Har problem med för höga temeraturer på min CBR600F Sport -01:a. Gått ca 1000mil och är i absolut nyskick utvändigt (och invändigt hoppas/tror jag).
När jag kör är det inget problem, då ligger motorn på ca 80-85 grader C (eller är detta för högt när utomhustemperaturen är 7-8 grader, med lugn körning?).
Men problemet märks tydligt då jag låter hojen stå still och gå på tomgång efter en tur. Motortempen slutar inte stiga, jag har testat ett par gånger tills motorn nått 100-104 grader (Sen tar jag en tur med mycket koppling och låga varv för att sänka tempen snabbare, och på 3-4 min är jag nere på runt 80-85 grader igen)... Detta KAN INTE VARA RÄTT. Tänk när sommaren kommer med 25 grader ute och köer och skit (inte för att kö brukar vara ett problem med motorcycklar)
Jag märker även av det när jag kallstartar hojen. Det tar bara 1-2 min innan varvtalet sänks och man hör på motorn att den är varm.
Jag har inte kollat om fläkten på kylaren går igång över huvud taget ska göra det nästa gång jag kommer till garaget.
Detta är troliga probemexempel från Hondas manual:
* Faulty temperature gauge or ECT/thermo sensor
* Thermostat struck closed
* Faulty radiator cap
* Insufficient coolant
* Passages blocked in radiator, hoses or water jacket
* Air in system
* Faulty cooling fan motor
* Faulty fan motor switch
* Faulty water pump
Är det någon som vet vad det kan vara, vilket är det mest troliga alternativet?
Vilka av alternativen ovan kan jag utesluta?
Har någon upplevt liknande problem?
Hur kan dessa problem uppstå på en så pass ny Hondahoj, tung körning från den tidigare ägaren?
Dyrt att reparera?
När jag kör är det inget problem, då ligger motorn på ca 80-85 grader C (eller är detta för högt när utomhustemperaturen är 7-8 grader, med lugn körning?).
Men problemet märks tydligt då jag låter hojen stå still och gå på tomgång efter en tur. Motortempen slutar inte stiga, jag har testat ett par gånger tills motorn nått 100-104 grader (Sen tar jag en tur med mycket koppling och låga varv för att sänka tempen snabbare, och på 3-4 min är jag nere på runt 80-85 grader igen)... Detta KAN INTE VARA RÄTT. Tänk när sommaren kommer med 25 grader ute och köer och skit (inte för att kö brukar vara ett problem med motorcycklar)
Jag märker även av det när jag kallstartar hojen. Det tar bara 1-2 min innan varvtalet sänks och man hör på motorn att den är varm.
Jag har inte kollat om fläkten på kylaren går igång över huvud taget ska göra det nästa gång jag kommer till garaget.
Detta är troliga probemexempel från Hondas manual:
* Faulty temperature gauge or ECT/thermo sensor
* Thermostat struck closed
* Faulty radiator cap
* Insufficient coolant
* Passages blocked in radiator, hoses or water jacket
* Air in system
* Faulty cooling fan motor
* Faulty fan motor switch
* Faulty water pump
Är det någon som vet vad det kan vara, vilket är det mest troliga alternativet?
Vilka av alternativen ovan kan jag utesluta?
Har någon upplevt liknande problem?
Hur kan dessa problem uppstå på en så pass ny Hondahoj, tung körning från den tidigare ägaren?
Dyrt att reparera?