda så försvann problemet.

Så mitt tips e: rengör fuggarna och byt soppakran!

Edit: 2200:- för en soppakran?!?!! inbyggd pump eller?
min kostade ett par hundra..

Corbalin skrev:
Hej.. hade samma symptom/problem med min 750..
och passa dig.. kalaset kan bli dyrare än väntat om man inte åtgärdar
snarast.
JA, lossar du soppaslangen ska det EJ rinna soppa!
Har samma typ av (värdelösa) vakumkran på min som med tiden blev kass
och till slut fyllde motorn med soppa! rann ca. 8-9 liter ur oljepluggen när jag tömde.. ingen hit att veva runt en motor med fyllda cylindrar!
(om motorn går lite tynge än vanligt vid start så är det en varningssignal)
ang. bluddrandet så gjorde min samma sak p.g.a att den tömde flottörhusen
på soppa och därmed inte fick mer soppa än att den max varvade 5-6000 och
toppade ca 120 blås.. stannade man en stund var det fullt ös i nån minut igen
tills det började om..
Jag lämnade in hojen och fick förgasarna rengjorda så försvann problemet.

Så mitt tips e: rengör fuggarna och byt soppakran!

Edit: 2200:- för en soppakran?!?!! inbyggd pump eller?
min kostade ett par hundra..
Tack för infon.
Jo det sitter en elpump i tanken, fastskruvat på en stor metallplatta som i sin tur är fastskruvad under tanken, o på samma platta jämte sitter soppakranen.

Har köpt en annan (beg) soppakran på hojbiten i Mönsterås , så jag ska försöka rengöra fuggarna nu, nån som vet hur? räcker det att rengöra kopparna? :confused:

ja jag lär ju säga grattis till kortet det närmar sig för mig också är så jävla nervös just nu

Hade det inte varit enklare att ta isär kranen ochkolla om membranet var paj? Ofta är det o-ringen som är skadad, och ofta går det att temporärfixa genom att vända på den.

Soppakran och inbyggd pump i tanken?
Är du säker på att det är så?
Låter rätt ologiskt.

Kan nämna att FZR1000 av motsvarande årsmodeller har pumpen sitter externt, strax framför bakfjädringen. I tanken sitter endast en rätt simpel soppakran som normalt sett alltid är öppen (inte ens vakuumstyrd).

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...