Kylningsproblem CBR600F Sport

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Har problem med för höga temeraturer på min CBR600F Sport -01:a. Gått ca 1000mil och är i absolut nyskick utvändigt (och invändigt hoppas/tror jag).

När jag kör är det inget problem, då ligger motorn på ca 80-85 grader C (eller är detta för högt när utomhustemperaturen är 7-8 grader, med lugn körning?).

Men problemet märks tydligt då jag låter hojen stå still och gå på tomgång efter en tur. Motortempen slutar inte stiga, jag har testat ett par gånger tills motorn nått 100-104 grader (Sen tar jag en tur med mycket koppling och låga varv för att sänka tempen snabbare, och på 3-4 min är jag nere på runt 80-85 grader igen)... Detta KAN INTE VARA RÄTT. Tänk när sommaren kommer med 25 grader ute och köer och skit (inte för att kö brukar vara ett problem med motorcycklar)

Jag märker även av det när jag kallstartar hojen. Det tar bara 1-2 min innan varvtalet sänks och man hör på motorn att den är varm.

Jag har inte kollat om fläkten på kylaren går igång över huvud taget ska göra det nästa gång jag kommer till garaget.

Detta är troliga probemexempel från Hondas manual:
* Faulty temperature gauge or ECT/thermo sensor
* Thermostat struck closed
* Faulty radiator cap
* Insufficient coolant
* Passages blocked in radiator, hoses or water jacket
* Air in system
* Faulty cooling fan motor
* Faulty fan motor switch
* Faulty water pump

Är det någon som vet vad det kan vara, vilket är det mest troliga alternativet?
Vilka av alternativen ovan kan jag utesluta?
Har någon upplevt liknande problem?
Hur kan dessa problem uppstå på en så pass ny Hondahoj, tung körning från den tidigare ägaren?
Dyrt att reparera?

Kolla termostaten. Byt kylarvätska och lufta systemet ordentligt. Håll koll på nivån i expansionskärlet. Förmodligen är det bara ett enkelt skitfel nånstans. Lycka till.

Problemet kan ligga i att det faktiskt är kallt ute. Då öppnar inte termostaten som den ska eftersom temperaturen då blir för låg i stället. Ett sätt att kolla detta på kan vara att tejpa ena halvan av kylaren och ta en sväng för att se vad temperaturen blir.

Nu minns jag inte vad tempen brukar ligga på, men jag har för mig att den brukar ligga runt 64 grader på sommaren på min, det börjar på att vara aldeles för länge sedan man körde... Även den har gått ca 1000 mil.

Mattias råd bra.
80-85 låter lite högt men vad säger manualen ? Likaså när ska fläkten gå på ?
Prova om den går på. (Riskfritt låta den gå på tomgång så länge
den inte kokar. Börjar bubbla i expansionskärlet då.
Finns väl nån gräns i boken el på tempmätaren runt 115 - 120 gr.)

(Kyla ner den snabbast gör du nog med låg belastning (lite värme),
någorlunda varv (så vattnet cirkulerar) och lagom fartvind.)
/u

Har för mig att fläkten ska gå på vid 109 grader, kan även vara någon grad mindre.

Excalibur skrev:
Men problemet märks tydligt då jag låter hojen stå still och gå på tomgång efter en tur. Motortempen slutar inte stiga, jag har testat ett par gånger tills motorn nått 100-104 grader

På R1:an startar fläkten vid 104grader.

Har en Blade & den blir "varm". Ligger på ca 90-95 grader vid sommar körning. Istan så kommer den snabbt upp i 102grader då fläkten börjar jobba. Kanske ska vara så på Honda ??

Har blivit lugnad på ett CBR forum (CBRworld.net). Dem säger att det ska vara så höga temperaturer och att inget är fel...

Privatimporterat hojen från Tyskland (vilket betyder, ingen honda-garant) så man är fan konstant orolig för allt + att det är min första Hondahoj, så man kan ingenting om cyckeln.
Kan knappt sova om natten till MC-säsongen drar igång på riktigt så man får testa av hojen ordentligt.

Men, phuuu, faran verkar över för denna gång... Får se vad nästa grej blir man börjar oroa sig för...

Tack för hjälpen ändå! Lysande forum...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...