Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

man ska väl inte ha kylarvätska i expansionskärlet?
expansionskärlet e till för att om hojen börjar koka så ska inte all vätska komma över hela hojen utan då samlas det i de kärlet.
men kolla var slangar går från kärlet så klurar du nog ut vad det är.
Eeeeeh jo du ska definitivt ha kylarvätska i expansionkärlet..
Det är ju så du mäter nivån så du inte har för lite...
Brukar vara märkt med åtminstone ett F för Full...

haha oki min gamla RG körde ja me den tom
gick hur bra som helst
![]()

Ja det klart det gör det så länge kylsystemet är fullt men du ser ju aldrig om det blir låg nivå om du itne har någon alls...![]()
bruakr hålla ett öga på tempmätarn iställetblir den för varm kollar ja vattnet
![]()


man ska väl inte ha kylarvätska i expansionskärlet?
expansionskärlet e till för att om hojen börjar koka så ska inte all vätska komma över hela hojen utan då samlas det i de kärlet.
men kolla var slangar går från kärlet så klurar du nog ut vad det är.
Nu ska jag vara sådär jävla tråkig...
Om du har för lite vatten så att tempsensorn sitter i luften så känner den inte av värmen i motorn...![]()
Ja du ser, man lär sej nåt nytt varje dag![]()
Tack föra alla svar! Det är en Aprilia rs 125 jag har, så jag ska alltså hälla i en skvätt kylarvätska där i? Batteriet sitter under tanken.
Jo, det ska absolut vara kylvätska i expansionskärlet. Det är inte bara när den kokar som det strömmar ut vatten där, det gör det hela tiden när motorn ökar i temperatur. När motorn sedan kyls av så sug vattnet (Kylvätskan) tillbaka till kylaren igen. På det viset får man bästa kylning av kylaren genom att det alltid är full med vatten och luftfri.
Häll i expantionskärlet till rekomenderad volym. Kör sedan några gånger så att verkligen ALLA luft i kylaren har evakuerats. Kolla sedan volymen igen när motorn är kall. Kör tills du fått upp full värme och kolla nivån igen. Nu har den ökat ganska mycket, låt motorn svalna, så ser du att nivån är tillbaka till samma nivå som innan när den var kall.
När allting fungerar ska man ge fan i att vara och skruva på kylarlocket. Kolla bara nivån genom expansionskärlet.
Mats
Tack föra alla svar! Det är en Aprilia rs 125 jag har, så jag ska alltså hälla i en skvätt kylarvätska där i? Batteriet sitter under tanken.
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |
|
|
Yamaha R7 får stor uppgradering!
Yamaha R7 får en nängd uppg... |
|
|
BMW F 450 GS för prisvärda äventyr
BMW presenterade den länge ... |
|
|
BSA Thunderbold avtäckt på EICMA
BSA har avtäckt sin fjärde ... |
|
|
ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National
Årets Gotland Grand Nationa... |
|
|
Nytt om H-D Bagger-Världscupen
Under en presskonferens på ... |
|
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis”
Screenshot Nya BMW F 450... |
|
|
|
Nya MV Agusta Brutale 800
MV Agusta Brutale har länge... |
|
|
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT
Inför 2026 uppdateras maski... |