Kylpastans vara eller icke vara.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Ja, håller på och pular ihop ett stycke dator. Eftersom jag är grön på detta område så läser jag noggrant instruktioner från datorbyggarskolans utmärkta sida.

Dock hann jag inte så långt innan det blev delade meningar mellan den medföljande instruktionen och deras instruktioner.

Datorbyggarskolan anser att det är mycket viktigt att applicera kylpasta mellan fläkt och processor medan instruktioner från processorns tillverkare visar att dom bara sätter dit kylfläkten utan kylpasta.

Så, ska jag åka och tjöpa lite kylpasta eller ej?

Processorn det handlar om är en Intel Core 2 Duo om det spelar någon roll.

Mvh Jonathan

Tjöp kylpasta!

Sen ska det vara en liten klick på ungefär ett riskorn mitt på härligheten.

Edit: Vissa stockkylare har redan kylpasta på undersidan. Ta då bort detta och sätt på lite ny.

Tjöp kylpasta!

Sen ska det vara en liten klick på ungefär ett riskorn mitt på härligheten.

Edit: Vissa stockkylare har redan kylpasta på undersidan. Ta då bort detta och sätt på lite ny.

Okey, då gör jag det!

Edit: Såg att min processor redan hade lite klet från början. Men detta duger alltså inte?
Och då kommer den naturliga följdfrågan, varför inte?

Last edited:
Hade du haft en äldre processor och monterat den utan kylpasta så hade du snabbt blivit varse om varför man behöver den för då hade det om du haft otur luktat mumma och din prolle hade varit svart.

Kylpastans funktion är helt enkelt att den ska täta mellan kylfälnsen och processorn. Oavsett hur fin man gör ytorna kommer det alltid att finnas små ojämnheter, i dessa ojämnheter så blir det då luft och luft är inge vidare på att avleda värme och det resulterar i att det blir varmt!

www.sweclockers.com <-- där finner du massvis med all info du kan tänkas behöva.

Ang appliceringen ska man INTE göra som Joy säger. Applicera lite kylpasta (dvs LITE) och använd ett rakblad lr liknande för att stryka ut det till ett tunt tunt lager på processorn. Tar man för mkt kylpasta så blir kylningen sämre, blir det ett ojämnt lager kan man få roliga problem pga värmen.

Vill man vara riktigt ambitiös kan man först stryka ut ett tunt lager på kylflänsen som man sedan torkar bort med ett stycke rent bomullstyg. Detta för att få in kylpasta i dessa små mikroskopiska utrymmen som finns i metallen. Sedan gör man som jag skrev ovan.

Kom dock ihåg, INGA fingrar på undersidan kylflänsen eller på processorkärnan då det fett vi kvarlämnar är väldigt dåligt för värmeöverföringen :)

Om man använder arctic silver så är t-röd suveränt för att rengöra eventuellt spill med hjälp av en tops :)

Hade du haft en äldre processor och monterat den utan kylpasta så hade du snabbt blivit varse om varför man behöver den för då hade det om du haft otur luktat mumma och din prolle hade varit svart.

Kylpastans funktion är helt enkelt att den ska täta mellan kylfälnsen och processorn. Oavsett hur fin man gör ytorna kommer det alltid att finnas små ojämnheter, i dessa ojämnheter så blir det då luft och luft är inge vidare på att avleda värme och det resulterar i att det blir varmt!

www.sweclockers.com <-- där finner du massvis med all info du kan tänkas behöva.

Ang appliceringen ska man INTE göra som Joy säger. Applicera lite kylpasta (dvs LITE) och använd ett rakblad lr liknande för att stryka ut det till ett tunt tunt lager på processorn. Tar man för mkt kylpasta så blir kylningen sämre, blir det ett ojämnt lager kan man få roliga problem pga värmen.

Vill man vara riktigt ambitiös kan man först stryka ut ett tunt lager på kylflänsen som man sedan torkar bort med ett stycke rent bomullstyg. Detta för att få in kylpasta i dessa små mikroskopiska utrymmen som finns i metallen. Sedan gör man som jag skrev ovan.

Kom dock ihåg, INGA fingrar på undersidan kylflänsen eller på processorkärnan då det fett vi kvarlämnar är väldigt dåligt för värmeöverföringen :)

Om man använder arctic silver så är t-röd suveränt för att rengöra eventuellt spill med hjälp av en tops :)

Okey, nu blev det ännu lite mer krångligt.

På datorbyggarskolans hemsida (som jag antar har hyfsat erfarenhet med tanke på deras hemsida osv.) står det precis som Joy säger. Att man ska lägga en klick på processorn och sen lägga på fläkten.

Det känns som att det är mycket förståsigpåare när det gäller sådana här delikata saker. :gnissla

Använder du Zalmans STG1 så penslas kylpastan tunt och den är självjusterande i tjocklek och når optimal kylöverföring efter ett par tre dagar.

Använder du Zalmans STG1 så penslas kylpastan tunt och den är självjusterande i tjocklek och når optimal kylöverföring efter ett par tre dagar.

Det gör jag icke. Använder fläkten som följde med processorn, vilken det redan var kylpasta applicerad på.
Jag åker iväg och tjöper lite pasta imorrn, stryker på det med ett rakblad eller liknande enligt beskriven metod ovan och monterar resten.

3078618 Det gör jag icke. Använder fläkten som följde med processorn, vilken det redan var kylpasta applicerad på.
Jag åker iväg och tjöper lite pasta imorrn, stryker på det med ett rakblad eller liknande enligt beskriven metod ovan och monterar resten.
Det är metoden jag har använt på hundratalet byggda datorer och inte en har haft några värmeproblem iaf :)

Men som sagt, var några år sedan det, på den tiden hade vi arctic cooling II, tror jag det hette, och det fanns inga överhettningsskydd i processorerna då vilket kunde resultera i dyra saker. Nu för tiden så blir burken bara slö istället pga att processorn går ner i lägre hastighet (iaf de halvnya intel prollarna).

Det är metoden jag har använt på hundratalet byggda datorer och inte en har haft några värmeproblem iaf :)

Men som sagt, var några år sedan det, på den tiden hade vi arctic cooling II, tror jag det hette, och det fanns inga överhettningsskydd i processorerna då vilket kunde resultera i dyra saker. Nu för tiden så blir burken bara slö istället pga att processorn går ner i lägre hastighet (iaf de halvnya intel prollarna).

Okey, men då gör jag som jag skrev i min quote till Brinken så hoppas vi på det bästa!

Tack för feedback!

Det kommer bli super! :tummenupp

Vad är det för saker i burken du bygger?

Är det någon som noterat på SweClockers att PytonOrm har fått upp din E6850 till ruggiga 4300+ MHz. E6750 som kostar nästan halva har samma kapacitet. Rackarns kul & bygga nya datorer idag - och billigt!

3078742 Är det någon som noterat på SweClockers att PytonOrm har fått upp din E6850 till ruggiga 4300+ MHz. E6750 som kostar nästan halva har samma kapacitet. Rackarns kul & bygga nya datorer idag - och billigt!
Fyfasen! Det var inte dåligt!

Är det dom nya fyrkärninga?

Fin dator du har förresten! Är du bara en trimmare eller spelar du också?
Själv harvar man runt med en 3500+ winchester, msi k8n neo2 paltinum, 6800 ultra. Och en bärbar Asus G2S med t7500 och 8600 gt @ 8700.

Hursomhellst, jag bli inte klok på min stationära. Kan knappt höjja fsb:n någonting innan skiten hänger sig så jag måste göra en norrman. Har du någon idé på vad man kan göra?

Är det någon som noterat på SweClockers att PytonOrm har fått upp din E6850 till ruggiga 4300+ MHz. E6750 som kostar nästan halva har samma kapacitet. Rackarns kul & bygga nya datorer idag - och billigt!

Fick förklarat för mig att man kunde överklocka min processor, E6600 till 2,93 Ghz utan att märka någon instabilitet.

Är det något du kan dementera/bekräfta ?

Ehm, 380w nätagg? Kommer det verkligen att orka med att driva allt det där? Jag kör iofs en gammal athlon barton prolle med 2st minnesstickor, 3hdd's, div fläktar och ett 6600gt och det tar då en hel del ström...

Ehm, 380w nätagg? Kommer det verkligen att orka med att driva allt det där? Jag kör iofs en gammal athlon barton prolle med 2st minnesstickor, 3hdd's, div fläktar och ett 6600gt och det tar då en hel del ström...

Tyst på dig :gnissla

La ut en tråd på nordichardware eftersom jag är rätt grön själv på det här och då fick jag tipset om den burken med inbyggt agg.
Kan man köpa ett externt agg och byta ut det inbyggda om det nu inte skulle räcka?

Jag kör min E6600 3.2 utan att ha höjt volten något så det ska nog gå.

Ah, bra skit!

Quadro?

Jobbar du med program som behöver sånnt kort eller? :)

Burken är i princip byggd runt det, det var den viktigaste faktorn då jag ska arbeta med Autodesk Inventor 11 som jobbar bäst med quadro kort.

Last edited:
En fråga såhär i byggnadsstadiet.

Det följde med distanser som skall sitta under moderkortet som vanligt.
Men sedan fick jag även med vita silicondistanser som jag är lite osäker på vart dom ska sitta.
Sedan fick jag även med skruvar med stor skalle som dock är för långa för att enbart använda tillsammans med skruvdistanserna.

Bifogad bild:

Guldfärgade skruvdistanser.

Siliconpluppar som jag ej vet vad dom ska vara till.

Skruv med stor skalle som jag antar att det ska användas till skruvdistanserna.

Bifogat

• DSCN2866.JPG
    DSCN2866.JPG
    55.7 KB · Visningar: 43
Dom vita silikonisarna, vilken förpackning låg dom i?

Det ser nämnligen ut som något vibrationsdämpande till en hårddisk.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025