Kylrör till minimoton??

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Vad säger ni. Kan man andvända vanliga rör som man har till badrum för att tillverka lite krökar till kylsystemet på minin?? Eller är det en dum idé :va

Jag funderade på ifall den där cromateringen på rören (vet inte vad det heter) kommer att hålla?? Gör ingenting om det utvändiga flagnar av men vill inte att det invändiga skall lossna och sätta sig i pumpen :va

bebbe skrev:
Jag funderade på ifall den där cromateringen på rören (vet inte vad det heter) kommer att hålla?? Gör ingenting om det utvändiga flagnar av men vill inte att det invändiga skall lossna och sätta sig i pumpen :va

Om du tänker på sådandär chromade badrumsrör så är dom väl inte chromade inuti ?:va

Annars ta vanliga kopparör.

Ja det är koppar rakt igenom, sen ytskickt bara. Så det kan inte flagna.

Långa farbron skrev:
Om du tänker på sådandär chromade badrumsrör så är dom väl inte chromade inuti ?:va

Annars ta vanliga kopparör.

Tänkte det men hade dessa rören liggandes hemma :tungan

Ser ut som om de är behandlade även på insidan :va Iaf om jag lyser in med en ficklampa.

bebbe skrev:
Tänkte det men hade dessa rören liggandes hemma :tungan

Ser ut som om de är behandlade även på insidan :va Iaf om jag lyser in med en ficklampa.

Ja jag skall inte säga säkert,men om du vill så kan jag kolla med rörböjar avd på jobbet i morgon.

bebbe skrev:
Vad säger ni. Kan man andvända vanliga rör som man har till badrum för att tillverka lite krökar till kylsystemet på minin?? Eller är det en dum idé :va
Jag har läst en del om korrosion i skolan, och jag tror inte det kommer bli så bra. Rören kommer släppa kopparpartiklar. När de sedan hamnar i kylaren och cylindern bildas ett galvaniskt element. Eftersom koppar är ädlare än aluminium kommer aluminiumet offras. Aluminiumet blir till joner i vattnet, d.v.s. fräts bort.

Bearing skrev:
Jag har läst en del om korrosion i skolan, och jag tror inte det kommer bli så bra. Rören kommer släppa kopparpartiklar. När de sedan hamnar i kylaren och cylindern bildas ett galvaniskt element. Eftersom koppar är ädlare än aluminium kommer aluminiumet offras. Aluminiumet blir till joner i vattnet, d.v.s. fräts bort.

Det där var intressant info!! Precis den typen man vill ha. Skall kolla lite mer på silicon slangar innan jag gör någonting med rör. Det brukar ju vara styvare så de håller nog formen bättre, antar jag :va

bebbe skrev:
Det där var intressant info!! Precis den typen man vill ha. Skall kolla lite mer på silicon slangar innan jag gör någonting med rör. Det brukar ju vara styvare så de håller nog formen bättre, antar jag :va

Silikonslang i de flesta dimensioner hittar du på Lundgrens maskinteknik i Sisjön.

Jag tror inte på koppar eller stålrör, det lär korrogera rätt fort.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...