läckage öhlins dämpare

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
Långsam men underbar
hej

Jag har fått ett väldigt stort problem.. var ute och körde för ett tag sen och märkte att hojen blev väldigt mjuk i dämparen.. så när jag kommer fram till min destination och hoppar av hojen så pekar polaren på mitt bakdäck så jag vänder mig om och tittar och då ser jag att slangen som går från bakdämparen till behållaren har spruckit och att all olja från behållaren har sprutat på däcket..(hade änglavakt då det bara kom vänstersvängar).. så nu har jag ingen dämpning överhuvudtaget...har lindat runt slangen med ett antal tejp rullar men det läcker fortfarande igenom..

vet någon hur jag ska gå tillväga.. har vart och pratat med öhlins men de kunde inte hjälpa mig.. de rekomendera mig till en öhlins auktoriserad verkstad.. åkte till ava.. då de sa att jag skulle komma dit med själva dämparen så skulle de se om den skulle behöva renoveras med mera.. för en ganska saftig summa.. vilket inte kommer på frågan då jag inte vågar ge mig på att ta loss hela bakdämparen... vet någon något ställe som kan fixa detta smidigt och enkelt..

behöver bara en stålomspunnen slang som är nästan identisk med en vanlig bromsslang. och kan fylla på behållaren med ny olja.. tips på någon verkstad som tillverkar egna slangar?? Vill ut och åka sommaren är snart slut:huvet tacksam för alla hjälpande svar.

Jag letar framgaffel och sökt på ölhins, det finns massor av trådmeter i ämnet

Finns en firma i sollentuna som jag var hos förra året för att fixa nya bromsslangar till kawan jag hade. minns inte vad firman heter men vet vart den ligger. kan ju höras på telefon så förklarar jag vägen.

bara att plocka loss slangen och ta med dig, slänga fram den på disken och säga att du vill ha en likadan.

Bara gå till villken hydralfirma som hellst och köpa en slang, samt be dom pressa den.
Se till att komma vid lunchtid. Då pressar dom mer en gärna, då pengarna slinker direkt ner i fickan på personen som pressar:D

tack för alla snabba svar.. bully minns du vad du fick betala för din slang?

500 -+ 100 kr
men det var ganska långa slangar till ett streetfighterbygge.

NBM Hydralik nere vid Pampas Marina Solna brukar göra undertiden du väntar.

Är det slangen till Hydralförspänningen som rykt så kan du kanske fylla på och fixa det på plats... Men är det till själva dämparen så kommer du måsta ta isär den för att lufta den och fylla på olja å gas..

blir att köpa slang imorgon och hålla tummarna att jag inte kommer behöva lufta dämparen..

Det låter som du tar den dyra vägen. Är väl bara ta lös dämparen å lämna in den. Tar ju ca 30 sekunder att ta lös den och hade du öhlins-meck i närheten blir det ju inte dyrt om det är ett enkelt fix. Blir det ett dyrt fix så kan du ju ändå inte laga det själv.

Är slangen trasig måste oljan bytas och gas fyllas på. Bara att lämna in om du inte har trycksättningsverktyget a 5kkr...

Finns ingen olja i dämparen just nu överhuvudtaget.. men nu är slangen påsatt. så det ända som fattas är väl bara att fylla på med ny olja/gas sen borde det väl vara klart... eller är det inte så enkelt?.. vad menar du med trycksättingsverktyget? själva nålen eller?

Det låter som du tar den dyra vägen. Är väl bara ta lös dämparen å lämna in den. Tar ju ca 30 sekunder att ta lös den och hade du öhlins-meck i närheten blir det ju inte dyrt om det är ett enkelt fix. Blir det ett dyrt fix så kan du ju ändå inte laga det själv.

dyra vägen är det väl inte .. köpte slangen för 400 kr.. det var ungefär samma pris som verkstaden sa att de skulle ta.. ända skillnade nu är att allt är komplett och det ända som återstår är att fylla olja

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back