kylvätskeläckage eller inte???

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Noterade idag att det sitter ett ljustgult skum i min oljepåfyllningsplugg(på min TL1000s). Slog mig att jag läst här nånstans att oljan blir mjölkaktig om det hamnar glykol i den.

Oljan ser i vilket fall ut precis som vanligt, det kom ut rätt mängd kylvätska, kan iof bara ha läckt lite grann...

I vilket fall, kan det vara så att det är kopplingen som "skummar" upp olja, som lagt sig i pluggen? pluggen sitter liksom precis i linje för att det skulle kunna bli så.

Vet inte hur det ser ut om det läcker in i oljan, nån som känner igen det här skummet???

Tacksam för hjälp...

Bifogat

• oljeplugg.JPG
    oljeplugg.JPG
    28.9 KB · Visningar: 67
Psychobiker skrev:
2103494nån som känner igen det här skummet???
Jag är långt ifrån nån oljeexpert men det ser misstänkt likt ut det skum man kan se i oljepåfyllningslocket på bilar som körs korta sträckor. Dvs "kondensskum" :)

Maranello skrev:
2103506 Jag är långt ifrån nån oljeexpert men det ser misstänkt likt ut det skum man kan se i oljepåfyllningslocket på bilar som körs korta sträckor. Dvs "kondensskum" :)

Håller med föregående skrivare. Prova torka rent, kör motorn riktigt varm o kolla igen. Hur ser avgaserna ut?
Borde skifta färg om du har läckage. :tummenupp

Tack för de snabba svaren! Hojen har ju stått länge, och körts just precis korta sträckor, så jag provar det, så hoppas vi att det är så enkelt :banana

/Pajje

precis..posör kör inte fööör mycket i staden..då kan den oså bli så :D

Psychobiker skrev:
2103494 Noterade idag att det sitter ett ljustgult skum i min oljepåfyllningsplugg(på min TL1000s). Slog mig att jag läst här nånstans att oljan blir mjölkaktig om det hamnar glykol i den.

Oljan ser i vilket fall ut precis som vanligt, det kom ut rätt mängd kylvätska, kan iof bara ha läckt lite grann...

I vilket fall, kan det vara så att det är kopplingen som "skummar" upp olja, som lagt sig i pluggen? pluggen sitter liksom precis i linje för att det skulle kunna bli så.

Vet inte hur det ser ut om det läcker in i oljan, nån som känner igen det här skummet???

Tacksam för hjälp...

Precis sk kondensskumm speciellt om hojen stått med samma olja sedan förra säsongen.
Byt olja försvinner fenomenet.

2ono skrev:
2104082 Precis sk kondensskumm speciellt om hojen stått med samma olja sedan förra säsongen.
Byt olja försvinner fenomenet.

:tummenupp

Ett tips är att innan man ställer av hojen så fyller man upp till locket! sedan tömmer man och byter filter och häller i ny olja innan säsongen börjar.

Draco Dorminens skrev:
2104101 Ett tips är att innan man ställer av hojen så fyller man upp till locket! sedan tömmer man och byter filter och häller i ny olja innan säsongen börjar.
Inte sjutton uppstår det skum när hojen står still :va
Det är ju bara när man startar upp maskinen och inte låter den gå ordentligt varm. Mao starta inte under vintern (och/eller kör inte korta sträckor).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT