Kvalitet på byggvaror/material

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Detta är ett ämne jag har funderat en hel del på. Inte helt sällan skiljer det mycket i pris på olika typer av byggvaror, oavsätt om det är panel, klinkers eller duschväggar. Ofta en faktor 2-3 på något som verkar vara samma. Är det värt att slanta det dubbla för klinkers från ett "riktigt" ställe eller funkar biltema/bauhaus lika bra (dryga hundringen mot tre hundringar kvadraten)? Elprylar verkar vara ett annat område där det verkligen drar iväg, 50.- för en brytare eller 500.-?

Ett stundande lägenhetsköp där så gott som allt måste göras vid har gjort att mina funderingar gått från just reflektioner vid reklambladen till något mer konkret.

Väldigt svårt att generalisera byggvaruprodukter. Vissa saker kan vara likvärdiga men tillverkats i annat land. Så även träprodukter. Vi importerar tyvärr mycket virke när vi egentligen avverkar mindre än vad som växer. Jobbat endel i byggvarubranschen, fast på den lite "dyrare" sidan (ej byggmax) och där använde vi välkända namn på produkterna och handlade virke från sverige.

Men du får vad du betalar i många fall...
Mitt tips: handla "dyrt" där du vill ha finish, exempelvis färg och golv eller vissa detaljer. Du kommer bli mer nöjd i slutändan. Fråga min kompis som målade 4 ggr med färg från Byggmax :hihi (och ändå täckte det inte speciellt bra)

Last edited:
Jag tror man får gå på känsla från fall till fall.

I ett våtrum skulle jag betala för det bästa, fast alla såna jobb överlåter jag till proffs.

Jag tror man får gå på känsla från fall till fall.

I ett våtrum skulle jag betala för det bästa, fast alla såna jobb överlåter jag till proffs.

I det aktuella fallet har vi lyxen att slippa bekosta badrummet.

Köpte trall på K-rauta eftersom jag inte ville ha en "svängd" altan ála Byggmax. Annars tycker jag det går att hitta en del prylar på byggmax där det känns dumt att betala överpris på, ex vissa verktyg, slippapper, munskydd etc, även spackel från Byggmax har funkat fint för mig efter rekommendationer från byggahus.se.

Dagens besserwisser: Det heter klinker, inget s ;)

Jag har försökt handla på Byggmax en gång, första och sista gången.
Sorterade ut det som var något att ha ur en pall med planhyvlat.
Fick ut en acceptabel bräda på uppskattningsvis 20-30 plank - och då hade jag inte speciellt höga krav.

Går det att använda något virke de säljer? :confused:

Jag har försökt handla på Byggmax en gång, första och sista gången.
Sorterade ut det som var något att ha ur en pall med planhyvlat.
Fick ut en acceptabel bräda på uppskattningsvis 20-30 plank - och då hade jag inte speciellt höga krav.

Går det att använda något virke de säljer? :confused:

Knappt, men dom har öppet på söndagar.

Sanningen är att dom i regel:hihi har samma virke som den lokala sågen, men gissar på att dom får skrapet.

Jag jobbar på Jem & Fix, ett lågprisvaruhus och så här är det rent generellt: Byggvaror som Virke, gips, leca, cement, spik, isolering skruv o.s.v är det ingen skillnad på mot de dyrare aktörerna. Virket tas från samma leverantör, kvaliteten är densamma. Varför folk tror att virket skulle vara bättre nån annanstans vet jag inte men får höra det ibland. Jag har tillochmed varit på utbildning på Södra och pratat med dom om just detta och det fyra kvaliteter på vanligt virke och den vi får är den högsta. Trallvirke kan ibland vara 2-sortering dock. Det brukar stå isåfall.
Saker som verktyg, elvaror, VVS och kemprodukter är oftast likadana men det finns undantag t.ex Bårebos Economy el-serie som håller lite sisådär kvalite´.
Kakel och klinker kommer från samma tillverkare och priset har inte så mycket med kvaliteten att göra utan mer med utförandet.
Blandare, duschkabiner, badkar och liknande ska man vara lite mer försiktig med då de ofta är av tveksam kvalitet. Finns det flera olika prisalternativ så är det ett bra tips att inte köpa den billigaste. Likadant med handverktyg och trädgårdsmaskiner.

I övrigt så får man ju samma vara om man köper en produkt av samma märke på lågprisvaruhuset som det dyra. Så ex. vis finns det ju ingen anledning att köpa en FM mattson duschblandare för 2495:- när man kan få exakt samma på Bauhaus för 1195:- och dessa varor är alltid ofarliga att köpa på lågprisvaruhuset. Det är ingen andra sortering eller så.

Handlar själv på många olika bygghandlar och virket på Byggmax är det inget fel på allt som oftast även om det ibland dyker upp nåt krokigt skit. Men den lokala bygghandeln har ännu sämre virke så det kanske är jag som inte är så kräsen :D

Men angående kakel och klinker (som är både dyrt och fult på Feltema) så är det inga som helst fel på prylar från tex Bauhaus. De köper från samma ställen som många andra leverantörer och även om de har en del billigt så är deras dyrare oftast mycket prisvärt.
Jag jämförde exakt samma kakel (samma leverantör, samma externa artikelnummer osv) från Bauhaus med kakel från en kakelbutik i Västerås.
Kostnad på Bauhaus= 329:-/kvm. Kakelbutik= 479:-.
Antagligen kan de hålla nere priserna då deras centrallager köper upp en hel lastbil och kör ut en pall eller två till varje butik medan kakelbutiken köper totalt en pall.

Angående elprodukterna så är allt du köper i Sverige godkänt så den biten behöver du inte oroa dig över men sen är det viss skillnad i kvalité på tex Eljo och Biltemas uttag, brytare etc. Men mest en smaksak, köp det du tycker är snyggast och mest prisvärt.
Malmbergs handlar jag mycket från när det gäller el och de har ett billigare sortiment men som fungerar alldeles utmärkt. Brukar även handla från Elektroskandia men då är det mycket dyrare allt som oftast...

*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...