Kvalitét på Dainese-ställ?

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Har kollat på ett par olika skinnställ. Tyvärr så är man ju felbyggd för det stället jag tänkte köpa från börja (Alpinestars TZ1).

Anyway... Hittade ett Dainese-ställ som satt bra.

Min fråga är: Hur är kvalitén på Dainese-ställ?

Jag har hört lite olika om dom... Mest negativt om lite äldre ställ. Har det blivit bättre med åren?

Tacksam för råd då det är en ganska stor investering.... Skulle ju vara lite surt att kasta ut 10k på skräp.

/Lucky9

Dainese är enligt mig bland dom allra bästa i kvalité, du behöver absolut inte oroa dig för problem med ett helt nytt ställ från dem enligt min erfarenhet. :tummenupp

Jag och en polare köpte sprillans Dainese R för 9500:- st och innan sommaren var slut hade dom spruckit i sömmar och dragkedjor. Det är min erfarenhet av Dainese.

Har fått för mig att Spyke och Spidi gör bra ställ. Snygga är dom iallafall.

Edit: Köp en beg ställ. Du får ett ställ som är använt 1 säsong för halva nypriset. Lägg pengarna du tjänar på däck och bensin!

De billigaste Daineseställen är sådääär. De dyrare är underbara!
Man får vad man betalar för.

Mattias skrev:
De billigaste Daineseställen är sådääär. De dyrare är underbara!
Man får vad man betalar för.

Man ska kunna kräva bra kvalitet även av ett budget-ställ för sisdär 10000 oxå. Tycker jag iallafall.

Jag o min polare köpte varsitt T-Age, pris: 12000:-
Min polares ställ har spruckit i sömmarna vid knäna, ok, det e bara att sy ihop... men för 12000:- ska det la hålla längre än 3-4mån... Mitt kardborre som håller pucken slets av :(..

Men vo kanske hafy otur... Men ska allefall prova SPYKE denna säsong... Så vill nån köpa ett T-Age, svart silver i str hmmm.....vettefan.... jag e 176 allefall.. o väger ca 65.. pris.... tjaaa..... kardborren e redan fixad.... haft det i en säsong...hmm...9000:- kanske... det e ju som nytt

Jag har ett Dainese Luce (8000 kr), fick byta ut dragkedjan mellan jackan och byxorna... men det kostade inte mig något att byta den. Har inget att klaga på. :tummenupp

Kör med Dainese Aero, dragkedjan mellan jacka och byxor håll väl en månad ungefär.... Men i övrigt, sömmar, skinn och skydd så har jag absolut inget att klaga på.

Angående SPYKE ställen, så har vi här uppe i Piteå haft otur med dom ställen, vet inte om det har kommit en hel drös med Måndags exemplar upp hit eller om de flesta har haft otur. Men SPYKE ställen har då (de flesta) spruckit i midjedragkedjan...Så hela ryggen syntes......

Lucky9 skrev:
Har kollat på ett par olika skinnställ. Tyvärr så är man ju felbyggd för det stället jag tänkte köpa från börja (Alpinestars TZ1).

Jag har hört lite olika om dom... Mest negativt om lite äldre ställ. Har det blivit bättre med åren?

Tacksam för råd då det är en ganska stor investering.... Skulle ju vara lite surt att kasta ut 10k på skräp.

/Lucky9

Dainese är bäst, så är det bara.. fråga dom som varit i branschen i 20 år.. finns inga som slår dom på fingrarna.

Alla märken från billiga till svindyra pajjar i sömmar. Ha garantilappen kvar så ordnar det dig.

Annars betalar ni skomakarn en hundring så syr han ihop det.

har ett Dainese Rock...som dragkedjan mellan jacka å byxa gått sönt på....

lagat med najtråd. :tummenupp

Bägge mina IKryssS för 6000 spänn har hållit grymt bra, så de rekommenderas varmt!
Ett av dem köpt på postorder från Duskland... Billigt och bra!

Thundercat skrev:
Jag har ett Dainese Luce (8000 kr), fick byta ut dragkedjan mellan jackan och byxorna... men det kostade inte mig något att byta den. Har inget att klaga på. :tummenupp

Jag har också ett Dainese Luce, och det har spruckit i sömmarna på benen!
Hur länge är det garanti på ställen då?
Specialgaranti från Dainese eller bara från butiken?

Wheeliegirl skrev:
Jag har också ett Dainese Luce, och det har spruckit i sömmarna på benen!
Hur länge är det garanti på ställen då?
Specialgaranti från Dainese eller bara från butiken?

Du har väl ett års garanti på allt som du köper?

Jag vet inte hur det funkar med konsumentköplagen, men enligt den är det väl i princip så att man har två år på sig att reklamera en vara om den var defekt från början... nån som vet exakt?

Lucky9 skrev:

/Lucky9

Lägger du 10 papp på ett Daineseställ så får du kanongrejor! :tummenupp Dainese kan skinnställ, helt klart. Jag har haft 4 st (fn ett Mako) och de har varit suveränt bra.

Thundercat skrev:
Du har väl ett års garanti på allt som du köper?

Jag vet inte hur det funkar med konsumentköplagen, men enligt den är det väl i princip så att man har två år på sig att reklamera en vara om den var defekt från början... nån som vet exakt?

Köpte oxå Dainese i Våras och lagom till semestern så började sömmen till gylfblixtlåset (säger man så?)
Men efter säsongen så lämande jag in stället och det befinner sig nu i Italien för reparation. Jo de svenska återförsäljaran verkar skicka tillbaka ställen till Italein för reparation :va

Verkar generellt som blixtlås verkar vara en svag punkt.
I övrigt är jag helnöjd :tummenupp

/BW

Jag har oxå fått byta dragkedjan mellan jacka o byxa.

Blir att beställa ett helställ nu så man slipper det problemet.

Har haft ett Dainese Luce i 6 år och har inte haft ett fel. :tummenupp

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...