Kylning & sånt

TTR

9 Juli
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
ktm 640
hej

Hur vet man att kylare och vattenpump till den funkar? och kan man ta reda på om temp lapans funktion och själva lampan att det funkar?

hojjen är en klx650 -98

// mvh tobbe
 
Om kylaren funkar. Tja funkar den inte så stiger tempen ganska så fort. Vattenpump, samma där.
Templampans funktion, som en kontakt när det blivit visst varmt så sluter den, då tänds lampan.
Testa lampan ja slut kontakten med en bygel.
 
Qwerty skrev:
Om kylaren funkar. Tja funkar den inte så stiger tempen ganska så fort. Vattenpump, samma där.
Templampans funktion, som en kontakt när det blivit visst varmt så sluter den, då tänds lampan.
Testa lampan ja slut kontakten med en bygel.

Tja!

Tempen stiger väl rätt fort. Vet inte hur fort den ska stiga då jag inte börjat köra med hojjen än. Kan man inte kolla vattenpumpens funktion på något sätt?

// mvh tobbe
 
jag kan inte hur din specifika hoj ser ut, men i regel brukar man kunna ta av locket på kylet och kolla. När man varvar upp cykeln från tomgång brukar vattennivån sjunka för att sedan komma tillbaka på lågt varv igen. Gör den detta har du iaf. någon form av cirkulation på vattnet. Sen brukar inte kylet bli varmt utan fungerande pump heller.
 
zilog skrev:
jag kan inte hur din specifika hoj ser ut, men i regel brukar man kunna ta av locket på kylet och kolla. När man varvar upp cykeln från tomgång brukar vattennivån sjunka för att sedan komma tillbaka på lågt varv igen. Gör den detta har du iaf. någon form av cirkulation på vattnet. Sen brukar inte kylet bli varmt utan fungerande pump heller.

Tja!

Tack, det ska jag prova imorrn.

// tobbe
 
TTR skrev:
Tja!

Tempen stiger väl rätt fort. Vet inte hur fort den ska stiga då jag inte börjat köra med hojjen än. Kan man inte kolla vattenpumpens funktion på något sätt?

// mvh tobbe


Har jag förstått det rätt. Du åker alltså inte utan står still och varvar? I så fall kan jag säga att det är helt normalt att tempen stiger fort, det tar inte mer än nån minut för min tills fläkten går igång, om man har arbets temp innan. och då varvar inte jag mer än nödvändigt eftersom jag vet att tempen stiger fort.
 
Qwerty skrev:
Har jag förstått det rätt. Du åker alltså inte utan står still och varvar? I så fall kan jag säga att det är helt normalt att tempen stiger fort, det tar inte mer än nån minut för min tills fläkten går igång, om man har arbets temp innan. och då varvar inte jag mer än nödvändigt eftersom jag vet att tempen stiger fort.
tja!

Körde lite i gatan för ett tag sedan (iaf tills granarna kom ut =/) och fläkten startade inte för det. iofs, skit i om fläkten funkar, bara vattenpumpen funkar så är det lungt. måste kolla, blir ett helgprojekt

// tobbe
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top