Läckage i styrdämpare

• Thread starter Thread starter Raffe
  • Start date Start date

Raffe

Guest
Har en Öhlins styrdämpare och har märkt att den verkar läcka lite då man wheelat och sätter ner framhjulet lite snett. Är det helt normalt eller är något fel? Har jag den för hårt åtdragen (har för mig jag kör med 12 snäpp från min läget (10 är tydligen rekommenderat för vanlig gatkörning).

I styrdämpare - liksom i alla stötdämpare - finns det en eller flera packboxar. Troligen är det den som har börjat läcka, så det är dags att byta.

Kontakta Scott Svenska AB för att få reda på var du kan lämna in den.

Hållnäsgatan 8
Box 2055
750 02 Uppsala
Tel: +46 18 56 28 00
Fax: +46 18 52 28 00
E-mail:info@scottsports.se

det sitter två packningar på båda sidorna där kolvstången går. sen sitter en packning där justerskruven sitter, och en sista som sitter på samma ställe som justerskruven fast i den andra ändan den är en sort tryckutjämnare om du öppnar den så finns den en sorts skumgummi liknande liten rund pinne, det är i denna ända man luftar och fyller den med olja. om man ska meka själv så är det väldigt viktigt att man inte har nån luft kvar, detta känner man om man sätter fast t,ex kolvstången i ett skruvstäd och drar dämparen fram å bakåt med lagom dämpning, man känner tydlig skillnad på om det är luft eller icke luft kvar!!

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back