Kvantmekanik/-gravitationshypotes

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Minns knappt varken mekaniken eller teoretiska matematiken från KTH, men någon kanske kan fylla i.

Om universum skapades ur en singularitet, en plausibel teori ur flera aspekter, torde inte existensen av massiva svarta hål medföra åtminstone teoretiska (rum)tidsinställda bomber?

Nej det borde inte vara så utan raka motsatsen pga just dom skälen du angav.
Har du inte läst på denna gång? ha ha ha

Då teorin att en singularitet verkligen existerar är allmänt accepterad, torde det ju styrkas av att en expansion verkligen kan ske, men det motsägelsefulla i det hela e ju just den matematiska omöjligheten i oändlig massa och gravitation. Vilket leder till att axiomet inte uppfylls.

:glömdet

Ja, relativitetsteorin och kvantmekaniken går ju inte hand i hand jämt och ständigt direkt. Oändlighet plus oändlighet ger onekligen en tämligen ofullständig slutsats.

Då teorin att en singularitet verkligen existerar är allmänt accepterad, torde det ju styrkas av att en expansion verkligen kan ske, men det motsägelsefulla i det hela e ju just den matematiska omöjligheten i oändlig massa och gravitation. Vilket leder till att axiomet inte uppfylls.

:glömdet

Inte illa att lyckas få fel i inte bara varje mening och utan varje sats :tummenupp

Det existerar ingen fungerande fysik som beskriver mekanismerna i svart hål, inte heller vid big bangs absoluta början. Allt du hör kommer att vara hypoteser och olika tänkbara förklaringar som, då du inte är fysiker, med största sannolikhet har gått genom någon form av media som vill göra det spännande och alltför ofta mystiskt för att verka intressant.

Kan inte ni KTH'are förklara för mig hur universum kan expandera om det är oändligt?

Jag har letat och letat. Trodde jag hittade den härom dan,men det va bara en kaksmula. Jakten fortsätter. Grattis til er som sett den. Snart ere min tur.

Kan inte ni KTH'are förklara för mig hur universum kan expandera om det är oändligt?

Tss, du ska fråga naturvetare och inte tekniker.
Svaret på frågan är att det beror på hur man definierar oändligt. I dagligt tal menar man oändligt som det största möjliga, medan en mer strikt matematisk tolkning är något utan gräns eller slut (något fult sammanfattat).
Vårt universum har en begränsad utsträckning men har ingen gräns eller slut då det expanderar med ljusets hastighet (eller snabbare beroende på perspektiv, det är irrelevant här). Man kan alltså praktiskt säga att det är oändligt. Personligen tycker jag inte riktigt om den formuleringen men det är svårt att inte offra exakthet när man försöker framställa något populärt.

Det kan tom jag som FilFak:are!

Universum är inte oändligt, men expanderar konstant. Och du är helt enkelt inte tillräckligt snabb för att hinna ikapp ;). Så för dig är det oändligt!

:arsele :mattias

Det existerar ingen fungerande fysik som beskriver mekanismerna i svart hål, inte heller vid big bangs absoluta början. Allt du hör kommer att vara hypoteser och olika tänkbara förklaringar som, då du inte är fysiker, med största sannolikhet har gått genom någon form av media som vill göra det spännande och alltför ofta mystiskt för att verka intressant.

Vad är din egen teori, eller den du håller mest trolig då? Singularitet som ursprung till big bang känns ganska konsekvent med teorin om ett expanderande universum, även om det som du säger bara blir hypoteser eftersom de flesta teorier (om så kvantmekaniska, relativitetsteoretiska, kvantgravitationsbaserade) tenderar att skita sig totalt i slutändan.

Vad är din egen teori, eller den du håller mest trolig då? Singularitet som ursprung till big bang känns ganska konsekvent med teorin om ett expanderande universum, även om det som du säger bara blir hypoteser eftersom de flesta teorier (om så kvantmekaniska, relativitetsteoretiska, kvantgravitationsbaserade) tenderar att skita sig totalt i slutändan.
Minns inte heller så mycket av (kvant)fysiken på teknis och det lilla
jag minns har visat sig vara fel i mångt och mycket.

Men jag tror mig veta att inte många av dagen fysiker är "rädda" för att
de svarta hålen man känner till skall börja smälla som små kosmiska
popcorn och bilda nya universa i vårt (delvis) kända.
Däremot har jag för mig att Steven Hawking har visat att svarta hål avger
energi och därmed förlorar massa. Vilket skulle kunna leda till att dom
stillsamt "avdunstar" och försvinner.
Det känns rätt, så det tror jag på.:D

Minns inte heller så mycket av (kvant)fysiken på teknis och det lilla
jag minns har visat sig vara fel i mångt och mycket.

Men jag tror mig veta att inte många av dagen fysiker är "rädda" för att
de svarta hålen man känner till skall börja smälla som små kosmiska
popcorn och bilda nya universa i vårt (delvis) kända.
Däremot har jag för mig att Steven Hawking har visat att svarta hål avger
energi och därmed förlorar massa. Vilket skulle kunna leda till att dom
stillsamt "avdunstar" och försvinner.
Det känns rätt, så det tror jag på.:D

Intressant. Med tanke på att allt, även ljus, dras in i det svarta hålet bortom event horizon, menar jag. Har för mig att en teori var röntgenstrålning, kan det vara Hawkings?

Jag tror att någon har hackat sig in i Stephen Hawkings talsyntes-box med tanke på de besynnerliga uttalanden han gjort den senaste tiden.

En sak som är rätt egendomlig är att folk i allmänhet har mer förtroende för vetenskapsmännens teorier än vad vetenskapsmännen själva har! Speciellt gäller det teorier om universums och livets uppkomst.

Last edited:
Får man verkligen betalt för att spekulera i sådant där tjafs eller har ni gjort det på fritiden? :confused:

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park