Läckage i styrdämpare

• Thread starter Thread starter Raffe
  • Start date Start date

Raffe

Guest
Har en Öhlins styrdämpare och har märkt att den verkar läcka lite då man wheelat och sätter ner framhjulet lite snett. Är det helt normalt eller är något fel? Har jag den för hårt åtdragen (har för mig jag kör med 12 snäpp från min läget (10 är tydligen rekommenderat för vanlig gatkörning).

I styrdämpare - liksom i alla stötdämpare - finns det en eller flera packboxar. Troligen är det den som har börjat läcka, så det är dags att byta.

Kontakta Scott Svenska AB för att få reda på var du kan lämna in den.

Hållnäsgatan 8
Box 2055
750 02 Uppsala
Tel: +46 18 56 28 00
Fax: +46 18 52 28 00
E-mail:info@scottsports.se

det sitter två packningar på båda sidorna där kolvstången går. sen sitter en packning där justerskruven sitter, och en sista som sitter på samma ställe som justerskruven fast i den andra ändan den är en sort tryckutjämnare om du öppnar den så finns den en sorts skumgummi liknande liten rund pinne, det är i denna ända man luftar och fyller den med olja. om man ska meka själv så är det väldigt viktigt att man inte har nån luft kvar, detta känner man om man sätter fast t,ex kolvstången i ett skruvstäd och drar dämparen fram å bakåt med lagom dämpning, man känner tydlig skillnad på om det är luft eller icke luft kvar!!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul