kylvätskeläckage eller inte???

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Noterade idag att det sitter ett ljustgult skum i min oljepåfyllningsplugg(på min TL1000s). Slog mig att jag läst här nånstans att oljan blir mjölkaktig om det hamnar glykol i den.

Oljan ser i vilket fall ut precis som vanligt, det kom ut rätt mängd kylvätska, kan iof bara ha läckt lite grann...

I vilket fall, kan det vara så att det är kopplingen som "skummar" upp olja, som lagt sig i pluggen? pluggen sitter liksom precis i linje för att det skulle kunna bli så.

Vet inte hur det ser ut om det läcker in i oljan, nån som känner igen det här skummet???

Tacksam för hjälp...

Bifogat

• oljeplugg.JPG
    oljeplugg.JPG
    28.9 KB · Visningar: 67
Psychobiker skrev:
2103494nån som känner igen det här skummet???
Jag är långt ifrån nån oljeexpert men det ser misstänkt likt ut det skum man kan se i oljepåfyllningslocket på bilar som körs korta sträckor. Dvs "kondensskum" :)

Maranello skrev:
2103506 Jag är långt ifrån nån oljeexpert men det ser misstänkt likt ut det skum man kan se i oljepåfyllningslocket på bilar som körs korta sträckor. Dvs "kondensskum" :)

Håller med föregående skrivare. Prova torka rent, kör motorn riktigt varm o kolla igen. Hur ser avgaserna ut?
Borde skifta färg om du har läckage. :tummenupp

Tack för de snabba svaren! Hojen har ju stått länge, och körts just precis korta sträckor, så jag provar det, så hoppas vi att det är så enkelt :banana

/Pajje

precis..posör kör inte fööör mycket i staden..då kan den oså bli så :D

Psychobiker skrev:
2103494 Noterade idag att det sitter ett ljustgult skum i min oljepåfyllningsplugg(på min TL1000s). Slog mig att jag läst här nånstans att oljan blir mjölkaktig om det hamnar glykol i den.

Oljan ser i vilket fall ut precis som vanligt, det kom ut rätt mängd kylvätska, kan iof bara ha läckt lite grann...

I vilket fall, kan det vara så att det är kopplingen som "skummar" upp olja, som lagt sig i pluggen? pluggen sitter liksom precis i linje för att det skulle kunna bli så.

Vet inte hur det ser ut om det läcker in i oljan, nån som känner igen det här skummet???

Tacksam för hjälp...

Precis sk kondensskumm speciellt om hojen stått med samma olja sedan förra säsongen.
Byt olja försvinner fenomenet.

2ono skrev:
2104082 Precis sk kondensskumm speciellt om hojen stått med samma olja sedan förra säsongen.
Byt olja försvinner fenomenet.

:tummenupp

Ett tips är att innan man ställer av hojen så fyller man upp till locket! sedan tömmer man och byter filter och häller i ny olja innan säsongen börjar.

Draco Dorminens skrev:
2104101 Ett tips är att innan man ställer av hojen så fyller man upp till locket! sedan tömmer man och byter filter och häller i ny olja innan säsongen börjar.
Inte sjutton uppstår det skum när hojen står still :va
Det är ju bara när man startar upp maskinen och inte låter den gå ordentligt varm. Mao starta inte under vintern (och/eller kör inte korta sträckor).

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti