Kvalitetsmärket BMW

Läs Doolars inlägg. Det blir byte till ny kardan trots att jag har smort mina splines regelbundet och inga fel i övrigt.

BMW har fått ett antal fel på sina nya hojar men de har ju tagit ansvar för dem. Så behåller man kunder - trots fel - och de kan uppenbarligen fortsätta att ta SNUSKIGT betalt för nya hojar.

Men det betyder också att man törs köpa en begagnad.
Beror nog på vad problemet är .....
Det finns inlägg här på SH om en K1200 med byte av växellåda efter 5000 mil.
Självklart att kunden betalar för ny växellåda. Varför skulle en växellåda hålla mer än 5000 mil ?
Samma hoj K1200 var det något annat fel med också ungefär samtidigt, som jag minns "ny elektronikenhet" varför ska elektroniken hålla mer än 5000 mil.
En annan tråd här på SH handlar om en BMW som drar om jag minns rätt åt höger om man släpper styret. Bike som sålt hojen skulle kontakta BMW och ska återkomma.
Ägaren lämnade in BMW'n på Kennets MC och Kennets kom fram till att med längre kopplingswire så drog inte hojen åt höger.
Bike återkom aldrig så tydligen återkom inte BMW till BIke.
Dom här BMW'na skulle tydligen dra åt höger enligt BMW.
Själv har jag mest erfarenhet av BMW's bilar. Att det kommer felsignaler från systemet utan att det är något fel är så vanligt att det hör till.
Pricken över i är en vän som får sin BMW bil bärgad efter ena framfjädern gått av. Hämtar ut bilen reparerad, kör lite i Kristinehamn där dom bor och ska sedan köra till Stockholm och upptäcker då att den nyreparerade BMWn maxar 60 km/h. Bara vända, köra till en biluthyrning, hyra en Volvo, och så kör han hyrbilen och frun BMWn hem till villan där dom bor. Lasta över från BMWn till hyrbilen. Lämna BMWn hemma och ta hyrbilen till Stockholm och vännerna där. Att ABS systemet skadats när fjädern brast var inget som syntes i verkstans datorer och provköra bilen för se om allt OK efter byte till ny framfjäder ingår inte.
Det behövs inte med en BMW. (Har upplevt samma hos VW, typiskt tyskt ?)
 
Last edited:
Oavsett vem som betalar så får man ju flera kvalitetskedjor för 9000 spänn…Och att byta tre-fyra stycken kedjor känns fortfarande som ett mindre jobb än att byta en enda kardan…

Suck. Tur att Spårt Hojjar har kedja så man slipper detta svammel.
"Inspekteras" är ju iofs rätt långt ifrån "bytas".

"Ventilspelskontroll" är ju liksom inte att likställa med "Topplocksrenovering"....
 
"Inspekteras" är ju iofs rätt långt ifrån "bytas".

"Ventilspelskontroll" är ju liksom inte att likställa med "Topplocksrenovering"....

Inlägget jag citerade säger ”bytas efter 8000 mil till en kostnad av nio tusen”. För en komponent vars enda fördel benämnts som ”underhållsfri”.

Inte många sporthojar i Sverige som ens kommer upp i 8000 mil, men om man så gör så lär man kunna klämma in tre kompletta drivpaket för nio tusen. Vad är då vitsen med kardan…?
 
Inlägget jag citerade säger ”bytas efter 8000 mil till en kostnad av nio tusen”. För en komponent vars enda fördel benämnts som ”underhållsfri”.

Inte många sporthojar i Sverige som ens kommer upp i 8000 mil, men om man så gör så lär man kunna klämma in tre kompletta drivpaket för nio tusen. Vad är då vitsen med kardan…?
Vitsen är ju att slippa smörja, tvätta och justera.
Tre-fyra-sex gånger på en europaresa.

Men på en sporthoj hade jag också tatt kedja.
Långresor, och pendla i äckelväder är det fortfarande fördel kardan.
 
Inlägget jag citerade säger ”bytas efter 8000 mil till en kostnad av nio tusen”. För en komponent vars enda fördel benämnts som ”underhållsfri”.

Inte många sporthojar i Sverige som ens kommer upp i 8000 mil, men om man så gör så lär man kunna klämma in tre kompletta drivpaket för nio tusen. Vad är då vitsen med kardan…?

Kör 300 mil grusväg i regn så förstår du… ;)

Men om nu kardanen byts gratis efter 8000 mil, vad exakt är problemet?
 
Det kan ju bli en bra affär för BMW, dom ser bara till att någon riktigt dyr elektronikbox/ABS enhet havererar strax innan det blir dags att byta kardan.

Då kan man ju boka in båda jobben samtidigt och betala för ena...
 
Det kan ju bli en bra affär för BMW, dom ser bara till att någon riktigt dyr elektronikbox/ABS enhet havererar strax innan det blir dags att byta kardan.

Då kan man ju boka in båda jobben samtidigt och betala för ena...


Planerat åldrande eller destruktiv design är känt från typ strax efter det att James Watt fick upp trycket i sin verksamhet. Och så tuffar det på...

B8Va25V.jpeg

...och vi köper det. I dubbel mening.

Ibland känns det som dagens BMW har tappat bort sin Pirsig.
 
Japp, Pirsig är död (tyvärr). Apropå glödlampa så finns det på ett museum i USA en glödlampa som lyst dygnet runt sedan 1916 eller något ditåt. Den gjordes för att hålla.

Jag köper resonemanget att tillverkaren självklart tar höjd för kostnaden framtida byten MEN det råder konkurrens mellan märkena och alla ägare av begagnade BMW har ju INTE betalt för detta... så vi fick plusmenyn gratis. :)

Håll i minnet att det inte är första gången som BMW gör återkallelser kostnadsfritt för kunden. Självklart är det bättre att som tex Yamaha redan från början se till att det inte blir några fel alls, men att åtgärda dem gratis på garanti eller goodwill är ändå bra.

