Kvinnor och extremsport, varför??

Status
Ej öppen för fler svar.
skippa viktklasser är en helt annan sak däremot skulle en tjej boxas mot en kille i samma viktklass skulle tjej högsts troligt åka på stryk.

...och därför tävlar damer och herrar för sig. Nästa argument?

Vadå? Ska man som tjej undvika saker/prylar/sporter bara för att man inte kan uppnå samma resultat som det motsatta könet?

Förlorar man automatiskt sin rätt till fritidsintresse/sysselsättning etc bara för att man inte kan prestera som de bästa? Gäller det alla, eller ska den åsikten bara appliceras på kvinnor?

Jag är inte skitbra på att köra hoj (än) men jag anser mig ha rätten att köra ändå ...

Handlar med om att Damidrott ska ha samma tv-tid/pengar/sponsorer ect som herr trots den sämre kvaliten annars är det orättvist och diskriminerande.

sen kan folk pyssla med vad de vill.

...och därför tävlar damer och herrar för sig. Nästa argument?

Och damer är sämre mycket sämre dessutom. Aldrig sagt något om att de kör för sig själva. de skulle ju sabba all idrott ifall de skulle hända.

Läs om läs rätt, det handlar inte om vad ni får göra och inte får göra utan om varför ni är så dåliga på det.

Vadå? Ska man som tjej undvika saker/prylar/sporter bara för att man inte kan uppnå samma resultat som det motsatta könet?

Förlorar man automatiskt sin rätt till fritidsintresse/sysselsättning etc bara för att man inte kan prestera som de bästa? Gäller det alla, eller ska den åsikten bara appliceras på kvinnor?

Jag är inte skitbra på att köra hoj (än) men jag anser mig ha rätten att köra ändå ...

skippa viktklasser är en helt annan sak däremot skulle en tjej boxas mot en kille i samma viktklass skulle tjej högsts troligt åka på stryk.

Precis, och av exakt samma anledning kan inte damer tävla på samma villkor som män i en halfpipe, det kräver helt enkelt för mycket styrka vilket blir ett moment 22 när det gäller pipe...
Gör du pipen mycket mindre får du konstiga vinklar och för lite fart för bra hopp samtidigt som en stor pipe kräver oerhört mycket styrka för den som inte sätter landningarna helt rätt eller har en aning för mycket fart åt in..

Precis, och av exakt samma anledning kan inte damer tävla på samma villkor som män i en halfpipe, det kräver helt enkelt för mycket styrka vilket blir ett moment 22 när det gäller pipe...
Gör du pipen mycket mindre får du konstiga vinklar och för lite fart för bra hopp samtidigt som en stor pipe kräver oerhört mycket styrka för den som inte sätter landningarna helt rätt eller har en aning för mycket fart åt in..

Bowling då, där är teknik viktigare än styrka. Hur kommer det sig att de är sämre där?

Handlar med om att Damidrott ska ha samma tv-tid/pengar/sponsorer ect som herr trots den sämre kvaliten annars är det orättvist och diskriminerande.

sen kan folk pyssla med vad de vill.

Fast så är det ju inte. Kvinnliga elitidrottare ligger inte på samma lönenivå som sina manliga kollegor. Kvinnoidrott får inte heller samma utrymme i media.

jag tycker de ska va mer jämspelt.. mixa killar o tjejer :tungan

Läs om läs rätt, det handlar inte om vad ni får göra och inte får göra utan om varför ni är så dåliga på det.

Dåliga och dåliga ... Vi har inte samma fysiska förutsättnigar som ni, svårare än så är det ju inte. Det innebär ju inte att vi inte har rätt att utöva vilka sporter vi vill.

Men hästjävlar då? Är väl knappt några killar/män som rider. Ändå vinner dom över 50% av tävlingarna??

Ja och det blev väldigt uppenbart! :krama

Jag erkänner villigt min totala okunskap på allt som vintersporter handlar om.
Men trådskaparen har en poäng att tjejer separeras i sporter där det inte finns något skäl till det. Ett skäl kan vara att tjejer presterar lägre, men varför? Jag tror att det är delvis för att det tas sådan stor hänsyn till att de är just tjejer.
Skulle två småtjejer med samma intresse/glöd för fotboll växa upp parallelt och den ena tränar med pojkarna, den andra tränar med ett såklart mycket sämre tjejlag. Min tro är att nr1 bara mycket bättre i sena puberteten.

Pratar du i generella termer?! En anledning oavsett sport är att det i så gott som alla sporter är en större andel män som elitsatsar från tidig ålder och därav har du fler duktiga individer...
http://www.expressen.se/ledare/1.876542/eric-erfors-lat-kvinnorna-spoa-mannen
Precis, så sluta särbehandla tjejer nu din förbannade mansgris!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!