(Här skiljer sig BMW Motorrad från BMW Cars på ett mycket avgörande vis...)
 
Japp, Pirsig är död (tyvärr). Apropå glödlampa så finns det på ett museum i USA en glödlampa som lyst dygnet runt sedan 1916 eller något ditåt. Den gjordes för att hålla. ...........

Håll i minnet att det inte är första gången som BMW gör återkallelser kostnadsfritt för kunden. Självklart är det bättre att som tex Yamaha redan från början se till att det inte blir några fel alls, men att åtgärda dem gratis på garanti eller goodwill är ändå bra.

(Här skiljer sig BMW Motorrad från BMW Cars på ett mycket avgörande vis...)
Beror nog på vad problemet är , se inlägg # 81.
 
Last edited:
Kan någon redogöra varför kardan måste bytas vid 6000 mil?
Har det att göra med den högre effekten på på nyare BMW?
Vilka årsmodeller omfattas?
BMW har tillverkat kardan hojar sedan 1923 och nu funkar det
inte längre :gnissla
 
Kan någon redogöra varför kardan måste bytas vid 6000 mil?
Har det att göra med den högre effekten på på nyare BMW?
Vilka årsmodeller omfattas?
BMW har tillverkat kardan hojar sedan 1923 och nu funkar det
inte längre :gnissla
Fick brevet häromveckan, så det gäller i alla fall från årsmodell 2017 (R1200GS LC)
Vad orsaken är kan jag inte svara med säkerhet på, men i samband med årsservice vid ca1500 mil på Kenneths i Göteborg så frågade de om de skulle lossa o smörja splines - detta pga att de haft inne ett antal hojar där splinesförbandet rostat fast. Smörjning fanns inte på serviceschemat, men det rekommenderades (och kostade extra).
När de började ta isär så visade det sig att förbandet hade kärvat ihop totalt så kardan måste bytas - BMW tog den på garantin.
Efter detta kom ett meddelande från BMW att man skulle borra hål i kardanhuset o sätta in en ventil för att på så sätt släppa ut fukt (som misstänktes orsaka korrosionen)
Och nu senast brevet om byte var 6000:e mil
+ en not i brevet om att smörjning av förbandet rekommenderades varje år men att detta inte betalades av BMW
Så grundorsaken är höljd i dunkel
 
Med tanke på tillägget om smörjning så verkar det som BMW inte riktigt har koll på läget.
Om det inte behövs för att kardan skall klara 6000 mil - varför skall det då göras öht?
 
Pga GS-ens långa fjädringsväg blir kardanen utsatt för höga belastningar i ändlägena. Såväl knutar som splines och tydligen blir även själva stången påverkad med tiden och börjar kasta lite och orsaka vibrationer.
Övriga modeller med samma konstruktion (men halva fjädringsvägen) har inte samma problem.
Lägg till att många ägare kör med mycket last och på dåliga vägar.

Att låta den ingå i serviceprogrammet är förstås den enkla vägen, då läggs kostnaden på framtida köpare. De som redan hade köpt fick en bonus.
 
Med tanke på tillägget om smörjning så verkar det som BMW inte riktigt har koll på läget.
Om det inte behövs för att kardan skall klara 6000 mil - varför skall det då göras öht?

Jag har gjort det på min vid varannan service, tar inte lång tid och kostar inte många tior heller. Varför? Tja, då vet jag ju hur skicket är samt att jag inte blir stående nånstans. Även om jag har bärgning i försäkringen…

Här gjorde jag det ”on the fly” hos en kompis som råkade ha rätt sorts fett hemma när jag passerade häromåret. Kanske 20 min jobb?

807fe2c35d95c61930fe92b024896faa.jpg
 
Pga GS-ens långa fjädringsväg blir kardanen utsatt för höga belastningar i ändlägena. Såväl knutar som splines och tydligen blir även själva stången påverkad med tiden och börjar kasta lite och orsaka vibrationer.
Övriga modeller med samma konstruktion (men halva fjädringsvägen) har inte samma problem.
Lägg till att många ägare kör med mycket last och på dåliga vägar.
Med andra ord är kardanen på GS-modellerna underdimensionerad? Borde väl vara ett smartare att åtgärda konstruktionen än att låta byta ut kardanen varje 6000 mil.
 
Med andra ord är kardanen på GS-modellerna underdimensionerad? Borde väl vara ett smartare att åtgärda konstruktionen än att låta byta ut kardanen varje 6000 mil.

Ja, men sannolikt betydligt dyrare och kanske heller inte värt det i tyngd och pris… En kardan med viss längd och vanliga knutkors begränsar ju fjädringsvägen till en viss spec. Man kunde förstås använda dubbla knutkors eller kors med kulor som löper i hylsor som Citroën DS men tyngd och klumpighet tar nog bort den lösningen.

Men visst verkar det finnas problem med konstruktionen, även andra BMW har haft problem med kardanen trots kortare fjädringsväg. Dock verkar de ju ta det på garanti/goodwill oavsett.

Honda, Yamaha med flera hälsar och säger att kardan inte är ett problem…
 
Med andra ord är kardanen på GS-modellerna underdimensionerad? Borde väl vara ett smartare att åtgärda konstruktionen än att låta byta ut kardanen varje 6000 mil.
Med tanke på att genomsnittslig körsträcka på MC är omkring 300 mil/år betyder 6000 mil att man skjuter problemet omkring 20 år framåt, dvs varken på årets eller nästa års budget !
Löst !
Med 1000 mil om året blir ändå ett problem först om 6 år !
 
Last edited:
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top